نجات سینما در گرو  یک قهرمان

فعلا رکورددار بازار فروش سینماها در دوران کرونا در اختیار فیلم «دینامیت» است که به آستانه ۱۵ میلیارد تومان رسیده و البته غیر از فیلم جدید اصغر فرهادی، ‌بسیار بعید است که فیلم دیگری به این میزان فروش دست پیدا کند. پارسال فیلم سینمایی شنای پروانه، تنهای کمی بیشتر سه‌ونیم میلیارد تومان فروخت و در صدر پرفروش‌های سال ۹۹ قرار گرفت. امسال غیر از دینامیت که به ۱۵ میلیارد فروش رسیده است، هیچ فیلمی هنوز نتوانسته به ۳ میلیارد تومان نزدیک هم بشود. با این حساب، فروش فوق‌العاده فیلم قهرمان می‌تواند اتفاق بسیار بزرگی در بازار سینمای ایران باشد. درصورت مساعد بودن شرایط، فیلم جدید فرهادی حتی می‌تواند به رکورد ۲۰ میلیاردی فروش هم دست پیدا کند؛ اتفاقی که اگر چه ممکن است کمی بعید به نظر بیاید، اما غیرممکن نیست. هنوز تا ۵ آبان ماه بیش از دو هفته زمان باقی است و تا آن زمان احتمالا بیش از ۲۰میلیون نفر واکسن دز دوم خود را دریافت کرده و بیش از ۴۰میلیون نفر دیگر دز اول واکسن را تزریق کرده‌اند. با این حساب تا زمان پایان اکران فیلم، احتمالا کل شهروندان ایرانی واکسن دریافت کرده‌اند و به احتمال بسیار زیاد، ‌قریب به اتفاق سینمادوستان در سالن‌های تاریک مجموعه‌های سینمایی به تماشای فیلم خواهند نشست.

اصغر فرهادی به تازگی و در یک گفت‌وگو درباره فیلمش گفته: می‌خواستم مثل فیلم‌های قبلی‌ام حدود سه یا چهار ماه با بازیگران تمرین کنم؛ اما به‌دلیل پاندمی کووید-۱۹، مجبور شدیم ۱۰ ماه تمرین کنیم و همین موجب شد تا با بازیگران داستان را پیدا کنم. بازی‌ها به مستند شبیه شد و احساس نمی‌شود که چیزی از پیش نوشته شده باشد.

فرهادی همچنین تاکید کرد که اگرچه «قهرمان» تصویرگر ایران و فرهنگ آن است، اما به تعریف یک فرهنگ در طول فیلم دست نزده است.

وی در پایان بیان کرد: هیچ فیلمی واقعا نمی‌تواند ادعا کند که کل جامعه یک کشور را نشان می‌دهد؛ به‌ویژه کشوری که مثل ایران از تاریخی کهن برخوردار باشد؛ اما اگر فیلمی را به درستی بسازید، می‌توان گفت فیلم منعکس‌کننده بخش کوچکی از جامعه است. به همین دلیل دوست ندارم جامعه‌ای را بر اساس یک فیلم قضاوت کنم.