بازیگری که بسیاری از حاضران در کاخ جشنواره دوست داشتند او را در برج میلاد ببینند؛ اما این ستاره سینمای ایران برای دور ماندن از احتمال ابتلا به کرونا در جشنواره حاضر نشد اما پیغامی را خطاب به فعالان رسانه‌ای نوشته بود که با صدای حامد بهداد برای حاضران در نشست خبری منتشر شد. حامد بهداد در فیلم نقش بدل هاشم‌پور را بازی می‌کرد. در پیغام هاشم‌پور فیلم گیجگاه، فیلمی بی‌ادعا، گرم، شیرین و قابل احترام توصیف شده بود. در نشست خبری فیلم «خط فرضی» هم حاشیه عجیبی رخ داد. یکی از خبرنگاران در پرسشی خطاب به پژمان جمشیدی او را چه در فوتبال چه در سینما ناموفق خواند و گفت که حضور این بازیگر به قصد دیده شدن و در کانون خبرها بودن است. در واکنش به این حرف‌ها، آزیتا حاجیان، دیگر بازیگر فیلم گفت: انصاف نیست که بازی درخشان او را نادیده می‌گیرید. پژمان جمشیدی هم با یادآوری مرگ دوستان نزدیک خود، علی انصاریان و مهرداد میناوند گفت: این را بدانید اصلا زندگی آ‌ن‌طوری‌که شما فکر می‌کنید برایم اهمیت ندارد؛ در روزگاری که دوستان‌مان یکی پس از دیگری با دنیا وداع می‌کنند برای چه باید این‌طور با همدیگر برخورد کنیم. من در سینما به دنبال دیده شدن نیستم.» پس از پاسخ جمشیدی، جمعیت حاضر در سالن او را تشویق کردند. در نشست خبری فیلم گیجگاه نیز باران کوثری با یادکردن از علی انصاریان از جمعیت خواست به احترام خنده‌های او دست بزنند.

 

اپیزود اول یک سه‌گانه

p25- (7)

خط فرضی

  نویسنده:

  کارگردان: فرنوش صمدی

  تهیه‌کننده: علی مصفا

  بازیگران: سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، آیرین جاهد

  خلاصه داستان: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.

فرنوش صمدی- کارگردان: «خط فرضی» اولین اپیزود از سه‌گانه‌ای است که قصد ساختنش را داشتم این سه‌گانه درباره دروغ، پنهان‌کاری و مکافات دروغ است. طرح فیلم‌نامه بعدی تقریبا تمام شده و همچنان محوریت آن، زنان هستند. من آدم خوش‌بینی‌ام و در بدترین شرایط تلاش می‌کنم آدم خوش‌بینی باشم. تمام فیلم‌های کوتاهی که تا حالا ساخته‌ام محوریت اصلی آنها زنان، دروغ و پنهان‌کاری بوده و عمدی در آن وجود نداشته این امر اتفاقی بوده و از قلبم آمده است. من ترجیح می‌دهم به جای ملودرام کردن، یک درام درست را تعریف کنم و این را از فیلم‌های کوتاهم گرفته‌ام اما دنیای فیلم کوتاه و فیلم بلند با یکدیگر متفاوت است. دروغ‌های فیلم ربطی به پایان‌بندی ندارد. پایان فیلم‌ها معمولا معضلات بزرگی هستند؛ اما برای من پایان «خط فرضی» به این شکل بود و پایان دیگری برایش متصور نبودم. در اپیزود بعدی نیز قصه سارا و حامد را تمام شده خواهید دید و من آن‌جا به آینده قصه اشاره می‌کنم.

پژمان جمشیدی، بازیگر: امیدوارم این روزها هرچه زودتر بگذرند و روی خوش و شادی و نشاط ببینیم. من هنوز باور ندارم مهرداد میناوند و علی انصاریان را از دست دادیم. آرزو می‌کنم خوابی باشد که هرچه زودتر از آن خواب بیدار شویم. من با نقش کمدی وارد این عرصه شدم. سخت است که به‌عنوان بازیگر کمدی وارد سینما شوی و در ادامه نقش‌های جدی بازی کنی به همین دلیل خیلی وقت‌ها مجبور شدم. نقش‌های کوتاه این‌چنینی بپذیرم تا مرا باور کنند، در نهایت فیلم‌نامه‌ای را که دوست داشته باشم با بررسی جوانب انتخاب می‌کنم تفاوتی برای نقش کمدی و جدی قائل نیستم.

آزیتا حاجیان- بازیگر: من در سنی هستم که نمی‌توانم در آثار سینمایی نقش محوری داشته باشم، برای همین ممکن است خیلی از نقش‌هایی که دوست ندارم را بپذیرم. به‌دنبال فیلم‌هایی هستم که حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

اهمیت حضور یک فوق ستاره

p25- (2)

گیج‌گاه

  نویسنده: ارسلان امیری

  کارگردان: عادل تبریزی

  تهیه‌کننده: میر‌ولی‌الله مدنی

  بازیگران: جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، فرهاد آییش، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه.

  خلاصه داستان: حسن خشنود مربی کاراته کتاب تطبیق شاهنامه فردوسی با فنون رزمی را که تالیف کرده به یکی از هنرجویانش هدیه می‌دهد؛ اما پشیمان می‌شود و در پی پس گرفتن کتاب است.

عادل تبریزی- کارگردان: من بچه شهرستانی فقط کیف پول مادرم را می‌شناختم که پولی کنار بگذارد تا مرا به سینما ببرد من از طریق فیلم‌ها تهران را شناختم به یک جامعه‌شناسی شهری از طریق فیلم‌ها رسیدم.

 از روزی که فیلم‌نامه را شروع کردم دوست داشتم حمید غلامعلی برای فیلم بخواند هیچ گزینه دیگری نداشتم می‌گفتم یا باید تیتراژ خالی باشد یا باید او بخواند. زمانی که ایده اولیه «گیج‌گاه» را داشتم گفتم اگر هاشم‌پور بازی نکند فیلم‌نامه را بایگانی می‌کنم اما خدا را شکر او قبول کرد.

 ایده اولیه «گیج‌گاه» در زمان فیلم‌برداری «هفت ماهگی» به ذهنم رسید و همان جا از حامد بهداد قول حضور را گرفتم او بازیگر بسیار هوشمندی هم هست و سکانس‌ها را تحلیل می‌کرد. قرار بود نگار جواهریان در این فیلم بازی کند حتی پیش تولید هم با هم رفتیم؛ اما چون خارج از کشور بود و درگیر زندگی شخصی شد به سراغ باران رفتم.

حامد بهداد: سال‌های زیادی می‌گذرد که ما به زبان ملی در سینما رسیده‌ایم به توفیق‌هایی رسیده‌ایم، پرواضح است که سینمای ما چه سیری طی کرده تا به این نقطه برسد این فراز و نشیب‌ها هر برهه از تاریخ را در خود نشان می‌دهد.

همیشه مردم در فیلم‌ها به دنبال قهرمان می‌گردند سینما برای توده است. توده می‌خواهد در فیلم‌ها خودش را نشان بدهد؛ چند بازیگر برجسته وجود دارد که مورد تشویق مردم قرار گرفتند و نشاطی به سینما وارد شد، جمشید هاشم‌پور بی‌شک یکی از آن بازیگرانی است که مردم را به سینما دعوت می‌کند، مردم برای او هورا می‌کشیدند، او یک نماد است و اگر در ذهن عادل سیری طی می‌شود که در نقش بدل آقای هاشم‌پور باشم چه چیزی بالاتر از اینکه حتی در نقش بدل آقای هاشم‌پور باشم.