عملیات احیا  برای سینمای بی‌جان

آیا این جراحی‌ها، سینمای به‌کما‌رفته را نجات خواهد داد؟ مدیران امیدوارند و سینماداران نگران! در این میان مردم و سینمادوستان اصلا قابل پیش‌بینی نیستند؛ اما تحلیل‌ها می‌گویند نیم‌بها کردن بلیت، صرفا درآمد سینماها را نصف می‌کند و پای جدیدی را به سالن نمی‌کشاند. یا اگر مشتری جدید هم به سینما بیاید، خریدار پایدار فیلم‌های روی پرده نخواهد بود و با گران شدن دوباره بلیت، عطای اکران را به لقایش می‌بخشد.

ماجرای شناور شدن قیمت بلیت‌ها

این طرح از ۱۹ شهریور اجرایی شد و اتفاقا سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینما آزادی، از همان ابتدا معتقد بود این یکی از راه‌هایی است که می‌تواند مخاطب را به سینما بیاورد و نتایج آن را هم خوب می‌دانست.

تقریبا می‌توان گفت این طرح در هفته اول اجرا تاثیر زیادی بر به سینما آمدن مخاطبان داشت. مجموع فروش فیلم‌های سینمایی از ۱۹ تا ۲۵ شهریور به ۱۵میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید و این افزایش فروش در مقایسه با ۱۲ تا ۱۸ شهریور بیش از ۵میلیارد تومان بود.

دومین هفته پس از شروع این طرح، به دلیل شرایط ملتهب جامعه، فروش ضعیف بود و چندان چنگی به دل نمی‌زد. از ۲۶ شهریور تا اول مهر فروش سینماها در مجموع به ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید و این افت چشمگیری برای گیشه سینماها به شمار می‌آمد.

سه هفته از شروع اجرای این طرح گذشته بود که به مناسب رحلت پیامبر و شهادت امام حسن‌مجتبی(ع) و امام رضا(ع) سینماها دوباره چندین روز تعطیل شدند و این تعطیلی اوضاع را بیش از پیش نا‌به‌سامان کرد. به طوری که کل فروش فیلم‌ها از دوم تا هشتم مهر به دومیلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسید.

یک ماه از آن ماجرا گذشت و این طرح همچنان موقعیتی پیدا نکرد تا بتواند سینماها را نجات دهد و حتی در هفته گذشته (۹ تا ۱۵ مهر) مجموع فروش فیلم‌های سینمایی به ۴میلیارد و ۹۳۲ میلیون تومان رسید.

۱۸ مهرماه چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سالن نمایش و جلسات شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد.

طبق پیگیری‌ها قرار است طرح نیم‌بها شدن بلیت سینماها از ۲۲ مهر اجرایی شود تا شاید راه نجاتی برای سینماها باشد. ضمن اینکه به‌زودی قرار است فیلم‌های تازه‌ای روی پرده سینما بروند.

اما آیا مردم به سینماها برمی‌گردند؟ معلوم نیست و باید منتظر ماند و دید که طی دو هفته آینده، بازار چه تحولاتی خواهد داشت.