آزمون مجازی یک رویداد بزرگ

اگرچه در روزهای گذشته مجری طرح سعی کرده با توضیح مفصل از قبیل شرایط حضور، ثبت‌نام، خرید، ارسال و بن خرید در زمینه برپایی نمایشگاه مجازی شفاف‌سازی کند، اما به نظر می‌رسد هنوز ابهامات و مسائل زیادی درباره شیوه اجرا و فلسفه وجود نمایشگاه آنلاین وجود دارد که نه‌تنها برای مخاطبان کتاب که برای ناشران و چه بسا برای برگزارکنندگان آن حل نشده است. از جمله این پرسش‌ها این است که به جای برپایی نمایشگاه کتاب به‌عنوان مکانی برای رودررویی مستقیم و تبادل آرا، تقلیل آن به سایت‌ فروش آنلاین کتاب چه میزان با اهداف برگزاری چنین رویدادی همسو است؟ همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز با وجود برپایی فیزیکی، ایراد چربیدن جنبه فروشگاهی به جنبه‌های فرهنگی همواره مطرح بود. نکته دیگر اینکه اگر بنا باشد مخاطبان کتاب در شهرستان‌ها از روی سایت آثارشان را انتخاب کنند و ناشر در پایتخت یا شهرهای بزرگ کتاب‌ها را برای آنها با پست ارسال کنند، دیگر برگزاری نمایشگاه‌ها برای استان‌های مختلف در زمان‌های متفاوت چه حکمتی دارد؟ یا اگر قرار است نمایشگاه کتاب تهران با همین رویه دربرگیرنده تمام ناشران باشد، اصولا برپایی نمایشگاه استانی چه معنی دارد؟ شاید با برگزاری نمایشگاه‌های پیش‌رو به بسیاری از این سوالات پاسخ داده شود یا برعکس بر ابهامات آن افزوده شود یا با نگاه خوش‌بینانه این احتمال نیز وجود دارد تجربه به‌دست‌آمده حتی پس از برطرف شدن بیماری همه‌گیر موجب تحولی بزرگ در برگزاری نمایشگاه کتاب در سال‌های آینده شود.

 مواجهه جدید با کتاب

طبق اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با آغاز نمایشگاه‌های مجازی کتاب، خریداران می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.ketab.ir و کلیک روی سامانه فروش، کتاب‌های موردنظر خود را براساس تفکیک‌های موضوعی، ناشر و... جست‌وجو و پس از انتخاب کتاب آن را به سبد خرید خود اضافه و فرآیند پرداخت و خرید را تکمیل کنند. پس از تکمیل فرآیند خرید، ناشر موظف است ظرف ۲۴ساعت، نسبت به ارسال کتاب‌های خریداری‌شده از طریق شرکت ملی پست ایران یا سایر روش‌های مطمئن اقدام کند. شایان ذکر است که خریداران کتاب از نمایشگاه‌های مجازی، هزینه‌ای بابت ارسال پرداخت نخواهند کرد.

 در نمایشگاه مجازی کتاب، بسته به شرایط آن نمایشگاه (استانی، ملی و...) امکان استفاده از بن خرید وجود دارد و برخلاف نمایشگاه کتاب فیزیکی که تخصیص بن کتاب از طریق کارت‌ بانکی صورت می‌گرفت در نمایشگاه مجازی کتاب، مشمولان دریافت یارانه، بن خرید کتاب خود را به‌صورت اعتباری روی کد ملی دریافت خواهند کرد.

 خریداران قبل از شروع نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانند به سامانه بن به نشانی www.ketab.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات لازم اقدام کنند. پس از طی مراحل ثبت‌نام، اعتبار خرید کتاب به کد ملی فرد تعلق می‌گیرد.در نمایشگاه مجازی استانی همه خریداران تا سقف اعتبار در نظر گرفته‌شده می‌توانند از یارانه خرید ۳۰درصدی تا سقف ۲۰۰هزار تومان استفاده کنند. به عبارتی افرادی که موفق به ثبت‌نام و دریافت یارانه شده‌اند، می‌توانند با پرداخت ۱۴۰هزار تومان، ۶۰هزار تومان یارانه خرید دریافت کنند و تا سقف ۲۰۰هزار تومان خرید کنند. در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز مشمولان دریافت بن خرید کتاب اعم از دانشجویان، طلاب، استادان حوزه و دانشگاه و اهل قلم همچون نمایشگاه فیزیکی مشمول دریافت بن خرید کتاب خواهند شد.