خاموشی ستاره سیاه

او در سال ۱۹۶۴ برای بازی در فیلم «زنبق‌‌‌های مزرعه» موفق به کسب جایزه اسکار نقش اصلی مرد شد تا نام خود را به عنوان بازیگر سیاه‌پوست برنده اسکار تاریخ ثبت کند. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار نیز در سال ۲۰۰۲ از «پوآتیه» به سبب بازی‌‌‌های فوق‌‌‌العاده و حضور منحصر به فردش در عرصه سینما با اعطای جایزه اسکار افتخاری تقدیر به عمل آورد. این بازیگر آمریکایی ۵بار نامزد جایزه بفتا و ۷بار نیز نامزد جایزه گلدن گلوب شده (یک بار برنده)  و در سال ۱۹۸۲ جایزه دستاورد سینمایی «سسیل بی.دمیل» را از جوایز انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (گلدن گلوب) دریافت کرد. وی علاوه بر بازیگری سینما و تلویزیون در عرصه کارگردانی نیز ۹ فیلم بلند سینمایی ساخته است.  پس از انتشار خبر درگذشت «پوآتیه» بسیاری از هنرمندان هالیوودی به‌ویژه سیاه‌پوستان و همچنین چهره‌‌‌های سیاسی و ورزشی در شبکه‌های اجتماعی به مرگ او واکنش دادند.  «دنزل واشنگتن» بازیگر برنده اسکار در گفت‌وگویی با هالیوود ریپورتر درباره درگذشت «سیدنی پوآتیه» گفت: امتیاز بسیار بزرگی بود که می‌توانستم او را یک دوست صدا کنم. او مردی بزرگ بود و درهایی که سال‌ها به رویمان بسته بود را برای همه ما گشود.  هری بلافونته همبازی پوآتیه نیز در بیانیه‌‌‌ای نوشت: «برای بیش از ۸۰ سال من و سیدنی با هم خندیدیم و گریستیم و شیطنت‌‌‌های زیادی انجام دادیم. او به‌واقع برادر و همراه من در تلاش برای تبدیل کردن این دنیا به جایی بهتر بود و مطمئنا من را به آدم خیلی بهتری تبدیل کرد.»

دان چیدل دیگر بازیگر سیاه‌پوست آمریکایی نیز نوشت: «او همتا نداشت و فردی شبیه او را دیگر ملاقات نخواهیم کرد. پوآتیه استانداردی برای نسل‌‌‌هایی از بازیگران و کارگردانانی بود که پس از او آمدند.»

رابرت ردفورد کارگردان و بازیگر آمریکایی نیز سیدنی پوآتیه را نه تنها یک بازیگر بزرگ بلکه چهره‌‌‌ای مهم در دفاع از حقوق مدنی و یک بشردوست توصیف کرد.  بری کوردی چهره مطرح موسیقی و موسس کمپانی موتاون رکوردز نیز در واکنش به مرگ سیدنی پوآتیه عنوان کرد: «امروز جهان یک چهره شاخص را از دست داد و من یکی از عزیزترین دوستانم را. او مردی با وقار و کامل بود که سال‌ها او را مورد تحسین قرار می‌‌‌دادم. او عاشق خانواده و دوستانش بود و صمیمانه‌‌‌ترین تسلیتم را به همسر و دخترانش تقدیم می‌‌‌کنم.»

اوپرا وینفری چهره معرف رسانه‌‌‌ای آمریکا نیز در صفحه‌‌‌ اجتماعی خود نوشت: «برای من بزرگ‌ترینِ درختان بزرگ سقوط کرد. او یک دوست، برادر، رازدار و آموزگاری دانا بود.» باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز با اشاره به تاثیر پوآتیه در هموار کردن مسیر دیگر سینماگران سیاه‌پوست، نوشت: «او از طریق نقش تاثیرگذار و استعداد منحصر به فردش، مظهر وقار و متانت بود که قدرت سینما را برای کنار هم قرار دادن ما آشکار کرد.» جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌‌‌ای نوشت: «سیدنی چیزی فراتر از یکی از بازیگران فوق‌‌‌العاده در تاریخ ما بود و نقش‌آفرینی درخشان او در مجموعه‌‌‌ای از فیلم‌‌‌ها، آینه‌‌‌ای در مقابل نگرش‌‌‌های‌نژادپرستانه آمریکا در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ قرار داد. او به باز شدن قلب‌ میلیون‌‌‌ها نفر کمک کرد و نگرش آمریکا نسبت به خودش را تغییر داد.»