آیا مردم از بازگشایی مجتمعهای هنری استقبال میکنند؟
بازار متزلزل هنرها در پساکرونا
برمبنای یک نظرسنجی که در میان مخاطبان ۱۹۲ مرکز فرهنگی بریتانیا از جمله رویال آلبرتهال، مرکز ساوتبانک، باربیکن، اپرای ملی انگلستان و مجموعه نمایشی اولدویک ارسال شده اطلاعات جالبی بهدست آمد.
این درحالی است که تمام این مراکز مهم فرهنگی از ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) و ورود تدریجی بریتانیا به قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کرونا، تعطیل بودهاند.
درحالیکه ۹۳ درصد از پاسخدهندگان گفتهاند از شرکت نکردن در برنامههای زنده دلتنگ هستند، تنها ۱۷ درصد پاسخ دادهاند که بهطور فعال در برنامههای زنده در آینده شرکت میکنند و حاضرند از همین حالا بلیت رزرو کنند.
از این میان ۳۵ درصد گفتهاند حاضرند بلیت برنامههای سپتامبر / اکتبر را از قبل رزرو کنند و ۲۴ درصد نیز برای نوامبر / دسامبر و ۲۶ درصد برای ژانویه از قبل بلیت رزرو میکنند. تنها ۵ درصد حاضرند برای جولای و ۶ درصد برای آگوست از قبل بلیت بگیرند.
در مجموع ۴۱ درصد پاسخدهندگان گفتهاند حداقل برای ۴ ماه آینده در هیچ برنامهای شرکت نمیکنند و فقط ۱۹ درصد گفتهاند در صورت بازشدن برنامههای زنده، به تماشای آنها میروند. از این میان ۲۶ درصد زیر ۳۵ سال و ۱۴ درصد بالای ۶۵ سال بودند.
مخاطبان کنسرتها بیشترین درصد پاسخدهندگان را داشتهاند که گفتهاند حداقل در ۴ ماه آینده برای برنامهای بلیت رزرو نمیکنند. در همین حال اعضای ارکسترها و مخاطبان این برنامهها بیش از همه از بازگشت این برنامهها نگران هستند.
در عین اینکه کمکهای دولتی و صنفی شامل شمار زیادی از کارمندان این مشاغل شده اما نیروی کار آزاد که پایه و اساس برگزاری برنامههای هنری و رویدادهای زنده هستند، مشمول این کمکها نشدهاند و بیش از همه از کووید-۱۹ آسیب دیدهاند.
انجمن تئاتریهای لندن به تازگی برآورد کرده که ممکن است بیش از ۲۰۰ هزار شغل در این صنف در سراسر بریتانیا در خطر نابودی باشد.