اکران در پیچ‌وتاب رکود

از میان فیلم‌هایی که این هفته توانستند در جدول فروش جای بهتری نسبت به گذشته برای خود دست‌وپا کنند می‌توان به فیلم «سرخ‌پوست» ساخته نیما جاویدی اشاره کرد که پس از هفته‌ها از زمان شروع اکران بار دیگر با استقبال مواجه شد و توانست خود را به شماره سوم فهرست پرفروش‌ها ارتقا دهد. «سرخپوست» این هفته پس از «ایده اصلی» و «قسم»، ساخته محسن تنابنده در جایگاه سومین فیلم پرفروش قرار گرفت و توانست ۷۹ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان درآمد کسب کند تا فروش کلی خود را به ۱۴ میلیارد و ۹۸ میلیون تومان برساند. این فیلم در جشن سینمای ایران توانست جوایز قابل‌توجهی را از آن خود کند و این اتفاق هم می‌تواند تا حدودی بر افزایش مخاطبانش تاثیر گذاشته باشد.

فیلم ۱۰۰ میلیونی هفته

«ایده اصلی» در غیاب رقبای سرسخت این هفته نیز به صدرنشینی‌اش ادامه داد. «ایده اصلی» تنها فیلمی است که در این هفته توانست بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بفروشد و رکورد ۱۲۸میلیون و ۹۵۹ هزار تومان را به ثبت رساند تا در آستانه ورود به کانال سه میلیارد تومان فروش قرار گیرد. این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی امیر عربی سال گذشته تولید شده و برای نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. منتقدان پیش از اکران عمومی با توجه به جذابیت نسبی داستان و حضور چهر‌ه‌هایی چون مریلا زارعی، بهرام رادان و پژمان جمشیدی و همچنین استفاده از بازیگران خارجی، پیش‌بینی می‌کردند که این فیلم بخشی از مخاطبان عام سینما را به خود جلب کند که گویا این پیش‌بینی تا حدی درست از آب درآمده است.

از دیگر فیلم‌های پرفروش هفته می‌توان به «قسم» ساخته محسن تنابنده اشاره کرد. فیلم تنابنده این هفته با فروشی افزون بر ۹۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان توانست دومین فیلم پرفروش شود؛ فیلمی که  به‌تازگی توانسته از مرز دو میلیارد تومان فروش بگذرد. «قسم» که در سال گذشته در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۶ رشته نامزد دریافت جایزه بود با وجود داستان نسبتا تلخش توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. شخصیت تنابنده پیش از این بیشتر با طنز و کمدی گره خورده بود؛ چه به عنوان بازیگر در سریال پایتخت و چه در قامت فیلمسازاما این‌بار سراغ سوژه‌ای متفاوت رفته است.

فیلم اول او «گینس» در ژانر کمدی با بازی عطاران پنج سال پیش توانسته بود بیش از ۳میلیارد تومان بفروشد و اکنون فیلم اخیرش یک میلیارد تومان از فیلم قبلی کمتر فروخته است با این حال با توجه به رکودی که بازار سینما را در تابستان فرا گرفته، این میزان هم به نظر قابل قبول می‌رسد. تنابنده هنگام نمایش این فیلم در جشنواره گفته بود: «خودم فکر می‌کنم «قسم» فیلمی است که می‌تواند خوب بفروشد چون مودب است و به مخاطب احترام می‌گذارد.» حال باید دید این احترام متقابل تا پایان اکران چه میزان می‌تواند در گیشه نمود پیدا کند.  مهناز افشار، سعید آقاخانی و حسن پورشیرازی از بازیگران اصلی این فیلم هستند. «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار  و «قصر شیرین» اثر  رضا میرکریمی نیز در هفته گذشته با رقابتی تنگاتنگ مقام چهارم و پنجم فروش هفتگی را به خود اختصاص دادند.

اما در هفته گذشته چند فیلم همچنان در قعر جدول گرفتار ماندند؛‌ به عنوان مثال «صدای منو می‌شنوید؟» همانند هفته گذشته که به واسطه میزان فروش کمی که داشت، نامش بر سر زبان‌ها افتاد نتوانست جایگاه بهتری در جدول برای خود پیدا کند. هرچند با توجه به موضوع و محتوای این فیلم سازندگانش نیز انتظاری بیشتراز این نداشتند. به‌تازگی کارگردان «صدای منو می‌شنوید؟» درباره علت فروش پایین فیلم خود در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده است: فیلم من فاقد سوپراستار، شوخی‌های جنسی و کمدی مبتذل است و مخاطب خاص خودش را دارد. فیلم صادق پروین آشتیانی که در ۶ روز اول اکران فقط ۳۶ مخاطب را به خود جلب کرده بود در هفته گذشته نیز شانس زیادی نیاورد و این هفته هم تنها ۴۵۷ هزار تومان فروخت تا فروش کلی خود را به دو میلیون و ۱۸۱ هزار تومان برساند. «برمودا» ساخته رهبر قنبری دیگر قعرنشین این روزهای گیشه هم چندان شرایط مساعدی را تجربه نمی‌کند و این در حالی است که از حضور بازیگری چون بهنوش بختیاری هم بهره برده است. این فیلم سومین هفته شهریور را با دو میلیون و ۹۳۶ هزار تومان به پایان برد تا در مجموع ۱۷ میلیون و ۹۲۹ هزار تومان درآمد داشته باشد.