شکست‌های سنگین بازار اکران

این در حالی است که فروش بعضی فیلم‌های روی پرده چه در اکران سراسری و چه در گروه هنر و تجربه کمتر از این رقم است. درواقع با فروش‌های عجیب و غریب این فیلم‌ها در هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد که احتمال تعویض آنها و جایگزینی فیلم‌های جدید وجود داشته باشد. طبق آمارهای رسانه‌ای‌ هم‌اکنون حدود ۳۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند. این در حالی است که زمان و سالن‌های فعال موجود در ایران پاسخگوی اکران این فیلم‌ها نیست.

به هر روی اگرچه حضور تماشاگران در سالن‌های سینمایی برای دیدن فیلم‌های محبوب کمدی مثل دینامیت در دوره محدودیت‌های کرونایی قابل توجه است، اما نمی‌توان انکار کرد که پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته است. همین موضوع، علت اصلی کاهش دامنه فروش در کل بازار و شکست سنگین بعضی از فیلم‌ها در اکران است.

فیلم «قصه عشق پدرم» با کارگردانی محمدرضا ورزی که اکران خود را از ابتدای مرداد آغاز کرده است، در هفته گذشته تنها یک میلیون تومان فروخته است. یعنی در هفته گذشته روزانه به‌طور میانگین ۱۴۰هزار تومان. این فیلم در مجموع یعنی در دو ماه اکران، ۳۲میلیون تومان را در گیشه به نام خود ثبت کرده است. مرحوم چنگیز جلیلوند، مهراوه شریفی‌نیا و مصطفی زمانی از بازیگران این فیلم ملودرام هستند. میانگین روزانه فروش این فیلم در کل زمان اکرانش حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

در کنار این فیلم، «سیاه‌باز» با کارگردانی حمید همتی قرار دارد که دو ماه است روی پرده سینما رفته و تا کنون فروش ۷۷میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است. این فیلم در هفته گذشته موفق شد فروش ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومانی را برای خود ثبت کند. یعنی در هفته گذشته به‌طور میانگین روزانه کمی بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان. بعد از این دو فیلم در ردیف سوم فیلم «گیسوم» به کارگردانی نوید به‌تویی، تهیه‌کنندگی سعید سعدی و بازی پگاه آهنگرانی، رضا داوودنژاد و... قرار دارد که از دهم شهریور روی پرده سینماها رفته و در هفته گذشته ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان و در مجموع ۳۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان را به خود اختصاص داده است. فروش روزانه این فیلم البته بیشتر از دو فیلم قبلی و در حدود ۲/ ۱میلیون تومان است. فیلم سینمایی «مدیترانه» با کارگردانی هادی حاجتمند نیز در هفته گذشته با فروش ۱۹میلیون تومانی روبه‌رو شد. میانگین فروش روزانه این فیلم در هفته گذشته حدود ۷/ ۲میلیون تومان بوده است. این فیلم با بازی پوریا پورسرخ و مهراوه شریفی‌نیا اکران را از چهار مرداد آغاز کرد و تا کنون ۱۳۱میلیون تومان را برای گیشه خود ثبت کرده است. همچنین فیلم سینمایی «کله‌پوک» با کارگردانی جواد مزدابادی و تهیه کنندگی سیدمحمد قاضی هم که ۱۰ روز پیش از اعلام رقم فروش، ‌اکران خود را آغاز کرده است تا کنون فروش ۲۹میلیون تومان را در گیشه ثبت کرده است.یعنی روزانه ۹/ ۲میلیون تومان دخل داشته است.

 هنر و تجربه

در هفته آخر تابستان، مستند«آیدین» با فروش ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومانی و با ۲۵۲ مخاطب برای سومین هفته متوالی صدرنشین گیشه شد. «آیدین» مستندی از اشکان مهیار است که زندگی آیدین نیکخواه بهرامی، بسکتبالیست تیم ملی را که در سال ۱۳۸۶ بر اثر سانحه رانندگی درگذشت، به تصویر می‌کشد. این مستند در هفت روز گذشته افزایش فروش ۲میلیون تومانی داشت و در مجموع ۲۷ روز توانست ۱۶میلیون تومان بفروشد.

