نسخه آزمایشی برای نجات سینما

 موافقان طرح معتقدند قیمت بالای بلیت سینما یکی از عوامل مهم عدم‌استقبال مخاطب از فیلم‌های روی پرده است و با شناور شدن قیمت بلیت، مشی سینماداری در کشور، به نرم جهانی خود نزدیک شده و قطعا میزان مخاطبان نیز به طرز قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. در همین رابطه سیدعلی طباطبایی‌نژاد معاون پخش و اکران حوزه هنری، گفت: ما با شناسایی و تحلیل روش‌های متداول قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی در جهان، در تلاشیم به نسخه‌ای بومی برای این کار دست یابیم. طباطبایی‌نژاد افزود: قیمت‌گذاری یکی از عوامل هفتگانه تعیین‌کننده در تحلیل‌های سینمای دنیاست که می‌تواند در حجم استقبال مخاطبان از محصول و سود نهایی فروش تاثیرگذار باشد. قیمت هر محصول باید با توجه به ارزش پیشنهادی به مشتریان تعیین شود.

 او افزود: روز نمایش، سانس، کیفیت سالن، هفته نمایش فیلم و...  عواملی هستند که باید در قیمت‌گذاری شناور سانس‌های سینماها مدنظر قرار بگیرند. با اجرای فاز صفر این طرح و بهینه شدن طرح قیمت‌گذاری پویا می‌توان به نسخه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری آثار در سینماهای سراسر کشور دست یافت که درصورت اجرایی شدن می‌تواند با افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی، چرخ‌های اقتصاد صنعت سینما را بیش از پیش به گردش درآورد. او تصریح کرد: نگاه سنتی به قیمت‌گذاری و تعیین نرخ ثابت یا انجام حرکت‌های هیجانی مثل نیم‌بها کردن بلیت همه فیلم‌ها در تمام سینماها، نتیجه‌ای جز ضربه زدن به اقتصاد سینما و فرهنگ کشور در پی نخواهد داشت. این نسخه‌ها روش درستی برای مدیریت بلندمدت نیستند و تنها تأثیر مقطعی و حتی مخرب به‌ویژه در افتتاحیه اکران فیلم‌ها خواهند داشت. ما با بررسی روند فروش در حدود ۱۵۰سالن سینمایی حوزه هنری در طول یک بازه معین بعد از کرونا در تلاشیم به برنامه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری سانس‌های سینما برسیم.

در همین رابطه سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» که مجری این طرح است، گفت: واقعیت این است که فعالان صنفی و نهادهای سیاستگذار باید بپذیرند که سازوکار اکران در سینماها و نحوه اقبال مخاطبان به آثار دگرگون شده است. عاملی مانند کرونا شاید این دگرگونی را تسریع کرده باشد اما به‌طور کلی در همه جای دنیا هم در حوزه تولید، هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تبلیغات، مانند هر کسب‌و‌کار دیگری، سینما هم متحول شده است و سازوکارهای جدیدی را برای جذب مخاطب ایجاد کرده است. وی افزود: فروش شناور بلیت، تجربه‌ای است که پیش‌تر در همه جای دنیا اجرایی شده بود و همین امروز در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکارهای خاصی در قالب باشگاه مخاطبان با ارائه سرویس‌های خاص به مخاطبان در حال اجراست. در این طرح قیمت بلیت برای فیلمی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه است، با قیمت بلیت یک فیلم ۹۰دقیقه‌ای متفاوت است. دو هفته اول اکران هر فیلم، قیمت بلیت متفاوت از هفته‌های بعدی آن است. در ساعت‌های مختلف روز قیمت بلیت متغیر می‌شود. سرویس‌های خاصی برای گروه‌های خاص مانند بازنشستگان یا دانشجویان ارائه می‌شود. این‌ها یک تجربه جهانی تثبیت‌شده است که در شرایطی که حیات و ممات مخاطبان سینما دچار بحران شده است، لاجرم باید به سمت آن می‌رفتیم.

نوروزی در ادامه تأکید کرد: سینما «آزادی» با قوت تمام به این طرح پیوسته است و از شنبه به‌صورت آزمایشی برای فیلم «هناس» اجرایی خواهد شد.  این طرح در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از این مرحله آن را به همه فیلم‌ها تعمیم می‌دهیم. با همه صاحبان آثار وارد مذاکره می‌شویم تا این الگوی خیلی درست و جدی، با رویکردی علمی در سینمای ایران اجرایی شود و به نتایج خوبی هم برسیم. این سینمادار درباره واکنش صنف سینماداران به اجرای چنین طرحی با توجه به اصرار آن‌ها مبنی‌بر لزوم گرانی بیشتر قیمت بلیت سینماها، گفت: ما باید یاد بگیریم در مواجهه با اتفاقات روز، تحلیل‌های به‌روز و متناسب داشته باشیم. زمانی که درباره افزایش قیمت بلیت سینماها صحبت می‌کردیم، هنوز وضعیت تورم در جامعه مانند امروز نبود. ما سال گذشته با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها مواجه بودیم اما امسال با رشد سیلاب‌گونه مواجهیم! در آن شرایط تحلیل منطقی این بود که ما به‌عنوان سینمادار باید بتوانیم جوابگوی هزینه‌های خود باشیم. علاوه‌بر این حوالی آبان و آذر سال گذشته هم بحران مخاطب مشابه آنچه در اکران نوروز شاهد بودیم و همچنان شاهدیم نبود. بدبینانه‌ترین سناریوی ما برای استقبال مخاطب در این بازه زمانی محقق شد. امروز اما باید با شرایط جدید تصمیم‌گیری کنیم.  وی افزود: سناریوی خوش‌بینانه ما بازگشت به قبل از کرونا بود که به‌طور کامل منتفی شد. سناریوی واقع‌بینانه ما افت اندک مخاطبان بود اما همین سناریو هم محقق نشد و حالا باید براساس سناریوی بدبینانه تصمیم‌گیری کنیم.