تنور جشنواره فیلم فجر گرم شد

این درحالی است که همزمان خبرهای بسیاری درباره احتمال بسیار بالای اکران فیلم‌ها در سالن سینمای برج میلاد منتشر شده است و در صورتی که شرایط تهران بدتر نشود، به‌نظر می‌رسد ممانعتی برای اکران فیلم‌ها و حضور اهالی سینما و رسانه وجود نخواهد داشت. البته ستاد جشنواره اعلام کرده با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر سینما با ۵۰ درصد از ظرفیتش میزبان اهالی جشنواره خواهد بود. به هر روی در بخش اصلی رقابتی فجر؛ «سودای سیمرغ»، ۲۰ فیلم حاضر خواهند بود و با این وصف به‌نظر می‌رسد امسال نیز مثل سال‌های گذشته برخی از نام‌های مطرح متقاضی برای حضور در این بخش، پشت در خواهند ماند. امسال هم، فیلم‌سازان مطرح حضور قابل‌توجهی در جشنواره دارند. از سوی دیگر برخی از فیلم‌اولی‌ها هم نام‌های آشنایی دارند. نام‌هایی که پیش از این در بخش بازیگران تیتراژها، منتقدان و یا عوامل سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شدند، امسال امیدوارند نامشان در اکران‌های رسمی جشنواره زیر عنوان کارگردان فیلم محک بخورد.

   فیلم‌سازان مطرح

فیلم‌های «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «روشن» ساخته روح‌الله حجازی، «موسی» ساخته احسان عبدی‌پور، «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی از مهم‌ترین فیلم‌هایی محسوب می‌شوند که فرم حضور در جشنواره سی‌ونهم را پر کرده‌اند.

حمید نعمت‌الله باسابقه‌ترین فیلم‌ساز متقاضی حضور در «فجر ۳۹» محسوب می‌شود. همچنین «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «بدون همه چیز» ساخته محسن قرایی، «کارو» ساخته احمد مرادپور، «چپ راست» ساخته حامد محمدی، «هستی و زمان» ساخته محمد باغبانی، «صحنه‌زنی» ساخته علیرضا صمدی، «گورکن» کاظم مولایی و «مهران» ساخته رقیه توکلی هم از دیگر فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی هستند که به استناد ساخته‌های قبلی سازندگان‌شان می‌توانند سهمی در گرم‌تر کردن تنور «فجر ۳۹» داشته باشند. 

   بازیگران فیلم‌ساز

یکی از بخش‌های جشنواره امسال که بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، رقابت فیلم اولی‌هاست. البته جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر براساس فراخوان بخش «نگاه نو» نخواهد داشت و فیلم‌اولی‌ها هم آثارشان در کنار فیلم‌سازان دیگر داوری و ارائه خواهد شد. در میان اسامی فیلم‌اولی‌ها همه نام‌ها نیز ناشناخته نیستند؛ هوشنگ گلمکانی منتقد نام‌آشنا پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی حالا «آهو» را کارگردانی کرده است. حمیدرضا آذرنگ بازیگر شناخته‌شده در اولین تجربه کارگردانی «روزی روزگاری آبادان» را براساس یکی از نمایشنامه‌های خود مقابل دوربین برده است. حسین سهیلی‌زاده سریال‌ساز نام‌آشنای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در اولین تجربه سینمایی خود «نیلگون» را راهی فجر کرده است. ستاره اسکندری هم دیگر بازیگری است که اولین تجربه کارگردانی خود «خورشید آن ماه» را به فجر فرستاده است. «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی، «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، «زاوالا» ساخته ارسلان امیری و «حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریم‌پور هم از دیگر فیلم اول‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال محسوب می‌شوند.

   پرکارها 

علیرضا امینی با دو فیلم «رقص دلفین‌ها» و «راند چهارم» و علی عطشانی با دو فیلم «کوسه» و «سلفی با دموکراسی» دو کارگردان دو فیلمه جشنواره امسال محسوب می‌شوند که باید دید آیا می‌توانند با هر دو فیلم خود در مرحله داوری حضور داشته باشند.

در میان تهیه‌کنندگان اما جواد نوروزبیگی به سنت چند سال گذشته، همچنان جزو تهیه‌کنندگان پرکار سینما محسوب می‌شود و امسال هم برای چهار فیلم فرم تقاضا پر کرده است که آماری قابل‌توجه است.

«آهو» نخستین تجربه کارگردانی هوشنگ گلمکانی و «آهنگ دونفره» ساخته آرزو ارزانش دو فیلم کارگردانانی فیلم‌اولی به تهیه‌کنندگی نوروزبیگی در جشنواره امسال محسوب می‌شوند. او برای «بدون همه چیز» فیلم پربازیگر محسن قرایی هم فرم حضور پر کرده و به‌عنوان تهیه‌کننده مشترک در کنار روح‌الله حجازی فیلم «روشن» را هم در جشنواره امسال دارد.

علی قائم‌مقامی هم برای دو فیلم‌اولی فرم تقاضا پر کرده است؛ «گل به‌خودی» به کارگردانی احمد تجری و «سیاه‌باز» ساخته حمید همتی هر دو به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند. علی اوجی دیگر چهره دو فیلمه جشنواره امسال محسوب می‌شود البته یکی در مقام کارگردان و دیگری به‌عنوان تهیه‌کننده. علی اوجی در اولین تجربه کارگردانی خود برای فیلمی با نام عجیب و غریب «عرعروها و مزقون‌زن‌ها» فرم حضور در جشنواره را پر کرده و به‌عنوان تهیه‌کننده هم به‌صورت مشترک با عبدالله اسکندری برای اولین ساخته سینمایی حمیدرضا آذرنگ یعنی «روزی روزگاری آبادان» متقاضی حضور در جشنواره شده است.

   غایبان بزرگ

فارغ از نکاتی که درباره حاضران در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر مرور شد، فهرست آثار متقاضی رقابت در این رویداد، از منظر نام‌های غایب هم فهرستی قابل‌تامل است. در میان فیلم‌هایی که گمانه‌زنی‌هایی برای حضور آنها در جشنواره امسال در جریان بود، نام دو فیلم «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی هم مطرح بود که اولی به‌دلیل طولانی شدن مراحل ساخت به جشنواره نرسید و برای دومی هم فرم تقاضا تکمیل نشد تا جشنواره امسال از فیلم‌سازان نسل اول هیچ نماینده‌ای نداشته باشد.

چند نام معتبر از فیلم‌سازان نسل‌های بعدی هم شرایط مشابهی داشته‌اند. فیلم‌های شاخصی چون «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «نگهبان شب» ساخته سیدرضا میرکریمی، «گشت ۳» سعید سهیلی، «شب، داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی در مراحل مختلف تولید قرار دارند و هر یک به‌دلایلی موفق به تکمیل فرم تقاضای حضور در موعد مقرر نشدند.

به این ترتیب یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر را می‌توان حضور کمرنگ فیلم‌های نسل اول و دوم سینمای پس از انقلاب دانست که این ویژگی همزمان با سهم عمده فیلم‌اولی‌ها می‌تواند جشنواره امسال را تبدیل به فرصتی برای عرض اندام فیلم‌سازان گمنام اما شگفتی‌ساز کند.