تصمیم جنجالی در سینمای ایران

نکته‌ای که جواد نوروز‌بیگی تهیه‌کننده این فیلم آن را رد کرد و گفت در تمام این مراحل سازمان سینمایی همراهی کاملی با ما داشت، چرا که فیلم پروانه ساخت هم دریافت کرده بود و از آنجایی که موقعیت پیش‌آمده برای فیلم به‌ واسطه پذیرش در جشنواره کن، به نوعی افتخار برای سینمای ایران بود، تصمیم گرفتیم با تعامل کامل فیلم را به جشنواره بفرستیم. چهار روز پیش اما یک بار دیگر و در آستانه برگزاری جشنواره مونیخ، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت این فیلم بدون داشتن پروانه نمایش در جشنواره فیلم مونیخ حضور پیدا کرده است و به عوامل این اثر تذکر داد.

در نهایت دیروز سازمان سینمایی رسما اعلام کرد مجوز اکران به این اثر داده نمی‌شود. این سازمان در بیانیه‌ای نوشت: «فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آنجایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و برخلاف آیین‌نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی به جشنواره کن ارسال شده بود، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان آن خواست تا در جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی کنند. با همکاری تهیه‌کنندگان، فیلم برادران لیلا در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «به‌رغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچ‌گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش درآمد چنان‌که عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند. از این رو، فیلم «برادران لیلا» به تاسی از اصل «قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری» و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنواره‌های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح‌نشده به‌رغم تعهدات صورت‌گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم‌پذیرش اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجادشده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.»

بیانیه سازمان سینمایی در حالی دیروز منتشر شد که نوروزبیگی چند روز پیش  گفته بود جلسات متعددی با سازمان سینمایی داشته و خیلی از یکدیگر دور نبوده‌اند. به‌گزارش «تابناک» سعید روستایی نویسنده و کارگردان این فیلم پس از انتشار خبر توقیف فیلم  نوشت: «تحقیر و تهدید را تمام کنید. «برادران لیلا» را با خون دل ساختم، با جگر سوخته، برای ساختنش تمام روحم زخمی شد! لطفا بیش از این نسوزانیدم!» به گزارش هنر آنلاین هومن بهمنش، مدیر فیلمبرداری «برادران لیلا» نیز در واکنش به این خبر نوشت: «خسته نباشید به همه «دست‌اندرکاران توقیف»، «کارزار سایبری» و «برخی از هموطنان عزیز» که از روز اکران فیلم در کن آب لای آسیاب این جریان خاص ریختند تا به این پشتوانه، خرد کنند استخوان‌های فیلمساز جوانی را  که در این فیلم از درد مردم و مملکت می‌گوید. بلکه او هم مثل دیگر فیلمسازان یا مهاجرت کند و‌ دور شود، یا در گوشه‌ای از خانه خفه‌خون بگیرد.»