هنر اسلامی در آستانه رکوردشکنی

طبق برخی برآوردها به نظر می‌رسد رقم فروش اثر یادشده تا ۱۰میلیون دلار نیز افزایش پیدا کند. در این صورت رکورد جدیدی برای یک اثر هنری مربوط به دنیای اسلام ثبت خواهد شد که احتمالا به‌زودی شکسته نخواهد شد. رکورد پیشین یک اثر هنری مربوط به دنیای اسلام سال ۲۰۱۱ با رقم ۴/ ۷میلیون پوند در ساتبیز لند به ثبت رسیده که آن هم یک برگ بسیار نفیس و ارزشمند از شاهنامه شاه‌طهماسب است و امروز در موزه آقاخان تورنتو در کانادا نگهداری می‌شود. کار نگارش و تصویرگری این شاهنامه به سفارش شاه‌اسماعیل صفوی آغاز شد و پس از مرگ، پسرش شاه‌طهماسب این ماموریت را به سرانجام رساند.

حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را بین سال‌های ۹۷۷ تا ۱۰۱۰ میلادی سروده و گفته می‌شود کتاب منظوم زندگی پادشاهان ایران بین ۵۰ تا ۶۰هزار بیت دارد. برگه‌ای که قرار است کمی بیش از یک ماه دیگر در ساتبیز لندن روی میز برود و چکش حراج بخورد، مربوط به قرن شانزدهم است و کارشناسان معتقدند کار تصویرگری تمام برگ‌های کتاب با هنرنمایی برخی از بهترین هنرمندان آن زمان ایران حدود دو دهه کار برده است. از دیگر آثار هنری که در حراج «هنر دنیای اسلام و هند» چکش می‌خورد می‌توان به یک جلد قرآن بسیار نفیس مربوط به سال‌های ۱۵۷۵ و ۱۵۷۶ اشاره کرد که کارشناسان ساتبیز برای آن رقم پایه ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار پوند را در نظر گرفته‌اند.

درباره ساتبیز

ساتبیز یک حراج خانه آمریکایی است که یکی از بزرگ‌ترین حراجی‌های آثار هنری، جواهرات و مجموعه‌ها را اداره می‌کند. این حراجی، چهارمین حراجی قدیمی جهان است و در ۹۰ مرکز در ۴۰ کشور فعال است. دفتر مرکزی آن در نیویورک‌سیتی در آمریکا واقع است. ساتبیز  سالانه ۲۵۰ حراجی در بیش از ۷۰ رشته گوناگون برگزار می‌کند. در سال ۲۰۱۸ این حراجی بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشت که نسبت به سال‌های قبل رشد قابل‌توجهی نداشته است. همواره آثاری از ایران نیز در حراجی ساتبیز در سال‌های مختلف به فروش گذاشته شده‌اند. یکی از تازه‌ترین این حراجی‌ها با عنوان حراج آثار قرن بیستم خاورمیانه در اکتبر ۲۰۱۹ برگزار شد. ۱۷ اثر ایرانی در این حراجی به فروش کلی یک‌میلیون پوند رسیدند.