انفجار اکران در سینماها

خبرهای زیادی هست که بتواند چراغ امیدواری به رونق دوباره سینماها را روشن کند؛ از اکران فیلم‌های گیشه‌دار تا واکسینه شدن بخش بزرگی از جامعه. تا امروز نزدیک به ۱۰۰ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده و ایمنی نسبی در میان افراد آسیب‌پذیر شکل گرفته است. این یعنی نگرانی‌ها از ابتلا و مرگ کرونایی کاهش پیدا کرده و مردم راحت‌تر تن به ریسک فیلم دیدن در سینماها می‌دهند. این در حالی است که چیدمان فیلم‌های روی پرده هم بیش از پیش نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند. با این وصف، بعید نیست فروش سینماها قدم به قدم به روزهای عادی و اوج این بازار برگردد.

اما در مقابل همچنان فاکتورهایی هست که مانع امیدواری خوش‌بینانه است. احتمال وقوع پیک ششم مهم‌ترین مانع رونق سینماها در یکی، دو هفته آینده است. همچنین بازگشایی مدارس و سینماها از اول آذر ماه نیست ممکن است بتوانند بازار تازه سرپا شده سینما را به چالش بکشد. از یکسو دانشجوها با دوباره برگشتن‌شان به دانشگاه‌ها، بیشتر به سینما می‌روند؛ اما بازگشایی مدارس و نگرانی‌های خانواده‌ها از این موضوع، طیف بزرگی از خانواده‌ها را از صف تماشاچیان فیلم‌ها در سینماها بیرون می‌برد. شاید به همین دلیل است که شورای اکران در زمان پیک رضایتمندی صاحبان فیلم‌ها سعی کرده تا رگباری فیلم روی پرده ببرد و رونق نسبی این روزها را حفظ کند. آیا این تصمیم موفق خواهد بود یا شکست رقبای روی پرده را به دنبال خواهد داشت؟

   ۱۵ فیلم روی پرده

در روزهای گذشته شورای صنفی نمایش اعلام کرد که ۱۰ فیلم دیگر علاوه بر ۵ فیلم گذشته در پاییز روانه پرده سینما خواهند شد. مرتضی شایسته با اعلام ‌این خبر گفته بود که علاوه بر فیلم‌های «دینامیت»، «تک تیرانداز»، «درخت گردو»، «پوست» و «قهرمان» ۱۰ فیلم دیگر در اکران پاییزی نمایش خود را شروع خواهند کرد. «تومان» ساخته مرتضی فرشباف از ۱۲ آبان، «آپاچی» آرش معیریان از ۲۶ آبان، «شهر گربه‌ها» سیدجواد هاشمی از سوم آذر، «آتابای» نیکی کریمی از سوم آذر، «ملاقات با جادوگر» جمشید بهرامیان از ۱۰ آذر، «جوجه تیغی» مستانه مهاجر از ۱۰ آذر، «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۲ آذر، «بی همه چیز» محسن قرایی از ۱۷ آذر، «تی‌تی» آیدا پناهنده از ۲۴ آذر و «عروسی مردم» مجید توکلی از اول دی فیلم‌هایی هستند که به جمع فیلم‌های اکران پاییزی اضافه خواهند شد.

اکران ۱۵ فیلم همزمان در سالن‌های محدود سینما در کل کشور یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های سینمایی محسوب می‌شود که پیش از این در سینمای ایران سابقه نداشته است. برخی از تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان معتقدند که این تعداد بالای اکران باعث می‌شود تا برخی از فیلم‌ها در کنار رقبای خود نتوانند عرض اندام کنند و به نوعی بازنده این شرایط سخت همزمانی اکران شوند.