توفان کمدی‌ها در پاییز

 با افزایش فیلم‌های جدید به سبد اکران، شاهد بازگشت و استقبال تعداد زیادی از مردم به سینماهای کشور هستیم. در حال حاضر فیلم‌های کمدی، قهرمان‌پرور، اجتماعی و ترسناک در سینماهای کشور در حال اکران است. در این میان طبق روال همیشه فیلم‌های کمدی گوی سبقت را در اکران از دیگر فیلم‌های سینمایی ربوده‌اند؛ البته باقی فیلم‌ها هم وضعیت مناسبی در فروش دارند.

از چهارشنبه گذشته تا الان و با اکران چند فیلم جدید، سینماها فروش‌ خوبی را را تجربه کرد‌ه‌اند. در این چند روز «گشت۳» با ۳میلیارد، «دینامیت» با ۸۳۰میلیون و «قهرمان» با ۶۰۰میلیون تومان فیلم‌های پرفروش امروز سینمای کشورند.فیلم‌های منصور با ۲۷۰میلیون تومان، «حکم تجدیدنظر» و «آپاچی» که همراه با «گشت۳» به سینماها آمده‌اند، به ترتیب با ۷۸ و ۶۰میلیون در جایگاه بعدی ایستاده‌اند.

همچنین فیلم‌های «پوست» با ۲۷میلیون و «تومان» با ۹ میلیون و ۴۰۰هزار تومان در هفته گذشته در رده‌های پایین‌تر ایستادند. با این اوصاف در هفته گذشته بازار سینمای ایران توانسته که ۵میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان بفروشد که رکوردی قابل توجه و قابل مقایسه با روزهای اوج فروش سینماهاست. در سال ۱۳۹۸ که سینماهای ایران حدود ۳۰۰میلیارد تومان فروش داشتند، میانگین فروش هفتگی سینماها ۴۵/ ۵میلیارد تومان بود. با این حال هفته گذشته با فروش ۹/ ۵میلیارد تومانی امیدبخش بازگشت دوران اوج به سینماهاست.

  استقبال از کمدی‌ها پس از دو سال تلخ

اما در کل فروش فیلم‌های در حال اکران، دینامیت ۲۳میلیارد، قهرمان ۷میلیارد، گشت۳ با ۳میلیارد، منصور ۷۰۰میلیون و پوست ۶۹۰میلیون فروش داشته‌اند. در همین بازار ۲۶میلیارد تومان دخل کمدی‌ها است و تنها کمتر از ۹میلیارد تومان سهم دیگر فیلم‌ها! مشخص است اولویت برای مردم، انتخاب فیلم‌های کمدی است. می‌توان موضوع را این‌گونه تحلیل کرد که فضای مفرح و شاد و گذراندن زمانی با تفریح، هنوز اصلی‌ترین علت رفتن مردم به سینما در ایران است؛ چیزی که در سال‌های اخیر شکل گرفته و دیگر خود به یک سنت بدل شده است. البته پس از تحمل نزدیک به دو سال دشوار برای عموم مردم که با وجود کرونا و سوگواری‌های متعدد، بسیار تلخ گذشته است، ‌به نظر می‌رسد که مردم تمایل بیشتری هم به تماشای فیلم‌های کمدی و تجربه فضایی شاد در کنار دیگران دارند.