اتاقی در موزه فیلادلفیا

کارلوس باسولدو، متصدی ارشد هنر معاصر موزه فیلادلفیا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: میراث سیا ارمجانی در موزه هنر فیلادلفیا بسیار ارزشمند و محبوب است و خوشحالیم که هدیه فوق العاده‌ای چون اتاق سخنرانی کان را به کلکسیونمان اضافه می‌کنیم.اتاق سخنرانی لویی کان که قرار بود برای تدریس مورد استفاده قرار گیرد، با الهام از سبک معماری این معمار شهیر طراحی شده است. بر کف این اتاق کتیبه‌ای نصب شده که روی آن عبارت معروف کان به چشم می‌خورد: «اولین مدرسه با مردی ‌آغاز شد که زیر یک درخت داشته‌هایش را با دیگرانی که پیرامونش نشسته بودند تقسیم می‌کرد، نه مرد می‌دانست معلم است و نه آنهای دیگر می‌دانستند دانش‌آموزند.» موزه فیلادلفیا از مشهورترین موزه‌های هنر در آمریکاست. این موزه در شهر فیلادلفیای پنسیلوانیا قرار دارد و حاوی ذخایر هنری بسیار ارزنده‌ای است. این موزه در اصل برای نمایشگاه قرن در سال ۱۸۷۶ به کار گرفته شد. ساختمان اصلی آن در ۱۹۲۸ و در شمال غربی پارک‌وی بنجامین فرانکلین تکمیل شد. این موزه ۲۲۷۰۰۰ اثر از هنرمندان اروپا، آمریکا و آسیا را در خود جای داده است. آثار این موزه شامل مجسمه، نقاشی، چاپ، طراحی، عکس، سلاح و هنرهای تزئینی می‌شود. بازدیدکنندگان این موزه در سال ۲۰۱۴، بالغ بر ۶۴۳۰۹۶ نفر بوده‌اند.

هنرمند معروف ایرانی

سیاوش ارمجانی در سال ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد، در مدارس تهران تحصیل کرد و البته بارها از مدرسه اخراج شد. به رغم این موضوع، پدرش همیشه از او حمایت کرد تا نقاشی را فرابگیرد.

او پس از کودتای ۲۸ مرداد و وضعیت دشوار سیاسی کشور، به خارج از کشور مهاجرت کرد و در کالج مکالستر در سینت‌پال مینه‌سوتا در رشته‌های فلسفه، انسان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرد و به ایران برگشت. فعالیت‌های سیاسی او باعث شد که در دهه ۱۹۶۰ (میلادی) دوباره کشور را ترک کند.

آثار هنری سیا ارمجانی در بسیاری از موزه‌های مشهور جهان دیده می‌شوند. سیا ارمجانی مشعل المپیک بازی‌های تابستانی ۱۹۹۶ (میلادی) در آتلانتای جورجیا را طراحی کرده ‌است. او پروژه‌های بسیار دیگری مانند برج و پل استتن آیلند در نیویورک، Round Gazebo در نیس فرانسه، و پل Irene Hixon Whitney در مینیاپولیس مینه‌سوتای ایالات متحده را انجام داده ‌است. او سرانجام در سال

۲۰۲۱ درگذشت. ساخت مجسمه فلوجه به عنوان نماد مخالفت با جنگ نیز یکی از نقاط عطف حرفه هنری ارمجانی بود.آثار این هنرمند سرشناس در کلکسیون موزه‌های مختلفی از جمله موزه بریتانیا، موزه هنر کارنگی، موزه هنر دالاس و موزه و باغ مجسمه‌سازی هیرش‌هورن به نمایش گذاشته شده و می‌درخشد.