دورخیز  بازار‌ هنر برای  رکوردزنی

 کشف نقاشی‌های مسروقه

روز گذشته در خبری اعلام شد  پلیس یونان دو تابلو نقاشی «پابلو پیکاسو» و «پیت موندریان» نقاشان مشهور قرن بیستم را که حدود یک دهه پیش از بزرگ‌ترین گالری دولتی این کشور ربوده شده بودند کشف کرده است. ماجرا این است که در نهم ژانویه ۲۰۱۲، سارقان این دو تابلو نقاشی را طی یک سرقت برنامه‌ریزی‌شده از قاب‌هایشان خارج کردند و آنها را از گالری ملی هنر در آتن ربودند. اثری از «پیکاسو» که در آن زمان ربوده شد یک تابلو نقاشی سبک کوبیسم است. تابلو نقاشی از «موندریان» که در آن زمان به سرقت رفت نیز یک تابلو نقاشی رنگ روغن منظره است که به سال ۱۹۰۵ تعلق دارد.

 کشف شاهکار رامبرانت

به تازگی نیز نقاشی «نیایش مغان» اثر رامبرانت که سال‌ها هیچ نام و نشانی از آن نبود، به شکل بسیار ناگهانی در خانه یکی از شهروندان رمی پیدا شد. «نیایش مغان» که در سال‌های ۱۶۳۲ تا ۱۶۳۳ کشیده شده و حدود ۳۹۰ سال قدمت و پیشینه دارد، سال‌ها روی دیوار خانه یک خانواده اهل رم آویزان بود. تا اینکه در یکی از روزها از روی دیوار افتاد و اعضای خانواده برای بهسازی بخش آسیب‌دیده آن تابلو را به یک کارشناس هنری نشان دادند و به این ترتیب پرده از یک راز بزرگ برداشته شد. رسانه‌های ایتالیایی به هویت خانواده مالک نقاشی هنرمند نامدار هلندی اشاره نکرده‌اند اما گفته می‌شود شاید آنها بخواهند در آینده تابلو «نیایش مغان» را در حراجی به بهای ۸۴ تا ۲۳۹ میلیون دلار بفروشند.

 حراج پس از کشف

همچنین دیروز خبر رسید یکی از آثار «ژان اونوره فراگونار» نقاش فرانسوی سبک «روکوکو» که به مدت دو قرن مفقود شده بود و اخیرا کشف شده است، در یک حراجی واقع در فرانسه به قیمت ۲/ ۹میلیون دلار یعنی حدود سه برابر ارزش تخمینی آن فروخته شد. پیش از این کارشناسان ارزش تقریبی این اثر را حدود ۴/ ۲ میلیون دلار برآورد کرده بودند. این تابلو نقاشی زمانی به خانواده فرانسوی تعلق داشته که آن را روی دیوار یک آپارتمان در پاریس نصب کرده بودند. تا چند ماه گذشته این خانواده از اصالت این اثر مطلع نبودند و فکر می‌کردند این تابلو صرفا یک نقاشی قدیمی معمولی است که نسل به نسل در خانواده‌ آنها نگهداری شده است.