کارنامه سینما در سال ناتمام

طبق آمار، میزان فروش سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ که کمی بیش از ۱۱ ماه را دربرمی‌گیرد، روی هم ۲۹۶ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان بود که این رقم معادل تماشای ۲۵ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۶۸۷ نفر است. در حالی که کل فروش ۷۹ فیلم سینمایی اکران شده در سال ۱۳۹۷، ٢٣٩ میلیارد و ٧٦٩ میلیون و ٣٤٠هزار تومان بود که از حضور ۲۷ میلیون و ٤١٠ هزار و ٨٣٦ نفر در سالن‌های سینما حاصل شد. از این رو با وجود توفیق فروش در گیشه امسال، می‌توان گفت از نظر تعداد مخاطب، زنگ خطر برای سینمای ایران به صدا درآمده است؛ زیرا تفاوت تعداد مخاطبان و مبلغ فروش نشان‌دهنده این واقعیت است که بخش مهمی از افزایش فروش در سالی که گذشت نتیجه بالارفتن قیمت بلیت‌ بوده نه افزایش تعداد مخاطبان؛ آن‌چنان که طبق آمار، حتی مقایسه ۱۱ماهه مشابه این دوسال نیز از کاهش ۳ درصدی مخاطب خبر می‌دهد.

نکته دیگری که از فهرست فروش ۷۴ فیلم‌ به نمایش درآمده امسال می‌توان نتیجه گرفت این موضوع است که نزدیک به ۶۵ درصد کل درآمد سینمای سال ۹۸ تنها عاید ۱۰ فیلم شده است. فیلم‌هایی که سر جمع توانسته‌اند ۱۹۰ میلیارد تومان از کل ۲۹۶ میلیارد تومان درآمد امسال را از آن خود کنند. هرچند فروش بالای فیلم‌ها الزاما به معنای ارزشمندتر بودن آنها نیست؛ اما در مجموع بازتاباننده نوع سلیقه عمومی و احتمالا مفرح بودن چنین تولیداتی است. نگاهی به این فهرست که اغلب آنها هم‌اکنون از شبکه‌های خانگی و سایت‌های پخش فیلم سر درآورده‌اند، آن هم در موقعیت کنونی که اغلب خانواده‌ها برای حفظ سلامت خانه‌نشین شده‌اند، می‌تواند راهنمای خوبی برای پرکردن اوقات فراغت در روزهای آینده باشد.

   مطرب

کارگردان: مصطفی کیایی

میزان فروش: ۳۸ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۳,۲۴۷,۸۲۶ نفر

بازیگران: پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی و امین مقدم

خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره یک خواننده کاباره‌ای به نام ابراهیم خوش‌لحن (خوش‌سینه) است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ همچون این طیف خواننده‌ها از صحنه کنار می‌رود و در نهایت به خواننده مراسم تبدیل می‌شود.

    متری شیش و نیم

کارگردان: سعید روستایی

میزان فروش: ۲۷ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۲,۳۰۸,۷۳۷ نفر

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، مازیار سیدی و هومن کیایی

خلاصه داستان: چند تن از ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر به سردستگی صمد (پیمان معادی) به دنبال فروشنده بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) هستند؛ اما در این بین ماجراهای پیچیده‌ای شکل می‌گیرد.

   تگزاس ۲

کارگردان: مسعود اطیابی

میزان فروش: ۲۵ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۲,۴۰۴,۰۲۸ نفر

بازیگران: مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، امید روحانی، نادر سلیمانی

خلاصه داستان: پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان به همراه بهرام و آلیس به ایران برمی‌گردند. پدر بهرام آقا بابک و مادر ساسان سوری جون به دنبال آنها می‌آیند، اما ساسان نمی‌داند که آن دو زن و شوهر هستند.

   رحمان ۱۴۰۰

کارگردان: منوچهر هادی

میزان فروش: ۲۲ میلیارد و ۵۴۲ میلیون

تعداد تماشاچی: ۱,۷۹۷,۱۸۴ نفر

بازیگران: محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، بهرام افشاری، ساره بیات و مهران مدیری

خلاصه داستان: رحمان آبدارچی یک شرکت است و پزشک به او اعلام کرده است که به‌زودی از دنیا خواهد رفت. از این‌جهت رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده‌اش سودی حاصل کند؛ اما همیشه با بدشانسی روبه‌رو می‌شود.

   شبی که ماه کامل شد

کارگردان: نرگس آبیار

میزان فروش: ۱۹ میلیارد و ۱۲ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۱,۷۰۶,۷۵۵ نفر

بازیگران: هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، پدرام شریفی، فرشته صدرعرفایی و آرمین حیدریان

خلاصه داستان: روایت دختری جوان از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی‌است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود اما...

   سرخ پوست

کارگردان: نیما جاویدی

میزان فروش: ۱۴ میلیارد و ۹۸۱ میلیون

تعداد تماشاچی: ۱,۱۹۱,۷۳۸ نفر

بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی

خلاصه داستان: سال ۱۳۴۷ زندانی قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه تازه‌تاسیس شهر در حال تخلیه است. رئیس زندان سرگرد نعمت جاهد به همراه مامورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند اما حین جابه‌جایی زندانی‌ها، یک زندانی فرار می‌کند و تلاش‌ها برای پیدا کردن او ادامه می‌یابد؛ اما در این میان ماجرایی عشقی نیز اتفاق می‌افتد که...

   چشم و گوش بسته

کارگردان: فرزاد موتمن

میزان فروش: ۱۲ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۱,۱۰۱,۷۵۳ نفر

بازیگران: امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، مانی حقیقی

خلاصه داستان: داستان این فیلم کمدی درباره مردی است که توسط یک زن تبهکار کشته می‌شود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت می‌کنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست.

   چهار انگشت

کارگردان: حامد محمدی

میزان فروش: ۱۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۸۷۰,۵۵۹ نفر

بازیگران: جواد عزتی و امیر جعفری

خلاصه داستان: «چهارانگشت» داستان مردی متصل به بدنه حاکمیت به نام احد فاتحی است که به کمک مدیر برنامه خود نادر ایستاده به بهانه سفر به مکه راهی کامبوج  و تایلند شده تا کار ناتمامی را به اتمام برساند اما در آنجا درگیر مشکلاتی می‌شود.

   ما همه با هم هستیم

کارگردان: کمال تبریزی

میزان فروش: ۱۰ میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۹۷۲,۳۷۲ نفر

بازیگران: مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی و پژمان جمشیدی

خلاصه داستان: داستان فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و قصه یک شرکت هواپیمایی است که در حال ورشکست شدن است، رئیس شرکت پیشنهاد می‌دهد که یک هواپیمای خراب از شرکت با چند مسافر را به داخل خلیج فارس بیندازند تا...

   زیرنظر

کارگردان: مجید صالحی

میزان فروش: ۸ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان

تعداد تماشاچی: ۶۲۵,۶۵۹ نفر

بازیگران: رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری و سیاوش مفیدی

خلاصه داستان: محسن پس از خرید به خانه باز می‌گردد و متوجه می‌شود مبلی که امید روی آن نشسته است سوراخ شده و امید را مقصر می‌داند، مهشید همسر محسن به این مبل بسیار علاقه دارد و او در حال برگشتن از سفر است...