سبقت فیلمهای چینی از رقبای خارجی
این در مقایسه با ۵ عنوان از ۱۰ عنوان پرفروش سال پیش، بسیار پایینتر است و نشان میدهد بازار فروش سینمای چین نمیخواهد تابعی از هالیوود باشد. به گفته کریس فنتون، رئیس پیشین اپل در چین، این بدترین تجربه هالیوود در چین از سال ۲۰۰۸ است. این در حالی است که سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ هفتههایی بودند که ۹۰ درصد باکس آفیس چین را فیلمهای خارجی در تصرف داشتند و این در حالی بود که اگر بیش از ۵۰ درصد فروش گیشه سینمایی از فروش فیلمهای خارجی تامین میشد، دولت از آنها مالیات جداگانه دریافت میکرد. به نظر میرسد این سیاست دیگر ضرورتی نداشته باشد. اکنون محصولات داخلی چین مانند فیلم حماسی علمی-تخیلی «زمین سرگردان» و انیمیشن «نزا» موفق شدند تا سینماروها را حتی بیشتر از فیلمهای خارجی جذب خود کنند. اینکه آیا هالیوود با کاهش درآمد در چین روبهرو میشود، هنوز نامشخص است؛ اما رشد سالبه سال در باکس آفیس چین اغلب کاهش تدریجی توجه به فیلمهای هالیوودی را پوشانده است. این افزایش اکنون یک رقمی شده و در عین حال کاهش ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا، موجب کاهش درآمد هالیوود از چین میشود.
در حالی که پیشبینی میشود بازار کل فروش فیلم چین امسال برابر با ۵/ ۶۳ میلیارد یوآن (۰۶/ ۹ میلیارد دلار) باشد که افزایشی ۱/ ۴درصدی تجربه میشود؛ اما با توجه به سقوط ۶ درصدی ارزش یوآن در برابر دلار که از برابری ۵۸/ ۶ به نرخ برابری ۰۱/ ۷ رسیده است، باید میزان درآمد فیلمهای هالیوودی کمتر از پیش باشد.
آمار نشان میدهد بازار فیلمهای چینی از ۶۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. در عین حال فیلمهای هالیوودی سهمی ۳۱ درصدی داشتهاند که در مقایسه با سهم ۳۴ درصدی سال پیش کاهش یافته است. حتی انتظار میرود این رقم تا انتشار آمار کامل سال، به رقم ۳۰ درصد برسد. با توجه به اینکه قرار بود در سال ۲۰۱۹ فرصتی برای افزایش حضور هالیوود در بازار فیلم چین فراهم شود، باید گفت این ارقام بسیار ناامیدکننده است. یکی از عوامل این امر ماجرای فرار از مالیات فن بینگبینگ بود که موجب شد تولید محصولاتی با حضور او در نیمه سال ۲۰۱۸ کاهش یابد و مشکلات مالی برای استودیوهای تولید فیلم چینی فراهم کرد.
در نهایت تنها دو فیلم هالیوودی شامل «انتقامجویان: پایان بازی» و «سریع و خشمگین: هابز و شاو» بودند که در میان ۱۰فیلم پرفروش امسال در بازار سینمای چین جای گرفتند. چینیها از این امر بهعنوان «بلوغ رو به رشد مخاطبان چینی» یاد کردهاند.
یکی دیگر از عوامل موفقیت سینمای چین تغییر بافت جمعیتی مخاطبان سینمای چین است که به لطف ساخت سالنهای سینما در چین ایجاد شده است و با افتتاح نزدیک به ۲۰ هزار سالن سینما در چین و رسیدن کل مجموعه سالنهای سینما به رقم ۸۰هزار سالن، این امکان ایجاد شده تا در شهرهای کوچک و مناطق روستایی نیز مردم به تماشای فیلمها بروند. این مردم که در رده ۴ و ۵ قرار میگیرند، کمتر اهل سفر هستند و بیشتر به سینمای خانگی گرایش دارند تا فیلمهای خارجی.
البته این امر میتواند موجب شود تا فشار مقامات بر سینمای هالیوود کمتر شود و فیلمهای بیشتری امکان دیده شدن پیدا کنند؛ اما لزوما نباید توقع داشت فیلمهای خارجی شامل فیلمهای هالیوودی شود؛ زیرا در سال ۲۰۱۸ سینمای هند حضوری جدی در بازار سینمای چین داشت و در سال ۲۰۱۹ فیلمهای ژاپنی با سهم ۹/ ۲ درصدی و نیز فیلمهای ایتالیایی وارد این بازار شدند.