کمانچه‌نوازی با فیلمبرداری استاد شجریان

اخترالسادات میرخانی خاطره‌ای از پدرش تعریف کرد و گفت: پدرم به دلیل دیابت، مشکلی در چشمش داشت. خاطرم هست زمانی که وضعیت بینایی ایشان حاد شده بود همراه با خواهرم او را پیش دکتر بردیم. دکتر بلافاصله گفت که باید عمل کنید وگرنه بینایی‌تان را از دست می‌دهید. واکنش پدرم قابل‌توجه بود. او گفت که چند روزی صبر کنیم، چرا که شاگردانم امتحان دارند و نباید عقب بمانند. دکتر پرسید که آیا حاضری بینایی‌ات را به این دلیل از دست بدهی؟ پاسخ داد: بله. من دو چشم دارم اما آنان ۴۰۰ چشم. آنها استادان آینده کشور هستند. وی افزود: متاسفانه بعد از چند روز که برای درمان مراجعه کردیم، دیگر کار از کار گذشته بود و پدرم نابینا شد. البته اکنون که این اساتید حاضر در جلسه را می‌بینم، با خود می‌گویم که پدرم درست می‌گفت، چرا که آنان با هنر خود نام و یادش را زنده نگه داشتند.

غلامحسین امیرخانی استاد خوشنویسی و از شاگردان برادران میرخانی گفت: در حدود سال ۱۳۴۰ این افتخار را داشتم که محضر هر دو استاد را درک کنم و علاوه‌بر جنبه‌های آموزشی، بخش‌های دیگری از اخلاق، رفتار و منش آنها را. هر دو برادر در تمام عمر کاری‌شان در یک دفتر و روبه‌روی همدیگر کار می‌کردند. حضور هر دو نفر در یک جایگاه معانی زیادی دارد و نشان می‌دهد از نظر اخلاق و معرفت مکمل یکدیگر بودند. از این بابت خاطرات زیادی از آن دو استاد دارم.امیرخانی خاطره‌ای جالب از مواجهه خود با استاد بنان را تعریف کرد و گفت: خاطرم هست دو سه روز قبل از فوت استاد بنان به منزل ایشان رفتم تا عیادتی از او داشته باشم. در آن دیدار از ایشان درباره مقام کمانچه‌نوازی استاد حسین میرخانی پرسیدم. ایشان فرمود که ایشان در جایگاه دوم این هنر قرار دارد. به نظرم بیان این سخن از زبان ایشان بسیار ارزشمند است. هادی منتظری، استاد موسیقی و کمانچه دیگر هنرمندی بود که در این مراسم سخنرانی کرد.

او گفت: شأن حضور من در اینجا این است که استاد میرخانی علاوه بر هنر خوشنویسی، دستی بر کمانچه نیز داشتند. خاطرم هست یکی از روزهایی که با استاد شجریان تمرین داشتیم، به من گفت همراهم بیا که می‌خواهم تو را به جای خوبی ببرم. همراه با ایشان به منزل استاد میرخانی رفتیم. در آن جلسه از ایشان خواست که کمانچه بزند اما ایشان گفت از زمانی که به مکه رفته‌ام، موسیقی نمی‌زنم. در نهایت با اصرار آقای شجریان چنددقیقه‌ای کمانچه زدند و استاد شجریان نیز از این موسیقی‌نوازی فیلم گرفت. متاسفانه من این فیلم را ندارم اما حتما در آرشیو استاد شجریان می‌توان آن را پیدا کرد. از همایون عزیز می‌خواهم که این فیلم را در اختیارمان بگذارد.