کارنامه بهاری سینمای ایران

 وضعیت سینماها بسیار وخیم است و قرار بود هفته گذشته فوتبال‌ها در سالن‌ها اکران شوند تا اوضاع کسب‌وکار این صنف کمی بهبود پیدا کند. با اینکه مردم از این ایده استقبال کردند و برای بازی ایران و عراق بلیت‌های زیادی فروخته شد اما در دقیقه نود جلوی این کار را گرفتند تا آخرین دریچه امید هم فعلا بسته شود. آنچه مشخص است اینکه مردم به بهانه کرونا با سینما قهر کرده‌اند اما تنها این موضوع دلیل دوری آنها نیست و باید مشکل را به‌طور جدی واکاوی کرد. وقتی طیف وسیعی حاضر هستند برای تماشای فوتبال به سالن‌های سینمایی بیایند و روی صندلی‌ها بنشینند، پس دوری آنها از سینما می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد؛ هرچند طیف علاقه‌مندان به فوتبال و سینما با یکدیگر تفاوت داشته باشند و لزوما تماشاچی فوتبال علاقه‌مند به سینما نباشد. با این حال براساس آمارهای منتشر‌شده در سامانه سمفا پنج فیلم خورشید، لاله، هفته‌ای یک‌بار آدم‌باش، تک‌خال و خون‌شد در مجموع تنها به رقمی کمتر از ۳ میلیارد تومان فروش رسیده‌اند که حاصل حضور ۱۳۶ هزار مخاطب در سینماهای کشور است. در این مدت فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی که از ۲۷ اسفند گذشته اکران شده با بیش از ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب رکورددار بالاترین فروش در میان فیلم‌های نوروزی است و حدود یک‌میلیارد تومان فروخته است. در رده بعدی فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی قرار دارد که در همین محدوده زمانی با بیش از ۴۲ هزار و۱۰۰ نفر مخاطب حدود ۹۸۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. بعد از آن فیلم «تک خال» به کارگردانی مجید مافی است که نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۰۰ نفر مخاطب داشته و ۷۰۰ میلیون تومان هم بلیت فروخته است. «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی در مدت سه ماه حدود ۷۳۰۰ تماشاگر و ۱۶۳ میلیون تومان درآمد داشته است.

کمترین میزان فروش فیلم‌ها در این دوره هم متعلق است به فیلم «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد که با حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر تماشاگر حدود ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلیت فروخته است. درحال‌حاضر به‌جز این‌ها، فیلم‌های دیگری همچون آن شب، آقای سانسور، پیشی‌میشی، شنای پروانه و دیدن این فیلم جرم است در تعداد محدودی سالن اکران می‌شوند.

این آمار فروش سینما در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ درحالی ثبت می‌شود که امسال سینماها اکران عید فطر نداشتند و هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به اکران فیلمش در شرایط فعلی نشد.

اگرچه هنوز گمانه‌زنی‌های مختلفی از اکران چند فیلم جدید به گوش می‌رسید ولی صاحبان فیلم‌هایی که اسم‌شان بیش از بقیه بر سر زبان است مثل «دینامیت» تاکید دارند باید ضمانتی در اکران داده شود تا تمام ضرر و زیان پخش فیلم در شرایط کرونایی بر دوش تهیه‌کننده نباشد.