تشویق  4  دقیقه‏ای کارگردان مکزیکی

شخصیت اصلی جک با بازی درایور استاد دانشگاهی است که در زمینه هیتلر تحقیق می‌‌کند و همراه همسر چهارمش با بازی گرویگ و فرزندان‌‌شان مسیرهای معمول زندگی خانوادگی را طی می‌‌کنند؛ اما یک رویداد موجب می‌‌شود آنها با مرگ روبه‌رو شوند. این فیلم با نقدهای متفاوتی روبه‌روشده است و منتقد ورایتی از آن به‌عنوان نگاه طنزآمیز دان دلیلو به زندگی طبقه متوسط آمریکایی یاد می‌‌کند. سالن نمایش سالاگرانده که در ۲سال اخیر به‌دلیل پاندمی با ظرفیت نصفه میزبان فیلم‌‌ها می‌‌شد، امسال با ظرفیت کامل پر شده بود و مراسم با پیام رئیس‌جمهوری اوکراین که از جامعه جهانی سینما درخواست کرد تا حامی این کشور باشند، کار خود را آغاز کرد. نتفلیکس علاوه بر «برفک» چند فیلم دیگر در ونیز دارد که «باردو» ساخته آلخاندور گونزالس ایناریتو و «بلوند» ساخته اندرو دومینیک از جمله آنهاست. هر ۳ فیلم در بخش رقابتی برای دریافت شیر طلایی ونیز رقابت می‌‌کنند و اتفاقا «باردو» پنج‌شنبه اکران شد و مورد توجه قرار گرفت.

اثر جدید آلخاندرو ایناریتو پس از نمایش به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و کارگردان صاحب‌نام با چشمان اشک‌‌آلود شاهد تشویق ۴ دقیقه‌‌ای حضار شد. اینکه آیا «باردو» سومین اسکار را پس از «بردمن» و «بازگشته از گور» برای این کارگردان به ارمغان خواهد آورد یا نه سوال حاضران ونیز بود. در این رویداد «باردو» با «هشت و نیم» فدریکو فلینی مقایسه شده و تاکنون بازخوردهای متفاوتی به خود دیده است. فیلم‌نامه «باردو» را ایناریتو با همراهی نیکلاس جیاکوبونه نوشته و داستانش درباره یک روزنامه‌‌نگار و مستندساز مکزیکی است که پس از مدت‌ها به خانه برمی‌‌گردد و باید با مساله هویت و روابط خانوادگی روبه‌رو شود و در یک بحران وجودی به کار بپردازد. خود ایناریتو هم پس از ۲۰سال برای ساخت این فیلم به مکزیک بازگشته است. در این فیلم دانیل خیمنز کاچو و گریزلدا سیسیلی ایفای نقش کرده‌‌اند. وی از سال۲۰۰۰ که «عشق سگی» را با بازی گائل گارسیا برنال در مکزیک ساخت، فیلم دیگری در وطنش نساخته بود.

امسال لیلا حاتمی از داوران بخش رقابتی ونیز است و جولین مور ریاست آن را برعهده دارد. ماریانو کوهن کارگردان آرژانتینی، لئوناردو دی کاستانزو کارگردان ایتالیایی، آدری دیوان کارگردان فرانسوی برنده شیر طلای سال پیش، کازئو ایشیگورو نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبیات و رودریگو سوروگوین کارگردان اسپانیایی دیگر اعضای گروه داوری هستند. جشنواره ونیز که از چهارشنبه گذشته آغاز شده است تا شنبه ۱۹ شهریور ادامه خواهد داشت.