افت آمار مخاطبان سیما در نیمه دوم 99

به استناد نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۹/ ۳۷درصد افراد پاسخ‌گو گفته‌‌اند در قیاس با دوران پیش از کرونا، بیشتر برنامه‌های تلویزیونی داخلی را مشاهده می‌کنند این در حالی است که بنابه نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا وسیما میزان مخاطبان تلویزیون در فصل پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ تنها ۱/ ۱ درصد رشد داشته و در زمستان نیز ۶/ ۲ درصد کاهش یافته است. اگرچه احتمالا ابزارهای سنجش در این دو نظرسنجی متفاوت است و مقایسه دقیق این دو را ناممکن می‌کند با این حال اختلاف زیاد میان نتایج آنها در یک شاخص مشابه، نادر به نظر می‌رسد. 

  نتایج نظرسنجی صداوسیما 

به هر روی ارزیابی مرکز تحقیقات صدا و سیما از محبوب‌ترین برنامه‌هایش در طول فصل‌های پاییز و زمستان گذشته دربردارنده نکات قابل‌توجهی است. در ادامه بخش‌های مختلف این نظرسنجی را در دو فصل یاد شده مرور خواهیم کرد.  ازنظر 3/ 48 درصد مردم در فصل پاییز، تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده و پس‌ از آن اینترنت با 3/ 23 درصد، شبکه‌های اجتماعی با 8/ 11 درصد، رادیو 6/ 6 درصد و روزنامه و مجلات با حدود 5/ 2درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما در مقابل در فصل زمستان از نظر 1/ 47 درصد مردم تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده و پس‌ از آن اینترنت با 9/ 24 درصد، شبکه‌های اجتماعی با 9/ 11 درصد، رادیو 8/ 6 درصد و روزنامه و مجلات با 2/ 2 درصد در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. به‌طور کلی بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامه‌های سیما «سرگرمی و تفریح» (9/ 45 درصد) و سپس «کسب خبر و اطلاع» (4/ 42 درصد) بوده است. 

  محبوب‌ترین شبکه‌ها

پاییز: در این فصل میزان بیننده شبکه‌های «3» (1/ 51 درصد بیننده)، «یک» (8/ 50 درصد بیننده)، شبکه «خبر» معاونت سیاسی با ۴۶ درصد مخاطب و شبکه «آی‌فیلم» معاونت برون‌مرزی با 6/ 45 درصد مخاطب از دیگر شبکه‌ها بیشتر بوده است. وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در پاییز ۹۹ را با نظرسنجی پاییز ۹۸ مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود که شبکه‌های آموزش، قرآن و معارف و یک بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار پاییز سال گذشته از آن خود کرده‌اند. همچنین بر اساس مقایسه نظرسنجی پاییز ۱۳۹۹ با پاییز ۱۳۹۸ شبکه‌های 3، نسیم، 4 و ورزش بیشترین میزان افت مخاطب را تجربه کرده‌اند. 

زمستان: در این فصل نیز شبکه‌های 3 سیما (۵۲ درصد)، آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی (۴۶ درصد) و یک سیما (5/ 44 درصد) به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفتند و مشخص شد شبکه آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی با 1/ 10 درصد، شبکه آموزش با 2/ 6 درصد و شبکه تماشا با 2/ 5 درصد، بیشترین رشد میزان مخاطب را نسبت به زمستان ۱۳۹۸ و شبکه‌های خبر، نسیم، یک و 3 بیشترین افت مخاطب را داشته‌اند. 7/ 24 درصد بینندگان تلویزیون گفته‌اند اگر قرار باشد فقط یک شبکه را برای تماشای تلویزیون انتخاب کنند، آن شبکه «شبکه3» خواهد بود؛ 1/ 20 درصد هم «شبکه آی‌فیلم» و 9/ 8 درصد هم «شبکه خبر» را انتخاب می‌کنند. 

  محبوب‌ترین سریال‌ها

پاییز: «خانه امن» از شبکه یک، «نجلا» و «زمین گرم» از شبکه3 در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین سریال‌های فصل پاییز ۱۳۹۹ قرار گرفتند. خانه امن با 6/ 44 از شبکه یک، نجلا با 5/ 35، زمین گرم با 7/ 28 و ایلدا با 6/ 27 از شبکه3، سرنوشت با 6/ 27 از شبکه2 و صفر بیست و یک با 9/ 25 درصد از شبکه3 مجموعه‌های تلویزیونی فصل پاییز بودند. 

زمستان: در این فصل نیز همچنان سریال «خانه امن» از شبکه یک، «دادستان» از شبکه3 و «پایتخت ۵» از شبکه آی‌فیلم در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین سریال‌های فصل زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفتند. به این ترتیب خانه امن با 6/ 44 درصد در شبکه یک، دادستان با 5/ 38 درصد در شبکه3، فصل پنجم پایتخت با 6/ 32 درصد در آی‌فیلم، باخانمان با ۳۰ درصد در شبکه3، بیگانه‌ای با من است 4/ 27 در شبکه2، فصل چهارم پایتخت با 7/ 26 درصد در آی‌فیلم، روزهای ابدی با 4/ 23 درصد در شبکه یک و شرم با 1/ 22 درصد در شبکه3 سریال‌های محبوب زمستان بودند. 

«خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی به‌گونه‌ای دنباله سریال پیشین او «ترور خاموش» بود، هر چند اینجا مبارزه با نیروهای تروریستی داعش در داخل مرزهای ایران در محور اصلی قرار گرفت. «خانه امن» با بازی حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، سیما تیرانداز، پرویز فلاحی‌پور، شهره سلطانی، سپیده خداوردی، شیوا ابراهیمی، سوگل طهماسبی، رحیم نوروزی، سامان صفاری، شهروز ابراهیمی، سامان دارابی و... از ۱۰ آبان تا هفتم دی ۹۹ روی آنتن شبکه یک رفت. 

  برنامه‌های ترکیبی زمستان

در میان برنامه‌های شاخص شبکه‌ها هم «عصر جدید ۲» از شبکه3، «دورهمی» و «کودک شو» از شبکه نسیم در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین برنامه‌های شاخص فصل زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفتند که عصر جدید با 1/ 43 در شبکه3 و دورهمی با 3/ 39 در شبکه نسیم پربیننده‌ها را تشکیل می‌دادند.  بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامه‌های سیما در این فصل، «سرگرمی و تفریح» (9/ 45 درصد) و سپس «کسب خبر و اطلاع» (4/ 42 درصد) بوده است. از نظر 1/ 47 درصد مردم در فصل زمستان، تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده و پس‌ از آن اینترنت با 9/ 24 درصد، شبکه‌های اجتماعی با 9/ 11 درصد، رادیو 8/ 6 درصد و روزنامه و مجلات با 2/ 2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.