فیلم «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری نیز با فروش ۳میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در هفته گذشته، کار خود را پایان داد. فیلم «بوتاکس» با بازی سوسن پرور و مهدخت مولایی اولین‌بار در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمد و اکران عمومی خود را در ششم مرداد آغاز کرد. این فیلم پیش از اکران «آیدین» به مدت سه هفته، صدر نشین جدول فروش سینمای هنر و تجربه بود. این فیلم تاکنون ۳۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان را برای گیشه خود ثبت کرده است.

«دشت خاموش» با کارگردانی احمد بهرامی نیز از ۲۲ شهریور در سینماهای هنر وتجربه اکران شده و تا کنون ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروش داشته است.

فیلم سینمایی «پسر» با کارگردانی نوشین معراجی کار خود را از ابتدای تیر آغاز کرده و تا کنون ۱۰ میلیون تومان فروخته است. از این میزان، مبلغ ۳۰۰هزارتومان سهم هفته اخیر است. این فیلم با بازی سهیل قنادان، ناهید حدادی، مجتبی فالحی و اتابک نادری روایت زندگی پسری ۴۰ ساله و گریزان از تنهایی است که سعی دارد خود را تکیه‌گاه مادر نشان دهد؛ اما با فوت مادرش اوضاع وخیم‌تر می‌شود؛ چون او توانایی برقراری ارتباط درست با دیگران را ندارد.

«فوق ماراتن» با کارگردانی سعید کشاورز هم در هفته گذشته۱۰۰هزار تومان فروخت. این فیلم روایتگر داستان فردی به نام قدرت است که کارگر یک کشتارگاه است و می‌خواهد طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد.

  صدرنشین‌ها

همچنان و هنوز فیلم‌های «دینامیت» و «درخت گردو» با فاصله زیاد نسبت به دیگر فیلم‌های روی پرده پیشتاز فروش سینما هستند و به نظر نمی‌رسد تا زمان اکران فیلم‌هایی چون «شیشلیک» و «قهرمان» تغییری در این معادله ایجاد شود.

فیلم سینمایی «دینامیت» با کارگردانی سیدمسعود اطیابی، دو ماه است که در سینماها اکران می‌شود. این فیلم با بازی پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، احمد مهرانفر و زیبا کرمعلی که در ۶۰ روز گذشته صدرنشین گیشه بوده، تاکنون رقم ۱۱میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروش را برای خود به ثبت رسانده است. «دینامیت» در هفته گذشته یک‌میلیارد تومان فروش داشت و با اختلاف ۶۰۰میلیون تومانی از «درخت گردو» همچنان صدرنشین جدول فروش باقی ماند. این میزان از فروش نسبت به هفته پیش از آن با ۳۰۰میلیون تومان افزایش مواجه بوده است.

پس از «دینامیت» جایگاه دوم جدول فروش، به فیلم سینمایی «درخت گردو» پنجمین فیلم محمدحسین مهدویان می‌رسد. این فیلم ۱۹ روز است روی پرده سینما رفته و با بازی پیمان معادی، مینو شریفی، مهران مدیری و مینا ساداتی در هفته گذشته، فروش ۴۶۸میلیون تومانی را برای خود ثبت کرده است و با کاهش فروش هفتگی ۲۰میلیون تومانی، توانست در مدت ۱۹ روز، فروش یک‌میلیارد و ۱۳۰میلیون تومانی داشته باشد.  فیلم سینمایی «هفته‌ای یکبار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و بازی پژمان جمشیدی و پژمان بازغی از ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ روی پرده سینما رفته است و پس از شش ماه اکران در سینماها، با ۶۶ هزار مخاطب، مبلغ یک‌میلیارد و ۴۵۰میلیون تومان را برای خود ثبت کرد. میانگین فروش روزانه این فیلم حدود ۸میلیون تومان در روز است.