علاقه فرانسوی‌ها به سینمای ایران

این گزارش نوشته است که بازاریابی سینمای ایران در یک دهه گذشته دستخوش تغییر شده و شرکت‌های مستقل و بزرگ‌تری وارد عرصه شده‌اند. بسیاری از شرکت‌های ایرانی در حال حاضر با شرکت‌های خارجی مانند شرکت فرانسوی «ممنتو» که بخشی از تولید فیلم «گذشته» فرهادی در سال ۲۰۱۳ را مدیریت می‌کرد، تولیدات مشترک دارند. تعداد فزاینده‌ای از فیلم‌سازان ایرانی به دنبال شرکای تولید در خارج از کشور هستند و در این میان فرانسوی‌ها احتمالا بیش از سایر کشورها در سینمای ایران سرمایه‌گذار کرده‌اند.

شرکت‌های فرانسوی نیز از رشد فیلم‌های ایرانی سود می‌برند؛ زیرا حقوق این آثار سینمایی در بازار بین‌المللی نسبتا ارزان است.

در بخش دیگری از این گزارش به فیلم «متری شیش‌ونیم» ساخته سعید روستایی اشاره شده است که یکی از محبوب‌ترین فیلم های ایرانی است که سال گذشته علاقه‌مندان فرانسوی را مجذوب خود کرده و از زمان آغاز اکران در ماه جولای بیش از ۱۵۰ هزار بلیت فروخته است. عسل باقری، کارشناس سینمای ایران در دانشگاه سرژی پاریس در این‌باره می‌گوید: «۲۰سال پیش، موفقیت گسترده اکران در سینماهای فرانسه برای یک فیلم ایرانی غیرقابل تصور بود.»

او ادامه می‌دهد: «متری شیش‌ونیم» ساخته سعید روستایی، فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، «قهرمان» ساخته جدید اصغر فرهادی و... از آثاری هستند که در میان فرانسوی‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این کارشناس گفته است: پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، دنیای فیلم علاقه چندانی به تماشای سینمای ایران نداشت؛ چراکه فکر می‌کردند، سینما پس از جنگ ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) جان سالم به در نمی‌برد و سینمای ایران پس از آن دوران دوام چندانی نخواهد داشت؛ اما ایران در مقابل حمله وحشیانه عراق با صدام‌حسین تاب آورد؛ درحالی‌که سینمای ایران به شکوفایی خود ادامه داد. سپس عباس کیارستمی آمد و با پرتره‌های ظریف خود از زندگی روزمره به‌ویژه سه گانه کوکر (۱۹۸۷-۱۹۹۴) توجه سینماگران خارجی را به خود جلب کرد.