زندگی جدی بازیگر طنز

وی می‌گوید در تئاتر جان کنده است تا توانسته با ایفای نقش‌های کوتاه به مرور صاحب نقش‌های اصلی در سینما و تلویزیون باشد. برعکس نقش‌هایی که بازی کرده خیلی جدی است. البته قبل از دوران بازیگری همیشه آدم بگو و بخندی بوده و علاقه داشت آدم‌ها را سرگرم کند؛ اما بعد از اینکه بازیگر شد کم‌کم در خودش فرورفت و می‌گوید کاملا ناخودآگاه این اتفاق افتاد. درواقع معتقد است در زندگی واقعی چیز خنده‌داری نمی‌بیند. او در مصاحبه‌ای درباره این تغییر گفته است: «من این را فهمیده‌ام که انسان باید حس‌هایش را رها کند و نباید جلویشان را بگیرد. اگر انسان جایی گریه‌‌اش می‌گیرد، باید بگرید. چون اینها احساساتی است که باید تجربه‌شان کرد؛ به‌ویژه به‌عنوان بازیگر. از سوی دیگر اگر این احساسات سرکوب شوند، تبدیل به عقده می‌شوند. برای همین من سعی می‌کنم همیشه راحت باشم. این‌طور نیست که از خودم بپرسم چرا من اینقدر ساکتم یا بداخلاقم. می‌گویم عیب ندارد. اگر از این حالت لذت می‌برم بگذار همین‌طور باشم.»

خیلی‌ها مهرانفر را با نام نقش‌هایش می‌شناسند. مثلا هر وقت اسمش به میان می‌آید، می‌گویند ارسطو. درباره این ماجرا گفته است: «زمانی که در خیابان مرا ارسطو یا خنجری صدا می‌زدند، ناراحت می‌شدم؛ اما بعد که فکر کردم دیدم این اتفاق خوب است اینکه مرا نبینند و آنقدر آن آدم را باور کرده باشند که حتی وقتی خود تو را می‌بینند ارسطو صدایت کنند؛ حتی اسم و فامیل تو را ندانند. چنین اتفاقی خیلی کم پیش می‌آید. اکثرا بازیگران را با اسم و فامیل خودشان صدا می‌زنند؛ اما بعضی وقت‌ها برای برخی آدم‌ها این اتفاق می‌افتد. البته همیشه به هنر خودشان برنمی‌گردد و ناشی از شرایطی است که فیلم‌نامه برای آنها فراهم کرده است و گروه تولید و کارگردانی با هم کمک کرده‌اند تا این اتفاق بیفتد. من حالا دنبال این هستم که بستری فراهم شود تا من دوباره نقش‌های دیگری را خلق کنم و تماشاگر باز هم مرا نبیند و آن شخصیت‌ها را ببیند. این برای من خیلی جذاب است.»

مهرانفر درباره خاطرات خوب مردم از سریال‌های پایتخت گفته است: «آقای محسن تنابنده یک روز برای خرید به یک فروشگاه رفته بود، خانمی به او گفته بود که همسر من سرطان دارد و دکتر توصیه کرده که باید روحیه‌اش را بالا نگه دارد و او هر روز سریال پایتخت را تماشا می‌کند و همین باعث شده که حال خوبی داشته باشد. به خود من هم بارها ایمیل زده‌اند و از تاثیرات مثبت سریال پایتخت و شخصیت ارسطو گفته‌اند. به‌طور مثال یک نفر از خارج کشور برایم ایمیل زده بود- یادم نیست خانم بود یا آقا!- اما نوشته بود من و همسرم خیلی با هم دعوا می‌کنیم؛ اما از وقتی سریال شما را دیده‌ایم تا دعوایمان می‌شود به‌هم می‌گوییم: حساس نشو! وقتی این جمله را می‌گوییم خنده‌مان می‌گیرد و دعوا تمام می‌شود!»