اهمیت نظرسنجی

نکته جالب در میان فهرست برگزیدگان این نظرسنجی آن است که در میان ۱۰۰ فیلم نهایی تنها ۱۳ فیلم در سال ۲۰۰۰ میلادی یا بعد از آن ساخته شده‌اند. تقریبا همه سینمادوستان می‌دانند که در سال‌های اخیر تمایل فیلمسازان به ساخت فیلم‌هایی پرهزینه که اصطلاحا «بلک باستر» نامیده می‌شوند بیشتر شده و به بیانی دقیق‌تر شأن صنعتی و سرگرمی‌ساز سینما بر شأن هنری آن چربیده است. در این نظرسنجی نیز با توجه به شأن حرفه‌ای رای‌دهندگان انتظار می‌رفت که بیش از هر چیز فیلم‌های پرفروش، فیلم‌های پرهزینه و البته فیلم‌های یکی، دو دهه اخیر سینما ردیف‌های فهرست نهایی را پر کنند اما نتیجه چیزی بسیار متفاوت با این بود. در میان اصناف گوناگون هالیوود تفاوت نظر چشمگیری در انتخاب برترین فیلم‌ها دیده می‌شود. به‌عنوان مثال کارگردانان و تهیه‌کنندگان در مجموع فیلم «پدرخوانده» را فیلم برتر خود معرفی کردند اما از نگاه جامعه تصویربرداران، فیلم «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» برترین فیلم تاریخ هالیوود است.

با این حال فعالان سرگرمی هم با کارگردانان بیشتر هم‌نظر هستند. در حالی که جای فیلم‌های مهمی چون «۴۰۰ ضربه» ساخته «فرانسوا تروفو»، «زندگی شیرین» به کارگردانی «فدریکو فلینی»، «جویندگان طلا» از «چارلی چاپلین» و... خالی است، ۸۷ فیلم منتخب در قرن بیستم ساخته شده‌اند؛ قرنی که به نظر برخی از کارشناسان قرن آغاز و پایان دوران اوج سینمای هنری بود. در این فهرست نیز استیون اسپیلبرگ با هفت فیلم، استنلی کوبریک، آلفرد هیچکاک و ریدلی اسکات با چهار فیلم، فرانسیس فورد کوپولا، مارتین اسکورسیزی، دیوید لین و کریستوفر نولان هر یک با سه فیلم پربسامدترین نام‌های فهرست هستند. همچنین بیلی وایلدر، کوئنتین تارانتینو، برادران کوئن، رابرت زمه‌کیس، رابرت وایز، جیمز کامرون، مل بروکس، میلوش فورمن و دیوید فینچر نیز هر یک با دو فیلم در این فهرست حضور دارند. شاید جالب باشد دانستن اینکه آخرین فیلم فهرست یاد شده فیلم «هفت سامورائی» به کارگردانی آکیرا کوروساوا است.

۱۰ اثر برتر

 «پدرخوانده» ساخته فرانسیس فورد کوپولا در سال ۱۹۷۲ صدرنشین فهرست یاد شده است. پس از ‌آن به ترتیب دو فیلم «جادوگر شهر اُز» ساخته ویکتور فلمینگ در سال ۱۹۳۹ و «همشهری کین» ساخته اورسن ولز در سال ۱۹۴۱ قرار دارند تا سه صدرنشین فهرست از قدیمی‌ترین آثار سینمایی باشند. پس از این سه نیز دو فیلم «رستگاری در شاوشنگ» ساخته فرانک دارابونت و «پالپ فیکشن» ساخته تارانتینو قرار گرفته‌ است که هر دو در سال ۱۹۹۴ ساخته شده‌اند. پس از این پنج فیلم نیز فیلم معروف و عاشقانه «کازابلانکا» ساخته مایکل کورتیز، «پدرخوانده ۲» ساخته کوپولا، «ای.تی» ساخته اسپیلبرگ، «اودیسه فضایی» ساخته استنلی کوبریک و «فهرست شیندلر» ساخته اسپیلبرگ ردیف شده‌اند.


فهرست 30 فیلم نخست برتر تاریخ سینمای آمریکا

 ۱. پدرخوانده / فرانسیس فورد کاپولا (۱۹۷۲)

۲. جادوگر شهر اُز / ویکتور فلمینگ (۱۹۳۹)

۳. همشهری کین/  اورسن ولز (۱۹۴۱)

۴. رستگاری در شاوشنک/  فرانک دارابونت (۱۹۹۴)

۵. پالپ فیکشن/  کوئنتین تارانتینو (۱۹۹۴)

۶. کازابلانکا/  مایکل کورتیز (۱۹۴۲)

۷. پدرخوانده ۲/   فرانسیس فورد کاپولا (۱۹۷۴)

۸. ای. تی/  استیون اسپیلبرگ (۱۹۸۲)

۹.  ۲۰۰۱: اودیسه فضایی/  استنلی کوبریک (۱۹۶۸)

۱۰. فهرست شیندلر/  استیون اسپلبرگ (۱۹۹۳)

۱۱. جنگ ستارگان/  جورج لوکاس (۱۹۷۷)

۱۲. بازگشت به آینده/  رابرت زمه‌کیس (۱۹۸۵)

۱۳. مهاجمان صندوق گمشده  /  استیون اسپیلبرگ (۱۹۸۱)

۱۴. فارست گامپ/  رابرت زمه‌کیس (۱۹۹۴)

۱۵. بر باد رفته/  ویکتور فلمینگ (۱۹۳۹)

۱۶. کشتن مرغ مقلد/  رابرت مولیگان (۱۹۶۲)

۱۷. اینک آخرالزمان/  فرانسیس فورد کوپولا (۱۹۷۹)

۱۸. آنی هال/  وودی آلن (۱۹۷۷)

۱۹. رفقای خوب /  مارتین اسکورسیزی (۱۹۹۰)

۲۰. چه زندگی شگفت‌انگیزی /  فرانک کاپرا (۱۹۴۶)

۲۱. محله چینی‌ها /  رومن پولانسکی (۱۹۷۴)

۲۲. سکوت بره‌ها /  جاناتان دمی (۱۹۹۱)

۲۳. لاورنس عربستان /  دیوید لین (۱۹۶۲)

۲۴. آرواره‌ها /  استیون اسپیلبرگ (۱۹۷۵)

۲۵. اشک‌ها و لبخندها /  رابرت وایز (۱۹۶۵)

۲۶. آواز در باران /  جین کلی و استنلی دانن (۱۹۵۲)

۲۷. کلوپ صبحانه /  جان هیوز (۱۹۸۵)

۲۸. فارغ‌التحصیل /  جان نیکلز (۱۹۶۷)

۲۹. بلیدرانر /  ریدلی اسکات (۱۹۸۲)

۳۰. دیوانه از قفس پرید /  میلوش فورمن (۱۹۷۵)