سرگذشت ژان‌وال‌ژان ایرانی

رامین ابتدا علاقه خاصی به تئاتر نداشت؛ اما ۱۲ سالش بود که ‌به‌رغم تمایلش، با مدرسه به نمایش «شبح اپرا» رفت و همان‌جا عاشق تئاتر و به ویژه عاشق این نمایش شد. او می‌گوید لحظه‌ای که دیده کالم ویلکینسون، بازیگر معروف شبح در آن سال‌ها، تعظیم معروفش را انجام می‌دهد، رامین ناگهان با خودش فکر می‌کند: «من دوست دارم همین کارو کنم.»

در کودکی همراه خانواده‌ به خارج از کشور مهاجرت کرد و پس از سه سال اقامت در ایتالیا خود را به انتاریو رساندند. آنها ابتدا در پیتربورو زندگی می‌کردند و بعدها به شهر ایرانی‌نشینِ ریچموند هیل آمدند. البته خانواده‌ او، به قول خودش مثل بقیه ایرانی‌ها می‌خواستند او دکتر یا وکیل شود، اما کریملو می‌گوید: «من می‌خواستم بازیکن هاکی بشوم و خیلی هم مطمئن بودم.» صدای ویلکینسون اما کار خودش را می‌کند و رامین را چنان غرق عشق جدیدش به تئاتر می‌کند که او هر چه دارد وقف رسیدن به رویایش می‌کند.

در ۱۷ سالگی، با دروغ گفتن درباره سنش، خودش را به گروه موسیقی روی کشتی می‌رساند و دو سال روی دریاهای جهان در این گروه برنامه اجرا می‌کند؛ درحالی‌که هر شب در کابینش، استانیسلاوسکی و استراسبرگ می‌خواند تا بالاخره به رویاهای تئاتری‌اش برسد. او خود را به لندن، پایتخت تئاتر جهان می‌رساند و این‌قدر از این نمایش به آن نمایش می‌رود تا بالاخره دو هفته قبل از تولد ۲۵سالگی نقشی فرعی (رائول) در نمایش شبح اپرا را پیدا می‌کند. جالب اینجاست که کریملو در مصاحبه با استار گفته است: «به همه گفته بودم که اگر تا سن ۲۵سالگی نقشی اصلی در وست‌اند (لندن) پیدا نکنم، از این کار می‌زنم بیرون و می‌روم پلیس می‌شوم.» اما بازی در نمایش محبوبش او را در لندن نگاه می‌دارد و طولی نمی‌کشد که بالاخره در عین جوانی موفق می‌شود یکی از خواستنی‌ترین نقش‌های عالم نمایش را تصاحب کند. اکنون سه سال است که این بازیگر ایرانی-کانادایی در تئاتر هِر مجستی نقش آن شبحی را که در ۱۲سالگی عاشقش شده بود، بازی می‌کند.

اما هفته‌ گذشته خبر جدیدی در این زمینه شنیدیم که بهانه‌ نوشتن این یادداشت شد. آن هم اینکه آندرو لوید وبرِ کبیر، آهنگ‌ساز و کارگردان شبح اپرا می‌خواهد رامین به‌عنوان بازیگر اصلی، نقش شبح را در دنباله «شبح اپرا» به نام «عشق هرگز نمی‌میرد»‌ بازی کند.

رامین تاکنون یک آلبوم از آوازهای خود را منتشر کرده است. او چند بار کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نمایش‌های موزیکال شده است. از جمله این جوایز، جایزه ارزشمند لرد لورنس اولویه بوده است. رامین کریملو پس از شروع بازی در نقش اصلی بینوایان در فصل نمایشی ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در لندن در سال ۲۰۱۳ جایزه تماشاگران نمایش‌های موزیکال برای بهترین بازیگری را که جانشین بازیگر دیگر می‌شود، به‌دست آورد.