گران ترین  سریال‌های تاریخ

 آمریکا و ترکیه و کره نبض بازار‌های جهانی سریال در جهان را در دست گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی است که برخی کشورهای دیگر دنیا هم به شدت روی این موضوع در حال سرمایه‌گذاری هستند. بعد از شیوع کرونا حتی این مساله مهم‌تر هم شده است. سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که توسط جی.دی. پین و پاتریک مک‌کی برای سرویس استریم پرایم ویدئوی آمازون ساخته شده و قرار است ماه آینده منتشر شود. از این سریال به عنوان یکی از  گران‌ترین سریال‌های تاریخ نام می‌برند. این مجموعه بر پایه رمان ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین ساخته شده است و با بودجه ۴۶۵میلیون دلاری تولید شده و به گفته کمپانی آمازون، انتظار می‌رود که حداقل یک میلیارد دلار هزینه تولید این سریال خاص، محبوب و جذاب، در ژانر علمی‌تخیلی، فانتزی، ماجراجویی و اکشن شود. برای درک بزرگی این عدد باید گفت که کل صادرات سریال‌های ترکی در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۴۰۰میلیون دلار بوده است. به همین بهانه نگاهی می‌اندازیم به پرخرج‌ترین سریال‌هایی که تاکنون ساخته شده‌‌اند.

دوستان (۱۰ میلیون دلار برای هر قسمت):

سریال محبوب فرندز یا دوستان که در سال ۱۹۹۴ متولد شد، در ۱۰ فصل ماجراهای مونیکا، ریچل، فیبی، چندلر، جویی و راس را دنبال می‌کند. اگرچه نزدیک به بیست سال از پایان این سریال می‌گذرد، فرندز هنوز طرفداران پروپاقرص خود را دارد و همچنان از طریق پلتفرم‌های دیجیتال بینندگان جدید جذب می‌کند. هرچند لوکیشن‌ها و صحنه‌های این سریال در طول هر ۱۰ فصل بدون تغییر باقی ماندند، چیزی که در هر فصل تغییر می‌کرد، دستمزد بازیگران بود. همین امر باعث شد هزینه ساخت هر اپیزود به ۱۰ میلیون دلار برسد.

بخش فوریت‌های پزشکی (۱۳میلیون دلار برای هر قسمت):

سریال بخش فوریت‌های پزشکی که کاری بود از مایکل کریچتون، نویسنده پارک ژوراسیک، به یکی از ماندگارترین برنامه‌های تلویزیونی دهه ۱۹۹۰ تبدیل شد و تعدادی از بازیگران از جمله جورج کلونی را به شهرت رساند. این سریال که داستان پزشکان یک بیمارستان عمومی را در شیکاگو روایت می‌کند، برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۴ پخش شد و در سال ۲۰۰۹ با پخش پانزدهمین فصل به کار خود پایان داد.

در سال ۱۹۹۸ که سریال بخش فوریت‌های پزشکی از بیشترین محبوبیت برخوردار بود، ان‌بی‌سی با استودیوی برادران وارنر سر بودجه ۱۳‌میلیون دلاری برای هر قسمت توافق کرد؛ هرچند این بودجه با بودجه ۲میلیون‌دلاری که برای این کار اختصاص داده شده بود، تفاوت فاحشی داشت. این قرارداد از فصل ۴ تا فصل ۹ سریال تمدید شد اما در نهایت در مبلغ قرارداد تجدیدنظر شد و فصل‌های باقی‌مانده با بودجه ۸میلیون دلار برای هر قسمت ساخته شدند.

تاج (۱۳ میلیون دلار برای هر قسمت):

ماجراهای سریال تاج از نتفلیکس، حول محور زندگی ملکه الیزابت دوم و رویدادهای تاریخی که در طول سلطنت طولانی او اتفاق افتادند، می‌چرخد. با توجه به هزینه طراحی صحنه، طراحی لباس کاراکترها و بازسازی رویدادهای تاریخی، ساخت این سریال که واقعیت و خیال را در هم می‌آمیزد کار پرهزینه‌ای از آب درآمد. برای ساخت هر قسمت از سریال تاج نزدیک به ۱۳میلیون دلار هزینه می‌شد و احتمالا همین دست‌و‌دلبازی‌ بود که به شهرت و محبوبیت بالای این سریال منجر شد.

