ستاره‌های سال کرونا در جشن حافظ

4 copy

مراسم بیست‌ویکمین دوره جشن دنیای تصویر با حضور هنرمندان سرشناس سینما و تلویزیون برپا شد و برترین‌های رشته‌های مختلف سال در حوزه‌های سینما، تلویزیون و شبکه خانگی تندیس‌های خود را دریافت کردند. در آغاز این مراسم که با اجرای محمد سلوکی همراه بود از علی معلم، بنیان‌گذار جشن حافظ یاد شد و رضا یزدانی قطعه موسیقی اجرا کرد که از اشعار حافظ در آن استفاده شده بود. امید معلم، دبیر این دوره از جشن حافظ نیز طی سخنانی به مهم‌ترین هدف جشن حافظ که همبستگی بین سینماگران است اشاره کرد و از همه خواست در این شرایط کنار یکدیگر باشند.

در بخش بعدی این برنامه برای زنده‌یاد علی لندی، نوجوان ایذه‌ای که برای نجات جان دو همسایه‌اش دچار سوختگی شدید شد و از دنیا رفت، بزرگداشتی برگزار شد و امید معلم از خانواده این شهید نوجوان قدردانی کرد. پدر شهید لندی با صحبت‌هایی یاد پسرش را گرامی داشت و از برگزارکنندگان جشن سپاسگزاری کرد. سپس در این مراسم با حضور امیرعلی دانایی و شاهرخ استخری، از کادر درمان که در دوران کرونا روزگار سختی را گذراندند، تقدیر شد. کلیپی از فداکاری‌های کادر درمان پخش و از دکتر مصطفی جلالی‌فخر به نمایندگی از کادر درمان تقدیر به عمل آمد. در ادامه مراسم، آذر معماریان، مدیر جشن حافظ و همسر زنده‌یاد علی معلم از یک عمر فعالیت هنری مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینما تقدیر کرد. این بخش از برنامه با پخش کلیپی از سخنان مسعود کیمیایی برای مراسم بزرگداشتش همراه شد و در ادامه جواد طوسی به نمایندگی از مسعود کیمیایی جایزه او را دریافت کرد. طوسی گفت: علت غیبت مسعود کیمیایی در این مراسم کسالت بود؛ اما من به نمایندگی از ایشان جایزه‌شان را به مردم اصفهان و آب خشکیده زاینده‌رود تقدیم می‌کنم. سپس آذر معماریان از علی اوجی به‌واسطه کارگردانی جشن حافظ در سال‌های مختلف تقدیر کرد و علی اوجی نیز ضمن بیان اینکه غافلگیر شده است، تشکر کرد و از جامعه سینمایی خواست پشت یکدیگر باشند. در ادامه همسر پیمان ابدی، بدلکار فقید سینمای ایران روی صحنه آمد و اعلام کرد جایزه بهترین بدلکار این دوره جشن حافظ به شاگرد پیمان ابدی اهدا می‌شود. سپس تندیس حافظ این جایزه به مادر ارشا اقدسی بدلکار سینمای ایران اهدا شد که چند ماه قبل طی یک سانحه در تصویربرداری یک سکانس سینمایی از دنیا رفت. مادر ارشا اقدسی با بیان مطالبی، ابراز خرسندی کرد که بالاخره توجه به بدلکاران در یک مراسم سینمایی اتفاق افتاد و این همیشه خواست اصلی پسرش ارشا اقدسی بوده است. همچنین در این دوره نشان عباس کیارستمی با حضور علیرضا امینی به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» و جایزه ویژه هیات داوران در بخش بازیگری سینما و تلویزیون، به جواد عزتی برای «زخم کاری» و «شنای پروانه» اهدا شد.

  نکته‌ها و حواشی

نخستین تندیس بهترین بازیگر مرد جشن حافظ، برای فیلم «درخت گردو» با حضور مهران مدیری، به پیمان معادی اهدا شد که او به‌دلیل حضور سر صحنه فیلم‌برداری، در مراسم حضور نداشت و یک پیام تصویری از او پخش شد. مهران مدیری، خطاب به محمدحسین مهدویان گفت: «دلیل انتخابم را برای بازی در این فیلم نمی‌دانم و خیلی بد بازی کردم؛ اما پیمان معادی درخشان بود و مستحق دریافت این جایزه بود.»

در ادامه این مراسم با حضور سعید راد، دیگر تندیس بهترین بازیگر مرد، به امیر جدیدی برای فیلم «قهرمان» اهدا شد. سعید راد از این فرصت بهره گرفت و با اشاره به حواشی داوری‌اش در جشنواره فیلم فجر گفت: «همین‌جا اعلام می‌کنم من تاثیری در جایزه نگرفتن جواد عزتی نداشتم و او و همسرش، از بازیگران خوب سینمای ایران هستند.»

گوهر خیراندیش نیز هنگام اهدای تندیس به ژاله صامتی برای بازی در «سریال زیرخاکی» از ماجرای فیلم منتشرشده از او در مراسم عروسی دخترش گفت و با شوخی و خنده قول داد دیگر در هیچ‌جا نرقصد. گوهر خیراندیش که به همراه دخترش آزاده اسماعیل‌خانی، برای اهدای جایزه روی صحنه این جشن سینمایی رفته بود، در سخنانی با اشاره به حضورش در سریال «زیرخاکی» گفت: «خودم تو «زیرخاکی» خیلی قشنگ بازی کردم؛ چون نقش یک پیرزن باحال شیرازی را گرفتم و خودم هم آن را نوشتم و کارگردان هم خیلی خوشش آمد؛ ولی نزدیک بود نگذارند این سریال پخش شود؛ چون می‌گفتند: من در عروسی دخترم رقصیده‌ام. خب باید چکار می‌کردم؟» او ادامه داد: «فکر می‌کردم در شادی دخترم باید برقصم، نمی‌دانستم باید گریه کنم. فکر می‌کردم قانون عروسی این است که باید برقصم که گویا اشتباه بوده است. برای همین توجیه شدم که دیگر غلط بکنم برقصم. از این به بعد هم از هیچ قانونی سرپیچی نمی‌کنم و مطیع هستم.» خیراندیش در پایان گفت: «فقط نمی‌دانم چرا نرفتند کسی را که فیلم را پخش کرده است، بگیرند؛ چون یک ‌میهمانی خصوصی بود و نباید فیلمش پخش می‌شد.»