۱- سازمان تنظیم‌ مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) براساس ابلاغیه مورخ ۲۲/ ۶/ ۹۴ به ریاست محترم جمهور به‌عنوان ریاست شورای‌عالی فضای مجازی تشکیل شده است؛ بنابراین تصمیمی حاکمیتی است که انجام آن بارها از سوی دبیر محترم شورای‌عالی فضای مجازی و سایر نهادهای نظارتی کشور پیگیری شده است و ارتباطی به نظر مدیران سازمان صدا و سیما ندارد.

۲- از این‌رو تمام نهادهای حاکمیتی شامل دولت‌ محترم به‌ویژه وزرای محترم ارشاد و ارتباطات، مجلس محترم شورای‌اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، نهادهای نظارتی نظیر شورای محترم نگهبان و سازمان بازرسی کل کشور و سایر ارکان قوه محترم قضائیه (به‌رغم اختلاف‌نظرهای احتمالی کارشناسی در جزئیات فنی اجرا)، در لزوم انجام تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر توسط ساترا (به نمایندگی از سازمان صداوسیما) متفق‌القول بوده که به این وسیله ساترا مراتب تقدیر و تشکر خود را از مساعدت‌ها و همکاری تمامی‌ مراکز مسوول در قوای مختلف ابراز می‌دارد.

۳- هرچند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر طیف متنوعی از انواع خدمات رسانه‌ای را شامل می‌شود، اما خدمات ویدئوی مبتنی‌بر تقاضا VOD از جمله انواع سنتی آنهاست که در تمام دنیا از حدود بیش از یک دهه گذشته، در شمول مسوولیت‌های نهادهای تنظیم‌گر صوت‌و‌تصویر قرار دارند. به‌عنوان مثال اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷ کلیه کشورهای عضو را ملزم به اجرای مصوبه مربوط تحت‌عنوان AVMSD کرده است که در آن بر شمول VOD‌ها تحت عنوان رسانه‌های صوتی-تصویری تاکید شده است.

۴- نظر به توضیحات فوق و توجه به ماهیت تنظیم‌گری که اساسا مبتنی‌بر به رسمیت شناختن رسانه‌های بخش خصوصی و عدم‌تصدی‌گری حاکمیت است، واژه «انحصارطلبی» برای انجام این وظیفه قانونی و فاقد وجاهت حرفه‌ای است. ضمن آنکه یکی از مهم‌ترین وجوه فعالیت ساترا، تاکید بر جلوگیری از هرگونه انحصار از طریق تسهیل رقابت برای همه در شرایط یکسان و سالم است. از این‌رو کمک به پویایی هرچه بیشتر این صنعت و حمایت از رقابت سالم یکی از رئوس مهم برنامه‌های ساترا است. تسریع و تسهیل و شفاف‌سازی روند و فرآیند اعطای مجوز به متقاضیان ورود به بازار خدمات وی‌او‌دی، موجب شده است که در نیمسال گذشته ۷۳ مجوز جدید صادر شود که این خود نشان محکمی از رویکرد ضدانحصار این سازمان است و همچنین به وضوح نشان‌دهنده ترجیح فعالان واقعی این بازار در انتخاب مرجع تنظیم‌گری است.

۵- مطلب خلاف واقعی که در این متن پرداخته شده است، تقاضای سهام مالکانه از این رسانه‌هاست که به وضوح خلاف واقعیت است. رجوع به بیش از ۷۰ رسانه دارای مجوز و قریب ۱۵۰ رسانه متقاضی به‌راحتی برای خبرنگاران محترم ممکن و کافی است تا بر کذب بودن این ادعا -که اساسا خلاف منطق حاکم بر اصل تنظیم‌گری است- صحه گذاشته شود. اصلاح این مطلب واضحا کذب، حداقل انتظار از آن رسانه وزین است.

۶- در پایان لازم به‌ذکر است که رویکرد ساترا بر حمایت کامل از فعالان رسانه‌های صوت و تصویر به‌عنوان خط‌مقدم نبرد و دفاع از «حاکمیت رسانه‌ای» کشور در مقابل غول‌های بین‌المللی بنا شده است؛ بنابراین رویکرد تنظیم‌گری تسهیل‌گرانه و مشارکتی به‌عنوان شعار این سازمان و مبتنی‌بر مشارکت حداکثری خود رسانه‌ها شکل گرفته است.