بازی تاج و تخت (۱۵میلیون دلار برای هر قسمت):

بازی تاج و تخت که اولین فصل آن سال ۲۰۱۱ از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد، یکی از پرطرفدارترین سریال‌های سال‌های اخیر است. در فصل‌های اول بازی تاج و تخت، برای ساخت هر قسمت یک بودجه ۶میلیون‌دلاری اختصاص داده شده بود اما با گذشت زمان و افزایش مخاطبان این سریال، بودجه ساخت هر قسمت نیز به تناسب افزایش یافت. در فصل آخر، برای ساخت هر قسمت بودجه ۱۵‌میلیون‌دلاری در نظر گرفته شد که علاوه بر دستمزد بازیگران، صرف طراحی صحنه‌ها و منظره‌های واقع‌گرایانه، گردآوری تیمی قوی از عوامل پشت صحنه، استخدام بدلکاران و دیگر هزینه‌هایی می‌شد که با وجود پایان جنجالی، از بازی تاج و تخت یک سریال موفق ساخت.

مندلورین (۱۵میلیون دلار برای هر قسمت):

مندلورین ساخته جان فاورو یکی از سریال‌های موفق در جهان است. جان فاورو در این سریال تلویزیونی جدید با بازگویی داستان یک جنگجوی مندلورین از دوران پس از سقوط امپراتوری و قبل از ظهور نظم اول جهان، جنگ ستارگان را گسترش داد. این سریال با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد و فصل سوم آن در دست ساخت است. سازندگان این سریال، برای رسیدن به چنین کیفیتی، برای ساخت هر قسمت بودجه ۱۵میلیون‌دلاری اختصاص دادند که ثمر هم داد.

اقیانوس آرام (۲۰میلیون دلار برای هر قسمت):

اقیانوس آرام یک مینی‌سریال ساخته شبکه اچ‌بی‌او است که ماجراهای آن حول‌و‌حوش جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. این سریال که مارس سال ۲۰۱۰ پخش شد، براساس کتاب خاطرات دو سرباز آمریکایی ساخته شده بود که در کتاب‌هایی جداگانه تجربه خود از جنگ علیه امپراتوری ژاپن را روایت کردند. استیون اسپیلبرگ و تام هنکس هر دو به عنوان تهیه‌کننده در ساخت این سریال نقش داشتند و از صرف هیچ بودجه‌ای برای بازآفرینی صحنه‌های جنگی دریغ نکردند. از این رو ساخت هر قسمت از این سریال ۲۰میلیون دلار برای تهیه‌کنندگان آب خورد.

سریال‌های مارول (۲۵میلیون دلار برای هر قسمت):

موفقیت فیلم‌های دنیای سینمایی مارول انکارناپذیر است. مارول با اکران فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، رکوردهای قبلی را شکست و موفق شد در دوران شیوع کرونا بیش از یک میلیارد دلار در گیشه جهانی فروش کند. بنابراین تعجبی ندارد اگر دست‌اندرکاران این دنیای سینمایی بخواهند با ساخت سریال‌های تلویزیونی کاراکترهای موفق خود را بیش از پیش بزرگ کنند. این سینماگران برای ساخت چنین سریال‌هایی از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کنند، بنابراین برای ساخت هر قسمت از سریال‌های واندا ویژن، لوکی، فالکون و سرباز زمستان و هاکای ۲۵میلیون دلار هزینه کردند. اختصاص چنین بودجه‌ای برای یک سریال باعث شده است هزینه ساخت هر فصل آن با هزینه ساخت یک فیلم از دنیای سینمایی مارول برابری کند.