همراهی هنرمندان با داغداران پرواز ناتمام

بر همین اساس خبرهای بسیاری در رسانه‌های مختلف با عنوان «انصراف کیمیایی از حضور در جشنواره فجر» منتشر شد. این خبر به عدم نمایش فیلم «خون شد» تازه‌ترین ساخته کیمیایی در جشنواره سی و هشتم فجر می‌پرداخت، اما زمان زیادی نگذشت که جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم در واکنش به انصراف کیمیایی اعلام کرد فیلم در جشنواره حضور دارد و کیمیایی فقط می‌تواند از حضور خودش در رقابت کارگردانی انصراف بدهد. این در حالی بود که کیمیایی گفته بود نمی‌خواهد فیلمش در جشنواره نمایش داده شود. اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده بر سر حضور فیلم در جشنواره هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اما آنچه قطعی است این است که کیمیایی در فجر ۳۸ حضور نخواهد داشت.

اما در ادامه نیز به گزاش «ایلنا» میترا ابراهیمی، کارگردان مستند «کامی» با اعلام انصراف از حضور در جشنواره فیلم فجر نوشت: «پیش از این با افتخار گفتم که فیلم را در جشنواره فجر اکران خواهم کرد چون کامی برای این مردم است چون نمی‌خواهم با پزهای روشنفکری ببرمش آن طرف و جایی اکرانش بکنم که درکش نمی‌کنند، اما حالا برایم هیچ افتخاری نیست. حالا پنج سال تلاشم را کوچک‌ می‌بینم در مقابل داغی که بر دل مردم ایرانه! کامی هم به نوعی قربانی شد اما اکرانش بماند به زمانی بهتر با دلی خوش‌تر. این کمترین کاری بود که از دست من برمی‌آمد. با عذرخواهی از عوامل فیلم که بسیار زحمت کشیدند. اینکه اولین فیلمت به اکران مهم‌ترین جشنواره کشورت برسد شاید آرزو باشد، اما انسان سوگوار آرزویی ندارد.» فیلم مستند کامی به تهیه‌کنندگی پیمان قاسم‌خانی و کارگردانی میترا ابراهیمی ساخته شده است.

همچنین به گزارش سایت خبری عصر ایران کیوان ساکت، نوازنده، موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر نیز از حضور در رویدادهای هنری فجر انصراف داد و در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «من به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستم‌دیده سرزمین‌ام،‌ امسال در هیچ یک از جشنواره‌های هنری فجر حضور نخواهم داشت. نه به عنوان هنرمندِ شرکت‌کننده، نه در مقامِ داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ یک از آثار.» اما در کنار این دو هنرمند مطرح، برخی دیگر از هنرمندان حاضر در بخش داوری جشنواره‌ها نیز اعلام کردند که در جشنواره‌های فجر شرکت نخواهند کرد. چنان‌که «ایرنا» اعلام کرده است، ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه تعدادی از دبیران و داوران بخش‌های این جشنواره از حضور در جشنواره یادشده انصراف دادند که برخی از اعضای این گروه‌های داوری در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نیز این اخبار را تایید کرده‌اند. دبیر بخش پوستر جشنواره تجسمی و همچنین هیات داوران بخش عکس جشنواره تجسمی فجر که به صورت دسته‌جمعی از حضور در این رویداد انصراف داده‌اند، از جمله کسانی هستند که شخصا خبر انصراف و استعفای خود را تایید کرده‌اند. افزون بر این چنان که «ایلنا» گزارش داده است، سه گروه نمایشی مشتمل بر صد هنرمند مشهدی از حضور در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انصراف دادند. گروه‌های «آدیداس»، «جانی سکیکی» و «خدای جنگ» که از مشهد به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته بودند، در ابراز همدردی با مردم داغ‌دیده ایران در پی ماجرای هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ از حضور در این جشنواره انصراف دادند. همچنین همه گالری‌های تهران دیروز به نشانه سوگواری تعطیل بودند، علیرضا قربانی نیز به نشانه همدلی با سوگواری مردم کنسرت‌ دی‌ماه خود را لغو کرد و تعداد قابل توجهی از تئاترهای در حال اجرا نیز اعلام کردند که امروز روی صحنه نخواهند رفت.