تمهیدات تابستانه تلویزیون

اگرچه در دهه ۱۳۶۰ سریال‌سازی با امکانات کمتری صورت می‌گرفت، اما آثار فاخر زیادی از آن دهه در خاطرات و قلب مردم باقی مانده است. تلویزیون در گذشته در ساخت سریال‌ها به‌قدری قوی بود که بیننده برای دیدن قسمت بعدی سریال‌ها لحظه‌شماری می‌کرد. اما حالا چند سالی می‌شود که رسانه ملی در مناسبت‌های مختلف یا هر زمانی که تولید تازه‌ای برای شبکه‌هایش ندارد، دست به دامان سریال‌های قدیمی یا تکراری می‌شود. بسیاری از رسانه‌ها در چند سال اخیر گزارش‌های متعددی درباره سریال‌های تکراری منتشر کرده‌اند، برخی نوشته‌اند: «رسالت پخش تکرار سریال‌های قدیمی و آرشیوی تلویزیون به‌عهده شبکه‌هایی مثل تماشا و آی‌فیلم قرار دارد و معلوم نیست چرا در شبکه‌های سراسری تلویزیون که مخاطبان منتظر سریال‌های جدیدند، همان آرشیوی‌ها گه‌گاه روی آنتن می‌روند؟» یعنی پخش سریال در شبکه‌های اول، دوم، سوم و چهارم سیما که سراسری و عمومی است همچنان متکی به آثار تکراری و قدیمی است.

البته گویا پخش سریال‌های تکراری از تلویزیون مستلزم پرداخت وجه به سازندگان اثر نیست یا روال کار چنین است که هر اثر پس از پخش بارها امکان بازپخش رایگان هم دارد. پخش سریال‌های تکراری در حالی هنوز مورد توجه مدیران سیماست که در چند ماه اخیر حرف‌و‌حدیث‌هایی هم درباره تعطیل شدن برنامه‌هایی چون دورهمی، عصر جدید، خندوانه، کتاب‌باز، کلاه قرمزی و ... هم شنیده شده است. تدبیر مدیران تلویزیون برای رها شدن از بند تکراری‌ها و جلب نظر مخاطبان جوان‌تر این رسانه چیست؟

ساخت ادامه محبوب‌ها

با همه این‌ها برخی خبرها از ادامه ساخت برخی سریال‌های محبوب و جدید حکایت دارد. پریروز خبر رسید که فصل چهارم سریال «نون خ» و فصل هفتم سریال «پایتخت» ساخته خواهند شد. مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال‌ «نون خ» گفته: فصل چهارم «نون خ» حتما ساخته می‌شود و البته یک شگفتانه هم دارد. او همچنین گفت: من فکر می‌کنم حتماً فصل هفتم «پایتخت» در کار است و ان‌شاءالله اتفاق می‌افتد. افراد به جای اینکه بروند در رسانه‌ها راجع به هم گفت‌وگو کنند چقدر خوب است بنشینند در کنار هم گفت‌وگو کنند. همان نکته‌ای که اشاره کردم تعامل و گفت‌وگو باید اتفاق بیفتد. وقتی برندی تولید می‌شود آن‌قدر ارزش دارد که بگوییم رئیس شبکه با رئیس سیمافیلم عواملش را فرا بخوانند و جلسه بگذارند تا مشکلات و موانع برطرف شود.

بازگشت چهره‌ها؟

در حالی که پیش از این صحبت‌های زیادی درباره بازگشت عادل فردوسی‌پور، گزارشگر محبوب ورزشی به تلویزیون انجام شده و رئیس صداوسیما هم بازگشت او را یک اتفاق دو‌طرفه و تعاملی خوانده بود، همچنان خبر دقیقی از بازگشت او منتشر نشده است. با این حال گویا زمینه‌ها برای بازگشت این چهره به یک برنامه فوتبالی در تلویزیون آن هم در قامت یک مجری-کارشناس فراهم شده است. در ادامه هم خبرهایی شنیده شده که گویا حمید جبلی، چهره محبوب آثار عروسکی تلویزیون که در کنار ایرج طهماسب توانسته بود مجموعه کلاه قرمزی را بسازد، قرار است به تلویزیون بازگردد. یک تهیه‌کننده تلویزیون گفته: «فکر می‌کنم به‌زودی خواهید شنید که آقای حمید جبلی سریالی را نویسندگی و اداره خواهند کرد. امیدوارم که ساخته شود. البته بنا دارد با تلویبیون همکاری داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد یک سریال در حوزه کودک و نوجوان ساخته خواهد شد.»

پخش سریال‌های جدید

زیرخاکی ۳، خداداد، نجلا۲، دردسرهای شیرین، مسافران شهر، خوشنام و حکم رشد از جمله سریال‌هایی بودند که در فصل بهار روانه آنتن شبکه‌های مختلف سیما شدند و البته نتوانستند چندان که باید و شاید رضایت عمومی را کسب کنند. نکته دیگر اینکه رونق سریال‌های شبکه خانگی و استقبال قابل‌توجه مخاطبان از سریال‌های تاریخی، مدیران تلویزیون را هم به این صرافت انداخته است که سریال‌های تاریخی ساخته و پخش کنند. بر همین اساس پخش فصل نخست سریال تاریخی «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سید‌جمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، از روز پنج‌‎شنبه ۲ تیرماه ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما آغاز خواهد شد. مستوران تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و برگرفته از قصه‌های کهن ایرانی است.

حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه‌خواه، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفی‌پور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی، یدالله شادمانی، جواد انصافی، قربان نجفی، محمد اشکانفر، حمیدرضا معدنکن، الهه خادمی، عبدالرضا نصاری و علی دهکردی از جمله بازیگرانی‌اند که در فصل نخست مستوران مقابل دوربین قرار گرفته‌اند. همچنین فصل سوم از مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر» به تهیه‌کنندگی فرشید محمودی و کارگردانی محمد‌رضا آهنج از چهارم تیر‌ماه از آنتن شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

تهیه‌کننده سریال داستان یک شهر با اشاره به پخش قسمت‌هایی از فصل اول این سریال تاکید کرد: شبکه پنج سیما در نظر دارد برای تداعی و یادآوری داستان این سریال برای مخاطبان، هفت قسمت از فصل اول آن را قبل از پخش سری جدید بازپخش کند. منتخب فصل اول سریال داستان یک شهر از شنبه ۲۸ خرداد‌ماه ساعت ۱۹ پخش می‌شود و تکرار آن ساعت  ۲۳ و روز بعد ساعت ۱۱ خواهد بود. همچنین دو سریال «وضعیت زرد» از شبکه دوم سیما و «فرزند‌آوری» از شبکه سوم سیما نیز به‌تازگی پخش خود را از آنتن آغاز کرده‌اند.