شیوع موج کره‌ای درسریال‌سازی

واقعیت آن است که در سال ۱۹۹۴ در گزارشی به رئیس‌جمهور اعلام شد که سود حاصل از فروش فیلم «پارک ژوراسیک» بیشتر از سودی است که کره از فروش خودروهای هیوندا به دست آورده است. از آن موقع دولت تصمیم گرفت در صنایع دیگری همچون فیلمسازی هم ورود کند و به همین خاطر از سرمایه‌داران خواست در حوزه فرهنگ و هنر و اشاعه فرهنگ کره سرمایه‌گذاری کنند. پس از گذشت سال‌ها این سرمایه‌گذاری باعث شکل‌گیری پدیده‌ای به نام «موج کره‌ای» شد. موج کره‌ای واژه‌ای است که به افزایش شهرت فرهنگ کره در سطح جهان اشاره می‌کند و برای محصولات فرهنگی کره‌ای از فیلم و سریال گرفته تا موسیقی و مد و غذا به کار می‌رود و در دیکشنری آکسفورد به عنوان «هالیو» از آن یاد شده است. از ابتدای قرن ۲۱ این موج به‌شدت فراگیر شد و توانست انحصار را از رقیبی همچون آمریکا بیرون بیاورد.

دولت نیز در این رابطه سالانه بودجه‌ای را به این کار اختصاص داد. در سال ۲۰۱۴، این مبلغ، یک درصد درآمد خالص کشور بود که حدود یک میلیارد دلار می‌شد. بلافاصله بعد از پخش فیلم‌ها و سریال‌ها، روند ترجمه آنها آغاز می‌شود و در اندک زمانی، به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند. از سال ۲۰۱۹ شبکه نتفلیکس شروع به ساخت سریال‌های کره‌ای کرده و تعداد زیادی سریال ساخته است. یکی از آخرین موفقیت‌های آنها مربوط به سریال «بازی مرکب» است که میلیون‌ها بیننده در دنیا داشته و رکوردهای فراوانی به جا گذاشته است. حالا در تازه‌ترین اتفاق  بازسازی کره‌ای سریال معروف «خانه کاغذی»، تنها سه روز پس از عرضه، به صدر جدول پربیننده‌ترین سریال‌های غیرانگلیسی‌زبان سامانه نمایش نتفلیکس راه یافت.

این سریال با عنوان «خانه کاغذی: کره - منطقه اقتصادی مشترک» در سه روز نخست ۷/ ۳۳میلیون ساعت پخش شد و در کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ویتنام، مالزی و تایلند نیز پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس نام گرفت. نسخه اصلی و موفق این سریال اسپانیایی با عنوان «خانه کاغذی» که در آمریکا با نام «سرقت پول» عرضه شد، روایتگر داستان گروهی متشکل از هشت سارق است که با هدایت از راه دور یک فرد مرموز به نام پروفسور به مرکز چاپ پول اسپانیا دستبرد می‌زنند. نسخه کُره‌ای این سریال که با سبک بصری و جذاب کره‌ای ساخته شده، داستان هشت دزد را دنبال می‌کند که یک  سرقت بزرگ را از یک ضرابخانه در منطقه تازه‌متحد‌شده بین کره شمالی و کره جنوبی انجام می‌دهند. این مجموعه به کارگردانی «کیم هونگ-سون» و نویسندگی «ریو یونگ-جه» از آثار اصلی نتفلیکس است.