به هر روی بررسی دلایل استقبال از خرید کتاب در سال کرونایی نکته مهمی است که باید از سوی کارشناسان تحلیل و بررسی شود. با این همه طرح زمستانه کتاب که از نهم تا ۱۶ اسفندماه برگزار شد، در یک هفته بیش از ۲۱ میلیارد تومان کتاب فروخت و رکوردهای پرفروش قبلی را در دو سطح پاییزه و تابستانه امسال هم شکست.

جالب است که در میانه دو طرح زمستانه و پاییزه، نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد که توانست رکوردی جالب از خود برجای بگذارد. در این رویداد دوستداران کتاب بیش از ۶۴میلیارد تومان کتاب خریدند. امسال در طرح‌های فصلی چهارگانه و نمایشگاه مجازی، مردم مجموعا ۷/ ۱۳۶میلیارد تومان کتاب خریده‌اند. در واقع در این پنج رویداد، مجموعا بیش از ۲میلیون و ۹۳۰هزار عنوان کتاب خریداری شده است.

 فروش‌های پررونق ۹۹

طرح تابستانه کتاب امسال که از ۱۸ تا ۳۰ مرداد برپا بود، ۵/ ۱۹میلیارد تومان فروش داشت. پس از آن طرح پاییزه نیز که مهلت برگزاری‌اش از ۲۴ تا ۳۰ آبان اعلام شده بود، ۸/ ۱۹ میلیارد تومان فروش کرد تا رکورد فروش تابستانه را ۳/ ۰میلیارد تومان ارتقا بدهد. اما فروش زمستانه با بیش از ۴/ ۲۱میلیارد تومان فروش، پرونده کتاب را در سال ۹۹ با یک رکورد غیرقابل پیش‌بینی بست.

امسال نخستین سالی بود که طرح زمستانه و بهارانه به‌صورت تفکیک شده برگزار شد. پیش از این و البته  قبل از سال ۹۷ این طرح‌ها به‌صورت یکجا و با عنوان «عیدانه کتاب» از اواخر اسفندماه تا نیمه‌های فروردین برگزار می‌شد.

به هر روی سال ۹۸ طرح‌های تابستانه و پاییزه به ترتیب ۱/ ۱۱ و ۳میلیارد تومان فروش داشت. افت فوق العاده فروش در طرح پاییزه ۹۸ بسیار قابل تامل بود. کارشناسان معتقد بودند که گرانی بنزین، شلوغی برخی خیابان‌های شهر و... از مهم‌ترین دلایل کاهش استقبال از خرید کتاب در آبان ماه سال ۹۸ بوده است. سال ۹۸ طرح عیدانه برگزار نشد. در نمودار ارزش ریالی و تعداد فروش کتاب‌ها در سال ۹۹ ارائه شده است.

 جزئیات فروش زمستانه ۹۹

در این دوره از کل کتاب‌فروشی‌های متقاضی طرح، ۷۱۴ کتاب‌فروشی در مراکز استان و ۲۲۳ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها با یارانه ۲۵درصدی کتاب‌ها را عرضه کردند. همچنین استان تهران با ۱۴۷ کتاب‌فروشی، خراسان رضوی با ۱۱۱ کتاب‌فروشی، اصفهان با ۹۸ کتاب‌فروشی، قم با ۷۸ کتاب‌فروشی، آذربایجان شرقی با ۵۸ کتاب‌فروشی و کردستان با ۵۲ کتاب‌فروشی بیشترین مشارکت کتاب‌فروشی‌ها را در این دوره از طرح به خود اختصاص دادند.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در تشریح جزئیات این طرح گفت: ۴۵۸هزار و ۸۳۳نسخه کتاب به مبلغ ۱۹۸میلیارد و ۱۳۷میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۳۰ ریال در پاییزه کتاب ۹۹ فروخته شد؛ اما در زمستانه کتاب ۹۹ این آمار به ۴۴۰ هزار و ۲۷۶ نسخه کتاب به مبلغ ۲۱۴ میلیارد و ۳میلیون و ۱۹۹ هزار و ۶۷۴ ریال رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۲۸ کتاب‌فروشی استان تهران در پاییزه کتاب ۹۹ توانستند ۷۰ هزار و ۵۴۸ نسخه کتاب بفروشند؛ اما در زمستانه کتاب، ۱۴۷ کتاب‌فروشی این استان توانستند با فروش ۳۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۸۵۸ریالی سهم ۱۸درصدی از کل فروش را به خود اختصاص دهند.

دهقانکار در پایان به وضعیت استان‌ها در طرح زمستانه کتاب اشاره کرد و گفت: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس‌، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران و خوزستان جزو پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش بودند و استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان و مرکزی جزو پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب شناخته شدند.

Untitled-1