ترجیح می‌دهیم بازی نکنیم!

این بازیگر گفت: «در مدت کرونا سریال سایه‌های رعنا را کار کردم؛ تیر ۱۴۰۰ در گرمای ۵۰درجه گرگان انجام شد اما هنوز درگیر دستمزد آن هستیم که پرداخت نشده. به همین دلیل در این مدت کارهایی که پیشنهاد شده به‌خصوص در شهرستان را قبول نکرده‌ام.» مهوش صبرکن در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت از سوی سینما و نمایش خانگی دعوت به کار شده است، گفت: «پیشنهادی سینمایی داشتم که وقتی در مورد پرداخت و دستمزد صحبت کردم، دیگر تماس نگرفتند؛ شبکه نمایش خانگی هم سریال رقص روی شیشه را داشتم؛ قرارداد بستیم، گریم و لباس و کارهای دیگر را هم انجام داده بودم اما به سکانس‌های من و آقای زنجان‌پور که رسید پروژه کار به دلایل مالی خوابید و به ما گفتند کارگردان پول را برده است. کار دیگر ضبط نشد و ظاهرا آنچه را که فیلمبرداری شده بود تدوین و پخش کردند.»

این هنرپیشه سریال‌های تلویزیونی ضمن توضیح خلاهای مدیریتی در تولید آثار تلویزیونی خاطرنشان کرد: «تهیه‌کنندگان مشکلات پرداخت و تاخیر را به گردن صدا‌وسیما می‌اندازند اما ما بار اولمان نیست و سال‌هاست که کار کرده‌ایم؛ من و پاک‌نیت اعتقاد داریم تهیه‌کننده باید کیف پرپولی داشته باشد. به ما پول بدهد و وقتی کیفش خالی شد توسط پولی که از صدا‌و‌سیما می‌گیرد آن را پر کند.» او افزود: «بر این اساس هرکسی نمی‌تواند تهیه‌کننده شود؛ یعنی وقتی اسم خودش را تهیه‌کننده می‌گذارد باید حسابش پر باشد. تهیه‌کنندگان از شرایط تورم و گرانی و ... سوءاستفاده می‌کنند و مثلا در اقساط پایانی دیرکرد بسیاری دارند. زمانی که سریال دخترم نرگس را کار کردیم، شهریور ۹۸ تمام شد. دو سال بعد با دوندگی، شکایت و پیگیری فراوان توانستم ۴۰ میلیون طلب خودم را زنده کنم. یا برای همان سریال سایه‌های رعنا ۲۰میلیون طلبکارم و دائم برای گرفتن حقم باید بدو‌بدو کنم.»

صبرکن در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «می‌دانیم که مسائل اقتصادی کشور به صدا‌و‌سیما هم سرایت پیدا می‌کند و این سازمان هم قطعا مضیقه‌هایی دارد اما چرا بزرگان صد‌اوسیما به یک تهیه‌کننده همزمان ۳ کار را می‌دهند که زخمی کند؟ با این شرایط وقتی طرف سه کار را می‌گیرد، زخمی و رها می‌کند. این کار درست نیست، چرا که بازیگران و عوامل در این شرایط اذیت می شوند...» این هنرمند افزود: «امروز در دورافتاده‌ترین روستاهای ما سریال‌های به‌دردنخور ترکیه‌ای را دنبال می‌کنند و آن‌ها را دوست دارند چرا که رنگ و تصویر قشنگ است. شاید از نظر ما محتوایی نداشته باشد اما برای قشری راضی‌کننده است. این تغییر ذائقه ذره ذره رخ داده و به جایی رسیده که امروز تغییر دادنش بسیار دشوار است.»

این هنرپیشه قدیمی با تاکید بر اثرات زیان‌بار تغییر ذائقه مردم گفت: «زمانی ما مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر را کار می‌کردیم و همان موقع سریال‌های فاخری چون در چشم باد و مختار تولید می‌شد و کارهای مناسبتی صورت می‌‌گرفت. مردم این اثار را تماشا می‌کردند چون ذائقه‌شان این گونه بود که از کارهای خوب استقبال می‌کردند. زمانی که یوسف پیامبر پخش می‌شد واقعا خیابان‌‌ها خلوت می‌شد اما وقتی سطح کارها پایین می‌آید، ذائقه مخاطب هم افت می‌کند.» صبرکن در توضیح مقبولیت قصه‌های شبکه نمایش خانگی گفت: «وقتی امروز در پلتفرم ها متن‌هایی به این خوبی کار می‌شود و مردم هم دوست دارند، ثابت می‌شود قصه و فیلمنامه خوب موضوعی ماورایی نیست. اینها نویسندگان خودمان هستند ولی چون تامین می‌شوند و دستمزد خوبی می‌گیرند وقت می‌گذارند و محصول خوبی تحویل می دهند. پرواضح است که این متن‌ها به صداوسیما که پولی برای آنها پرداخت نمی‌کند، داده نمی‌شود.»

مهوش صبر کن گفت: «شاید در نمایش خانگی کارهای درجه پایین هم باشد و نیمی خوب نباشند اما نیم دیگر خوب هستند؛ من به‌شخصه آثار این رسانه را دوست دارم و دنبال می‌کنم. شروع این قصه‌ها سریال شهرزاد بود که ذائقه مردم را عوض کرد. بسیار زمان خواهد برد که ذائقه‌ای را که خراب شده بهبود بخشید و مخاطب را دوباره به سمت تلویزیون بازگرداند. بسیار حیف است که تلویزیون به عنوان رسانه ملی از رونق بیفتد.» او افزود: «امروز در شبکه‌های نمایش خانگی گروه خاصی آن را در دست گرفته‌اند درحالی که بسیاری از همکاران من که در سریال های تلویزیونی کار می‌کردند امروز بیکار و خانه‌نشین شده‌اند. کارهای ضعیفی که از صدا‌وسیما پخش شد، در ترکیب با تولیدات ماهواره‌ای و تولیدات نمایش خانگی باعث افت مخاطب شدید تلویزیون شد.»