رونق دوباره در بازار هنر

مجسمه «اندیشه‌گر» اثر «آگوست رودن» مجسمه‌ساز نامدار فرانسوی به عنوان یکی از مشهورترین آثار تاریخ هنر شناخته می‌شود. این مجسمه که یکی از این مجموعه مجسمه‌ها در حراجی واقع در پاریس بود به قیمت ۱۴/ ۱۱میلیون دلار معادل ۷/ ۱۰میلیون یورو فروخته شده است. حراجی کریستیز در این دوره یکی از ۴۰ مجسمه «اندیشه‌گر»‌ اصل را به مزایده گذاشت. کارشناسان حراجی ارزش این مجسمه را بین ۹ تا ۱۴ میلیون یورو تخمین زده بودند. پیش از این مجسمه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در حراجی ساتبیز نیویورک به قیمت ۳/ ۱۵میلیون دلار فروخته شد،‌ به عنوان گران‌ترین مجسمه در مجموعه مجسمه‌های «اندیشه‌گر»‌ اثر «رودن» شناخته شده است. نخستین مجسمه «اندیشه‌گر» در سال ۱۸۸۰ و در ابعاد ۷۰ سانتی‌متری توسط «رودن» شکل گرفت و به عنوان مجسمه‌ای معرفی شد که تصویرگر یک شاعر است. این مجسمه ۷۰ سانتی‌متری به عنوان یکی از پیکره‌های تشکیل‌دهنده «دروازه‌های جهنم»‌،‌ دیگر اثر مشهور «رودن» طراحی شد.

در حقیقت، این مجسمه در ابتدا به عنوان اثری در نظر گرفته شد که «دانته»‌ شاعر قرون‌وسطایی ایتالیایی و نویسنده «کمدی الهی» را حین تفکر درباره جهنم به تصویر می‌کشد. «اندیشه‌گر» که به عنوان جزئی از اثر «دروازه‌های جهنم» نگهداری می‌شد، در سال ۱۸۸۸ به عنوان یک اثر مجزا به نمایش درآمد و در نتیجه به یک مجسمه مستقل تبدیل شد. نسخه بزرگتر این مجسمه نخستین‌بار در سال ۱۹۰۴ ساخته شد، اما نسخه‌ای که در ابعاد انسان واقعی ساخته شده است و در «موزه رودن»‌ واقع در پاریس به نمایش گذاشته شده است به محبوبیت بیشتری دست‌ پیدا کرد. نسخه‌ای که روز پنجشنبه در حراجی کریستیز فروخته شد در اندازه مجسمه «اندیشه‌گر» نخست ساخته شده است.  اثر دیگری که این روزها فروش آن توجه همه را جلب کرده، پرتره‌ای از «لوسین فروید» نقاش بریتانیایی است که توسط «فرانسیس بیکن» دیگر نقاش بریتانیایی معروف کشیده شده است. این اثر در یک حراجی ده‌ها میلیون دلار فروخته شد و به گران‌ترین تک ـ تابلوی نقاشی «بیکن» ‌تبدیل شد.

این اثر در حراجی ساتبیز به قیمت ۵۲میلیون دلار معادل ۴/ ۴۳میلیون پوند فروخته شد و رکورد گران‌ترین تک ـ تابلوی نقاشی «بیکن» را شکست. این تابلوی نقاشی که «پرتره لوسین فروید» نام دارد، حدود شش دهه از انظار عمومی پنهان مانده بود و به مدت ۴۰ سال در یک مجموعه خصوصی واقع در اروپا نگهداری شده بود. این نقاشی در روز چهارشنبه برای نخستین‌بار به مزایده گذاشته شد و کارشناسان ارزش تقریبی آن را ۳۵میلیون پوند برآورد کرده بودند. به گفته حراجی ساتبیز، این تابلوی نقاشی نه‌تنها رکورد گران‌ترین تک‌ ـ تابلوی «بیکن» را شکسته است، ‌بلکه به عنوان گران‌ترین اثر متعلق به «فرانسیس بیکن» که در لندن با پوند بریتانیا به فروش رسیده است نیز شناخته می‌شود. «بیکن» این تابلوی نقاشی را در سال ۱۹۶۴ براساس عکسی از هنرمند هم‌‌عصر خود نقاشی کرده است. «پرتره لوسین فروید»‌ آخرین‌بار در سال ۱۹۶۵ به عنوان نقاشی مرکزی یک مجموعه تابلو سه‌گانه در هامبورگ و استکهلم به نمایش گذاشته شد. «بیکن»‌ مدت کوتاهی پس از خلق این ‌تابلوهای سه‌گانه آن‌ها را از هم جدا کرد.