به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی) به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، این ارزیابی‌های امیدوارکننده در میان افزایش نگرانی‌های جهانی درمورد گونه جهش‌یافته ویروس کرونا ارائه شده، گونه‌ای که کشورهای بسیاری را به اعمال مجدد محدودیت‌های مرزی و افزایش احتمال بازگشت به قرنطینه وا داشته است.

در حالی که قابلیت انتقال سویه اومیکرون بیش از گونه‌های قبلی است، «مایکل رایان» مدیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت از بین رفتن خاصیت محافظت واکسن در برابر این سویه را بسیار بعید دانست و گفت: داده‌های اولیه نشان نمی‌دهد که این وضعیت، وخیم‌تر باشد. در واقع، مسیر به سمت شدت و حدت کمتر سوق دارد.

وی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات و آزمایش‌های بیشتر، افزود هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که اومیکرون بتواند به طور کامل مصونیت ایجاد شده واکسن‌های موجود را کنار زند.

رایان گفت: ما واکسن‌های بسیار موثری داریم که تاثیرگذاری‌شان در برابر همه گونه‌ها و در شرایط بیماری وخیم و بستری شدن ثابت شده است، از این رو دلیلی ندارد که انتظار داشته باشیم این مساله در مورد اومیکرون صدق نکند.

با این همه وی اذعان کرد که ممکن است واکسن‌های موجود در برابر اومیکرون تاثیرگذاری کمتری داشته باشند.

در این میان، آنتونی فائوچی مقام ارشد بهداشتی آمریکا این نظریه مقام سازمان جهانی بهداشت را تکرار کرد و گفت که بر اساس نشانه‌های اولیه، اومیکرون بدتر از سویه‌های قبلی به نظر نمی‌رسد و احتمالا خفیف‌تر است.

وی تاکید کرد که واضح است گونه جدید بسیار قابل انتقال است و احتمالا این قابلیت به نسبت گونه دلتا سویه غالب جهانی فعلی بیشتر است اما قطع به یقین شدیدتر از دلتا نیست و حتی نشانه‌هایی وجود دارد که شاید شدت کمتری داشته باشد.

فائوچی در عین حال گفت که مهم است بیش از حد به تفسیر این داده‌ها اهمیت داده نشود، زیرا اقشاری که مورد مطالعه قرار می‌گیرند، جوان هستند و بعید است در بیمارستان‌ها بستری شوند. به‌علاوه، بروز بیماری شدید ممکن است هفته‌ها طول بکشد.  وی افزود: با توجه به اینکه موارد ابتلا در سایر نقاط جهان افزایش می‌یابد، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا شدت آن مشخص شود.

در این میان، شناسایی اولین موارد اومیکرون در ماه گذشته با افزایش موارد ابتلا در سراسر جهان همزمان شد و این سویه بر شدت نگرانی‌ها در مورد رشد جهانی کووید - ۱۹ افزود.

مراکز سلامت اتحادیه اروپا خبر دادند که ترکیب و تطبیق واکسن‌های تائید شده کووید-۱۹ می‌تواند برای دوره‌های اولیه و دُزهای تقویتی مورد استفاده قرار گیرد، نظر به اینکه این منطقه در آستانه تعطیلات کریسمس با افزایش موارد ابتلا مقابله می‌کند.

آژانس دارویی اروپا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند شواهد نشان می‌دهد که ترکیب واکسن‌های ناقل ویروسی و واکسن‌های mRNA، سطح خوبی از آنتی‌بادی‌ها در برابر ویروس کرونا را ایجاد می‌کنند.

کووید-۱۹ از زمان اولین مورد شیوع در اواخر سال ۲۰۱۹، بیش از ۲/ ۵‌ میلیون نفر را در سراسر جهان به کشتن داده است. دانشمندان و کارشناسان بخش بهداشت و سلامت می‌گویند واکسیناسیون و فاصله‌گذاری مستمر اجتماعی، کلید غلبه بر این بیماری هستند.