کاهش ۹۶ درصدی تبلیغات ماهواره‌ای کالاها و خدمات

مقایسه آمارهای سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نشان می‌دهد، تبلیغات ۵۷ برند داخلی از سال ۱۳۹۶تاکنون به ۵ مورد و تبلیغات برندهای خارجی دارای نمایندگی در کشور نیز از ۳۰ به ۲ مورد کاهش یافته است. بیشترین این کاهش‌ها به ترتیب در گروه فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و خدمات روی داده است که با توجه به اهمیت تکرار پخش و بازه‌های زمانی در شبانه‌روز، از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود. بر همین اساس، تغییر رویکرد صاحبان کالا و خدمات داخلی از مراجعه به شبکه‌های برون ‌مرزی و ترغیب و تشویق آنان به تبلیغ در چارچوب سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی در رسانه‌های داخلی از جمله برنامه‌‌های ایجابی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی برشمرده شده که توانسته است بستر مناسبی برای پرهیز از تبلیغ در این شبکه‌‌ها را فراهم کند.

براساس پژوهش یادشده، میزان تبلیغات کالاها و خدمات ایرانی و خارجی دارای نمایندگی در ایران که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پخش می‌شوند، در چهار سال گذشته یک دهم شده است.

همچنین بنابر این گزارش، تبلیغات گروه‌های کالاییِ فرآورده‌های خوراکی – آشامیدنی و آرایشی – بهداشتی همچنان بیشترین تبلیغ را در بین گروه‌های موجود به خود اختصاص داده‌اند.