چالش معیشتی نویسندگان در 2021

 این مرکز که در شهر بروکسل پایتخت کشور بلژیک قرار دارد، در واقع یک سازمان حمایتی وابسته به کمیسیون فرهنگ اتحادیه اروپاست که ۴۶ سازمان و موسسه متبوع از ۳۱ کشور عضو این اتحادیه در زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند. این شورا در گزارش قبلی خود از وضعیت سخت نویسندگان خبر داده بود و در این گزارش به‌طور آماری و نسبی تاثیر کرونا را بر معیشت نویسندگان بررسی کرده است.

 طبق آمارهای این شورا درآمد نویسندگان پاره‌وقت در سال‌های شیوع ویروس کرونا در قاره اروپا حدود ۱۵ تا ۲۵درصد کاهش پیدا کرده و این درصد کاهش درآمد برای نویسندگان تمام وقت ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است. از میان کشورهای اروپایی تنها ۲۰ کشور بودجه‌های حمایتی از نویسندگان و ناشران در نظر گرفته و بیشتر ناشران به‌طور متوسط بین ۸ تا ۱۸ ماه کتاب‌های خود را با تاخیر چاپ کردند.

 بر اساس این گزارش متوسط دستمزد نویسندگان در سال‌های گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های سراسری در اکثر کشورهای اروپایی کاهش محسوسی داشته است و به خاطر غیرحضوری برگزار شدن اکثر کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها، ناشران و نویسندگان آکادمیک نیز با خسارات قابل توجهی برخوردار شدند. حدود ۷۰درصد از این ناشران می‌گویند به خاطر کرونا دچار خسارت شده‌اند. این در حالی است که درآمد برخی از انتشاراتی‌ها در مقایسه با دوران پیش از کرونا افزایش یافته بود. نه تنها کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی که حتی فروش کتاب‌های کاغذی نیز در بسیاری از کشورها با افزایش روبه‌رو بود.

طبق آمارهای ارائه‌شده در دوره شیوع ویروس کرونا به‌دلیل تضعیف سیستم‌های امنیتی و نظارتی از سوی دولت‌ها، دزدی‌های ادبی و استفاده غیرقانونی از کتاب‌های الکترونیک و صوتی نیز افزایش داشته است.

 شورای نویسندگان اروپا در طی یک‌سال گذشته با نظرسنجی و بررسی‌های میدانی خود در اکثر کشورهای اروپایی متوجه شده است که حدود ۵۲درصد از نویسندگان خسارت ناشی از ویروس کرونا را شدید و خیلی شدید ارزیابی کردند و ۴۸درصد نیز این وضعیت را تاحدودی شدید و متوسط اعلام کردند.

این شورا پیش از این تا سال ۲۰۱۰ با نام «کنگره نویسندگان اروپایی» فعالیت می‌کرد.