ماجرای لغو معافیت مالیاتی هنرمندان

این نامه توسط هنرمندان مختلف امضا شد و با پیگیری‌‌‌های صورت گرفته سرانجام روز چهارم اسفند نمایندگان به ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان رای دادند. در این مورد حتی عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه هنرمندان از لایحه بودجه برای پرداخت مالیات هنرمندان گفته بود که با مصوبه چهارم اسفند مجلس، هنرمندان مشمول پرداخت مالیات در سال آینده نمی‌‌‌شوند. اما پس از گذشت کمتر از ۱۰ روز نمایندگان مجلس نظر خود را عوض کردند و طبق اعلام رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق، معافیت مالیاتی فعالان هنری از جمله بازیگران، موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌‌‌های مستقیم، صرفا تا سقف ۲ میلیارد ریال (۲۰۰‌میلیون تومان) در سال قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد به نرخ ماده ۱۰۵ یا ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌‌‌های مستقیم (ضریب ۲۵‌درصد) مشمول مالیات می‌شود.

پیش‌تر بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌‌‌های مستقیم، مشاغل هنری از پرداخت مالیات معاف می‌‌‌شدند. این مشاغل در چند دسته تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی، تولید، تکثیر و توزیع اجرای صحنه‌‌‌ای موسیقی، پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی، تئاتر و نمایش صحنه‌‌‌ای و هنرهای تجسمی و سنتی تعریف می‌‌‌شوند.

اگرچه اقشار مختلف جامعه معتقدند که هنرمندان نیز مثل فعالان هر صنف دیگری باید مالیات پرداخت کنند اما در این میان برخی هنرمندان هم که موافق این موضوعند، به چگونگی تعیین مالیات انتقاد دارند. همایون اسعدیان کارگردان و تهیه‌‌‌کننده پس از دیدار جمعی از هنرمندان با رئیس مجلس گفته: ‌‌‌ حرف ما این نبوده که مالیات سینماگرها حذف شود ولی مشکل اینجاست که در سازمان امور مالیاتی برای شغل سینماگرها تعریف مشخصی وجود ندارد. نوع و جنس کار ما به گونه‌‌‌ای است که ممکن است ۶ ماه مشغول کار باشیم و بعد، ۲ سال بیکار بمانیم. کارگردان‌‌‌های سینمای ایران شاید هر چند سال یک بار پروژه‌‌‌ای را تولید کنند.