p25- (16)

هزار دستان (امتیاز 7/ 8)

«هزاردستان» به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی، در سال‌های ۱۳۵۸تا ۱۳۶۶ ساخته و در ابتدای سال ۱۳۶۷، عصرهای جمعه، از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد. داستان این سریال، در دو دوره تاریخی اواخر سلطنت احمدشاه تا آغاز حکومت رضاشاه و دوران پایانی حکومت او تا به شاهی رسیدن محمدرضا پهلوی می‌گذرد. شخصیت‌های این فیلم بر اساس آدم‌های واقعی شکل گرفته است که با تخیل فیلمساز درآمیخته‌اند. هنرنمایی بازیگرانی چون جمشید مشایخی در نقش رضا خوشنویس (تفنگچی)، عزت‌الله انتظامی در نقش خان مظفر، داود رشیدی در نقش مفتش شش انگشتی، علی نصیریان در نقش ابوالفتح صحاف، محمدعلی کشاورز در نقش شعبون استخونی و... از ویژگی‌های درخشان این سریال است.  افزون بر بازی‌ها، داستان پرکشش و تو در‌تو، دیالوگ‌نویسی ماندگار حاتمی، دکورهای بزرگ، طبیعی و مناسب از دیگر مواردی است که باعث شده این سریال پس از سه دهه، محبوب‌ترین اثر تلویزیونی ایران در سایت آی‌ام‌دی‌بی باشد.

 

p25- (15)

دایی‌جان ناپلئون (امتیاز 5/ 8)

دایی‌جان ناپلئون (۱۳۵۵) نام یکی از مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ساخته و از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد.  این مجموعه تلویزیونی بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده طنزپرداز معاصر ایرانی ایرج پزشک‌زاد تهیه و توسط ناصر تقوایی کارگردانی و تولید شد. این سریال پس از انقلاب دیگر پخش نشده است.

 

p25- (17)

کلاه قرمزی 90 و 80 (امتیاز 4/ 8 و 2/ 8):

کلاه‌قرمزی»، ساخته زوج هنری ایرج طهماسب و حمید جبلی، تاکنون در قالب چند مجموعه تلویزیونی در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ روی آنتن تلویزیون رفته است.آقای مجری با بازی ایرج طهماسب، کلاه قرمزی و پسرخاله با صداپیشگی حمید جبلی،پسر عمه‌زا با صداپیشگی محمدرضا هدایتی، فامیل‌ دور با صداپیشگی بهادر مالکی، ببعی با صداپیشگی محمد بحرانی و جیگر با صداپیشگی کاظم سیاحی از جمله شخصیت‌های مهم این سریال هستند.

 

p25- (18)

شب‌های برره (امتیاز 3/ 8)

«شب‌های برره» به کارگردانی مهران مدیری و نویسندگی پیمان قاسمخانی، از دوم مهر ۱۳۸۴ تا ۱۸ بهمن همان سال، هر شب از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. داستان این سریال، در روستای خیالی برره رخ می‌داد که مردمش، لباس، آداب و زبان خاص خودشان را داشتند. این سریال، در زمان پخش، محبوبیت بسیاری داشت و بینندگان زیادی را پای خود می‌نشاند. تاثیر «برره» بر مخاطبان آن‌چنان بود که برخی از اصطلاحات و کلمات به کار رفته در آن، برای مدت‌ها وارد زبان محاوره مردم و جامعه شد.

 

p25- (19)

روزی روزگاری (امتیاز 3/ 8)

مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو، در سال‌های ۷۰ و ۷۱ از شبکه یک تلویزیون پخش شد.داستان این سریال، درباره راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی جنگ با گروهی دیگر، مجروح می‌شود و توسط یک خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا می‌کند. او طی زندگی با این روستاییان، تحولاتی عمیق در وجودش رخ می‌دهد و رفته رفته در طول داستان متحول می‌شود. بازی خوب خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت، ژاله علو، جمشید لایق، حسین پناهی و گوهر خیراندیش را باید از دلایل موفقیت این مجموعه محسوب کرد.

 

p25- (20)

شهرزاد (امتیاز 1/ 8)

«شهرزاد» تنها سریال شبکه نمایش خانگی و دومین سریال حسن فتحی در بین آثار برترِ سایت آی‌ام‌دی‌بی است. این مجموعه، پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی ایران به شمار می‌آید. فصل اول این سریال، در سال ۱۳۹۴در ۲۸ قسمت و فصل دوم آن در سال ۱۳۹۶ در ۱۵ قسمت پخش شد. فصل سوم این سریال هم در ۱۶ قسمت در زمستان ۱۳۹۶ و بهار ۱۳۹۷ به شبکه نمایش خانگی آمد. داستان پرماجرای این سریالِ عاشقانه، سیاسی و اجتماعی، با بازی علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

 

p25- (21)

امام علی(ع) (امتیاز 9/ 7)

مجموعه امام علی(ع) ساخته داودمیرباقری با مضمونی مذهبی حول برهه‌‌ای از زندگی پیشوای اول شیعیان توانست نه‌تنها در زمان پخش آن از تلویزیون در سال 75 که سال‌ها بعد همچنان جزو پرطرفدارترین مجموعه‌های تلویزیونی قرار گیرد. این اثر در زمانی نزدیک به سه سال و با حضور ۱۵۰ بازیگر و بیش از پنج هزار هنرور، جلوی دوربین رفت و بازیگران مطرحی چون داریوش ارجمند، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی، محمدرضا شریفی‌نیا، ویشکا آسایش، سیروس گرجستانی، جمشید مشایخی، داود رشیدی و جهانگیر فروهر در آن به ایفای نقش پرداختند.

 

p25- (22)

مدار صفر درجه (امتیاز 9/ 7)

این سریال به‌نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه است که با جنگ جهانی دوم همزمان می‌شود. او در دانشگاه، با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود. با فتح پاریس توسط ارتش آلمان، جان یهودیان از جمله سارا به خطر می‌افتد و پارسا به او و مادرش کمک می‌کند تا فرانسه را ترک کنند.... این سریال در زمان پخش از تلویزیون در اردیبهشت سال 86 طرفداران زیادی برای خود به دست آورده بود.

 

p25- (23)

در چشم باد (امتیاز 8/ 7)

 این مجموعه تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که تولید آن سال 87 به پایان رسید، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند. «در چشم باد» دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب را که دوره فتح خرمشهر است، دربر‌می‌گیرد.در این پروژه که حسین علیزاده موسیقی آن را ساخته است، بازیگرانی چون، پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی و هومن سیدی ایفای نقش کرده‌اند.