در بخش پاپ نیز گروه برادران با اجرا در سالن میلاد این بخش را رسمیت بخشید. امسال ۱۶۰۴ هنرمند در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌اند که آقایان ۶۴ درصد و بانوان ۳۷ درصد از این آمار را تشکیل می‌دهند. از این رو حضور دوباره بانوان را می‌توان از ویژگی‌های این دوره دانست زیرا امسال بخش بانوان با پنج گروه نوشه، کوک ماه، چریکه سنه، تیدا و ستاره قطبی برخلاف سال گذشته بار دیگر به جدول برنامه‌ها بازگشته است.   از دیگر ویژگی‌های این دوره اختصاص بخشی برای پرداختن به وقایع سیاسی و اجتماعی اخیر است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شد دو قطعه موسیقی برای سردار سلیمانی و جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی توسط بهزاد عبدی ساخته شده است که ارکستر سمفونیک در جشنواره آن را اجرا خواهد کرد.همچنین قرار است در روز اختتامیه از چهار شخصیت موسیقی ایران یعنی نادر مشایخی، حسن اسکندری، افلیا پرتو و هوشنگ ظریف قدردانی شود. همچنین جشنواره‌های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در راستای همراهی با مردم سیل‌زده از استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.علاوه بر این  بخش استانی جشنواره موسیقی فجر در استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، زنجان، خوزستان، گلستان، مازندران و منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود. امسال فروش بلیت اجراها غیر از بخش پاپ در تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای ‌نیاوران، برج آزادی و تالار سوره در سایت تیوال‎ ‎‌(‌www.tiwall.com‌) و فروش بلیت بخش پاپ نیز در سایت پارس بلیت  ‌www.parsbelit.com)‎‌) انجام می‌شود.

  اجراهای خارجی

تبعات شیوع ویروس کرونا جشنواره موسیقی فجر را نیز بی‌نصیب نگذاشت. قرار بود هشت گروه خارجی در این رویداد حضور پیدا کنند اما پلوان حمیداف به دلیل شیوع ویروس کرونا انصراف داد  که به این ترتیب تعداد اجراهای خارجی به هفت گروه رسید که تریو جز ایتالیا، ضابط نبی‌زاده، جز بنفش، دوئت زهی آونر، فلوریا نواک، دوئت آکاردئون و ساکسیفون از فرانسه و ظافر یوسف در این روزها روی صحنه خواهند رفت. اجرای پلوان حمیداف از کشور ترکمنستان قرار بود امروز شنبه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی برگزار شود که لغو شده و بنا بر اعلام وزارت خارجه، وزارت فرهنگ کشور ترکمنستان به دلیل شیوع بیماری کرونا در منطقه و با توجه به مسدود شدن مرز زمینی ترکمنستان با ایران، به گروه پلوان حمیداف، برای اعزام به ایران و حضور در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مجوز نداده است.

 استقبال کم

با اینکه سه روز از آغاز رسمی جشنواره موسیقی گذشته است اما به نظر می‌رسد آن‌طور که انتظار می‌رفت با استقبال مخاطبان مواجه نشده است، آنچنان که در بسیاری از سالن‌ها صندلی‌ها خالی مانده‌اند. منتقدان دلیل عدم استقبال را حضور نداشتن گروه‌های شاخص و هنرمندان برجسته دانسته‌ و علت این امر را در نحوه برگزاری و مدیریت جشنواره اعلام کرده‌اند. رضا موسوی‌زاده خواننده، آهنگساز و یکی از اعضای هیات‌مدیره کانون نوازندگان سنتی «خانه موسیقی» معتقد است آیین‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیاز به بازنگری دارد. وی در این باره توضیح می‌دهد: کاستی‌هایی وجود دارد که باید سال به سال مرتفع شوند. کافی است روال جشنواره موسیقی فجر را از ابتدا تاکنون مدنظر قرار دهید تا متوجه منظورم بشوید. یعنی روند جشنواره موسیقی فجر را از گذشته تا حالا دنبال کنید تا متوجه شوید چرا دیگر فلان اشخاص و گروه‌ها نیستند.

Untitled-1 copy