کارنامه مردودی سینما در نیم‌سال سخت

برای درک بهتر افت فروش می‌توان رشد فروش دو،‌ سه سال گذشته را یادآوری کرد. برای مثال فیلم‌های روی پرده در شش ماه اول سال ۹۷ بیش از ۱۴۴ میلیارد و ۹۶۳ میلیون تومان فروش را ثبت کردند. این رقم در شش ماه اول سال ۹۸ به ۱۷۸ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان رسید؛ یعنی سال گذشته فروش شش ماه اول سینماها دست‌کم ۱۴ درصد رشد کرد. اما امسال سینمای ایران در شش ماه اول سال نه تنها در مقایسه با سال گذشته رشدی نداشت بلکه با سقوط آزاد میزان فروش، به رکورد ناباورانه ۵ میلیارد تومان رسید؛ یعنی چیزی در حدود ۹۸ درصد کاهش فروش! به‌طور دقیق‌تر و چنان که سامانه سمفا اعلام کرده،‌ سینماها در شش ماه اول ۹۹ تنها ۴ میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۴۹۹ تومان درآمد داشته‌اند. این درآمد صرفا به سینماها مربوط است، نه سامانه‌های اکران آنلاین. در واقع سینمای ایران دست‌کم رقمی معادل ۱۷۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۵۰۱ تومان نسبت به سال گذشته کمتر فروخته و زیان دیده است.

  دوگانه سوزی سینما

در این ۶ ماه آمار فروش سینمای ایران قاعدتا باید در دو بخش محاسبه شود؛ یکی اکران سینمایی و دیگری اکران آنلاین که همه‌گیری کرونا دلیل راه‌اندازی جدی آن در سینمای ایران شد. در پلت‌فرم‌های پخش فیلم تا به حال فیلم‌هایی از جمله «خروج»، «طلا»، «زیرنظر»، «بهت»، «تیغ و ترمه»، «مهمان‌خانه ماه نو»، «هفت و نیم»، «حکایت دریا»، «لتیان»، «گیلدا»، «بنفشه آفریقایی» و «کشتارگاه» اکران آنلاین شده‌اند و اگرچه بعضی از آنها به تناسب شرایط فعلی فروش نسبتا خوبی داشته‌اند، اما امکان دسترسی به تعداد مخاطب و میزان فروش آنها به‌جز آنچه از طریق خود سامانه‌ها اعلام می‌شود نیست. اکران آنلاین اگرچه در روزهای نیمه‌تعطیل سینماها یک امکان ویژه برای فیلم‌های پشت خط اکران بود، ولی به هر حال هنوز شرایطی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌هایی که به این شکل اکران می‌شوند، ایجاد نشده است و هر فیلمی که روی این سامانه‌ها برای تماشا در دسترس قرار می‌گیرد در مدت چند ساعت کپی می‌شود. اما از آن سو سینماداران همچنان در تلاش هستند تا به هر شکلی که شده سالن‌های سینما بسته نشوند و برهمین اساس فیلم‌هایی روی پرده رفته‌اند که البته هیچ‌کدام در ترغیب مردم به سینمارفتن موفق نبوده‌اند به‌ویژه آنکه تبلیغی هم برای فیلم‌ها انجام نمی‌شود.

  فروش فیلم‌های اکران

شنای پروانه که فیلم منتخب جشنواره سال گذشته بود و تصور می‌شد بتواند رکوردی جدید در فروش سینماهای ایران رقم بزند، تنها ۲ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان فروخت. سری دوم «خوب، بد، جلف» هم با فروش یک و نیم میلیارد تومانی از اکران موفق بازماند و سری دوم «زن‌ها فرشته‌اند» تنها ۶۵۴ میلیون تومان فروخت تا تا با این سه فیلم شکست‌خورده پرونده فیلم‌های پرتماشاگر نیم‌سال اول ۹۹ بسته شود. فیلم‌های دیگر فروش ناامیدکننده‌ای داشته‌اند. «بی حسی موضعی» که به تازگی اکران شده تا آخر هفته گذشته ۷۹ میلیون تومان، «تا ابد» ۷۳ میلیون، «جهان با من برقص» در زمان اکرانش در شش ماه اول امسال ۵۲ میلیون، «عطر داغ» ۳۲ میلیون، «یادم تو را فراموش» ۲۴ میلیون و «یلدا» ۲۵ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

اما این همه ماجرا نیست. ۲۹ فیلم دیگر از جمله فیلم خروج ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا کمتر از ۱۰ میلیون تومان در بازار اکران فروش رفته‌اند. ارقام فروش در این گزارش بر اساس تعداد بلیت خریداری شده برای سالن‌های سینما محاسبه شده است و اکران آنلاین فیلم‌ها با توجه به عدم امکان دسترسی به جزئیات فروش مورد توجه قرار نگرفته است. جدول این گزارش رقم دقیق فروش فیلم‌های اکران شده در شش ماه اول امسال را تا آخرین آخرهفته تابستان یعنی آخرهفته گذشته نشان می‌دهد.

21