ترافیک کنسرت‌ها در شب‌های پاییزی

اگرچه قیمت بلیت‌ها از مهم‌ترین مباحث روز است، اما همه ماجرا به این موضوع ختم نمی‌شود. ماجرای تحریم برج میلاد از سوی برخی از تهیه‌کنندگان، روشن نشدن تکلیف ارکسترهای دولتی که یکی از ارکسترهای آن همچنان با رهبر مهمان هدایت می‌شود، فعالیت مستمر و پرکار تعدادی از خوانندگان پاپ که حتی برای برگزاری کنسرت‌هایشان به خود اجازه ساعتی استراحت را نمی‌دهند و اتفاقا هم مشخص نیست کیفیت برنامه‌هایشان به‌ویژه در شهرستان‌ها به چه میزان است، دیگر نکاتی هستند که در آستانه برگزاری دور تازه کنسرت‌ها می‌توان به آن اشاره کرد.

اگرچه روز گذشته نیز اجراهای محدودی در برخی از سالن‌های پایتخت روی صحنه رفت؛ اما دور تازه کنسرت‌ها رسما از امروز آغاز می‌شود. در این گزارش مهم‌ترین اجراهای مربوط به یک هفته پیش رو را مرور می‌کنیم. در این مدت بیش از ۲۰ گروه مختلف روی صحنه می‌روند. میانگین قیمت بلیت اجرای گروه‌های موسیقی ایرانی و نواحی حدود ۸۰ هزار تومان است. میانگین قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و تلفیقی حدودا ۷۵ هزار تومان و کنسرت‌های پاپ نیز با میانگین قیمت بلیت ۱۰۵ هزار تومان روی صحنه خواهند رفت. البته ناگفته نماند که بلیت کنسرت خنده حسن ریوندی که عموما در میان کنسرت‌های پاپ دسته‌بندی می‌شود تا ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد و بلیت کنسرت گروه آلمانی «شیلر» نیز از ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که به تنهایی از طیف قیمت کنسرت‌های هم‌ردیف خود بسیار فراتر رفته و البته در محاسبه میانگین قیمت کنسرت‌ها نیز این دو نمونه بررسی نشدند.

موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی

کنسرت سه نوازی تار، تنبک و کمانچه «خروش خموش» روز جمعه ۱۰ آبان ساعت ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران تهران روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت این کنسرت ۷۰ هزار تومان است. کنسرت موسیقی آذربایجانی به خوانندگی جعفر احمدی نیز جمعه ۱۰ آبان ساعت ۲۱:۳۰ با قیمت بلیت ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در تالار وحدت اجرا می‌شود. کنسرت گروه کُر بانوان «آوای شهر امید» نیز روز دوشنبه ۱۳ آبان، ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه تالار وحدت می‌روند. قیمت بلیت کنسرت آنان ۵۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است. کنسرت ویژه بانوان گروه «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی، جمعه ۱۷ آبان، ساعت ۱۴ در تالار وحدت با قیمت بلیت: ۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان روی صحنه می‌روند.

موسیقی کلاسیک و موسیقی تلفیقی

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نیما کشاورزی روزهای چهارشنبه ۸ و پنج‌شنبه ۹ آبان ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا دارد، برای حضور در این کنسرت باید بلیت‌های ۴۵ تا ۱۰۰ هزار تومانی تهیه کرد. کنسرت ارکستر آکادمیک پایتخت به رهبری شهرام توکلی نیز جمعه ۱۰ آبان ساعت ۲۰ در تالار رودکی اجرا می‌شود. قیمت بلیت آن ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است. ارکستر سازهای بادی «دی» به رهبری ناصر رحیمی نیز روزهای شنبه ۱۱ و یکشنبه ۱۲ آبان درتالار رودکی با قیمت بلیت ۶۰ تا ۹۰ هزار تومانی اجرا دارد. رسیتال ویولنسل و پیانو آتنا اشتیاقی و بهنام ابوالقاسم نیز یکشنبه ۱۲ آبان ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت با قیمت بلیت ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان برگزار می‌شود. کنسرت «با من بخوان» علیرضا قربانی، دوشنبه ۱۳ آبان ساعت ۲۱ در تالار «اریکه آریایی» آمل با قیمت بلیت ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان اجرا دارد. کنسرت گروه «شیلر» به سرپرستی کریستوفر وان دیلن، روزهای پنج‌شنبه ۱۶ و جمعه ۱۷ آبان ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وزارت کشور با قیمت بلیت ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود.

موسیقی پاپ

رضا بهرام ساعت‌های ۲۱ و ۲۳:۵۹ امروز در تالار مجلل «پرشین» کیش با بلیت‌های ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی برای طرفدارانش می‌خواند. این خواننده همچنین روزهای شنبه ۱۱ و یکشنبه ۱۲ آبان در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ روی صحنه مجتمع فرهنگی «ستارگان اراک» در این شهر می‌رود. او برای این کنسرت قیمت بلیت‌هایش را کاهش داده و به ۳۰ تا ۱۳۰ هزار تومان رسانده است. اما کنسرت خنده حسن ریوندی نیز امروز و فردا ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود. جالب است که با وجود گران بودن قیمت بلیت این کنسرت همه بلیت‌های ۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی‌اش فروش رفته است. مهدی صالحی، خواننده جوان پاپ نیز فردا ساعت ۱۸ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرگان کنسرت دارد و بلیت‌هایش را از ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. نیما پور فرج، دیگر خواننده پاپ فردا ساعت ۱۹:۳۰ در سالن همایش‌های امام علی (ع) با قیمت بلیت ۴۰ تا ۶۰ هزار تومانی کنسرت برگزار می‌کند.

اما روزهای آخر هفته آینده نیز دوباره ترافیک کنسرت‌ها بیشتر می‌شود. گروه «سون» پنج‌شنبه هفته بعد یعنی ۱۶ آبان ماه ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت آنان ۷۰ تا ۱۸۵ هزار تومان است. در همان روز محسن ابراهیم زاده ساعت ۲۱ در مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز، برای تبریزی‌ها با قیمت ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان کنسرت برگزار می‌کند. گروه «رها» به سرپرستی سلماس توحید پوریان نیز روز جمعه ۱۷ آبان در آمفی‌تئاتر ارشاد سلماس اجرای کنسرت دارد و بلیت‌هایش را با قیمت ارزان ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌فروشد. همچنین رحیم شهریاری، خواننده آذری زبان نیز روز جمعه ۱۷ آبان راس ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌رود تا با بهای ۶۵ تا ۱۷۵ هزار تومان برای دوستدارانش اجرای زنده موسیقی داشته باشد.