ترکش جنگ بر پیکر سینمای روسیه

در نامه آژانس دولتی فیلم اوکراین به صراحت از برگزارکنندگان جشنواره‌‌‌های بین‌المللی فیلم درخواست شده تا از شرکت فیلم‌‌‌های روسی در برنامه‌‌‌های رقابتی و غیررقابتی جلوگیری کنند. همچنین جشنواره فیلم گلاسکو در کشور اسکاتلند نیز با توجه به درخواست آکادمی فیلم اوکراین به نمایندگی از سینماگران و چهره‌های فرهنگی این کشور به منظور حمایت از آنها در مقابل حمله نظامی روسیه اعلام کرد، دو فیلم روسی را از برنامه دوره آتی این رویداد سینمایی حذف کرده که شامل دو فیلم «بدون نگاه کردن به عقب» ساخته «کریل سوکولوف» و «اعدام» به کارگردانی «لادو کواتانیا» می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم سوئد نیز اعلام کرد در دوره آتی خود که در ماه نوامبر برگزار می‌شود هیچ فیلم دولتی روس را به نمایش نخواهد گذاشت. این جشنواره سوئدی همچنین اعلام کرد که تمرکز امسال جشنواره بر روی سینمای اوکراین خواهد بود که با نمایش، ملاقات با سینماگران و برگزاری سمینارها همراه خواهد بود. در دوره پیشین جشنواره فیلم استکهلم، فیلم «کرگدن» ساخته «اولگ سنتسف» فیلمساز اوکراینی، جایزه بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد.  همچنین آکادمی فیلم اوکراین از «اوریماژ» نهاد حمایتی اتحادیه اروپا از تولیدات مشترک سینمایی خواسته است که روسیه از کلیه برنامه‌های حمایتی و تولید مشترک با دیگر کشورهای اروپایی کنار گذاشته شود.

واکنش به جنگ روسیه محدود به جشنواره‌‌‌های سینمایی نمی‌شود و تمامی بازارهای رسانه‌‌‌ای این کشور را نیز دربر می‌گیرد.

فستیوال مانیای فرانسه به درخواست اوکراینی‌‌‌ها برای تحریم برنامه‌‌‌های دولتی روسیه پاسخ مثبت داد.

سازمان روسکینو، نماینده دولتی صنعت تولید محتوای صوتی و بصری روسیه در بازارهای بین‌المللی، از شرکت در فستیوال «سِری مانیا» که به عنوان یک بازار بین‌المللی برای تمرکز بر برنامه‌‌‌های تلویزیونی در فرانسه عمل می‌کند، منع شد.  قرار بود این سازمان روسی جدیدترین محتواهای تولید شده توسط این کشور را در فستیوال مانیا در شهر لیل فرانسه ارائه کند. این جشنواره از هجدهم تا بیست‌‌‌وپنجم مارس برگزار می‌شود. با این حال وزارت فرهنگ فرانسه حضور روسکینو را به خاطر جنگ علیه اوکراین ممنوع کرده و دعوت‌نامه آن را پس گرفته است.