تراکم چهره‌ها در تلویزیون

شبکه یک

شبکه یک سیما دو سریال «محکومین ۲» و «ترور خاموش» را برای ایام محرم تدارک دیده است. مجموعه «محکومین ۲» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سید جمال سیدحاتمی که از دهه دوم محرم روی آنتن شبکه یک می‌رود، مجازات جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق را موضوع اصلی خود قرار داده است. در این مجموعه که به قلم مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی به نگارش درآمده سیما تیرانداز، رابعه مدنی، شهره لرستانی، نازنین فراهانی، بیژن بنفشه‌خواه و زنده‌یاد حسین محب‌اهری بازی می‌کنند. سریال «محکومین ۲» یک سریال اپیزودی است که در ۳۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای ساخته شده است. سریال «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری در ۳۰ قسمت، دیگر سریالی است که در محرم از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

معظمی که پیش از این ساخت مجموعه‌هایی چون «سارق روح»، «جاده چالوس» و «دیوار شیشه‌ای» را در کارنامه خود دارد این‌بار سراغ موضوع مواد مخدر و حوزه امنیت رفته است. سریالی که چندین آسیب اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد؛ معضلات و ناهنجاری‌هایی که از جمله آن می‌توان به طلاق، مواد مخدر و حاشیه‌نشینی اشاره کرد. سعید راد، جلال فاطمی، حمید عطایی، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه و ستاره اسکندری از بازیگرانی هستند که در «ترور خاموش» به ایفای نقش پرداخته‌اند. علاقه‌مندان به صدای مازیار فلاحی هم می‌توانند هنرنمایی این خواننده را در تیتراژ سریال بشنوند. «ترور خاموش» از بیست و سوم شهریورماه روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

 شبکه دو

«مرضیه» عنوان سریال محرمی شبکه دو سیما است که به کارگردانی فلورا سام برای پخش در ماه محرم آماده شده است. این مجموعه به تهیه‌کنندگی مجید اوجی در ۱۵ قسمت تهیه شده است. داستان «مرضیه» یک ملودرام اجتماعی و درباره خانم دکتر جراحی به نام «مرضیه» است که همراه خانواده‌اش زندگی شادی دارد، ولی یک ماجرای مالی- اقتصادی، اعتقادات و رفتارهای آنها را دستخوش تغییر می‌کند. قصه سریال از یک ماه محرم تا ماه محرم سال بعد روایت می‌شود. «مرضیه» در ایام محرم هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه ۲ می‌رود. داریوش فرهنگ، گوهر خیراندیش، مجید مظفری، پژمان بازغی، فریبا کوثری، شاهرخ استخری و سیاوش خیرابی در این سریال ایفای نقش می‌کنند.  «بی‌قرار» آخرین سریال پخش شده از فلورا سام است که سال گذشته از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت و بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان داشت.

 شبکه سه

 دو مجموعه «دریا نزدیک است» و «ستایش ۳» در ایام ماه محرم و صفر از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. داستان مینی سریال شش‌قسمتی «دریا نزدیک است» که به کارگردانی علی مهدی‌پور در دهه اول محرم روی آنتن می‌رود درباره شخصی به نام علی است که مراقب بیماران در حال احتضار است. وی در تلاش معاش برای خانواده‌اش، فراز و نشیب‌هایی را از سر می‌گذراند. او در روند دقایق به بیماری از دریا آمده می‌رسد، بیمار از کشاکش امواج گذشته است و در وقت عزیمت بزرگ خود، علی را به آرامش می‌رساند. درست لحظه‌‌ مرگ، زندگی آشکارا به دیدار می‌آید. این مجموعه پیش از این قرار بود در اردیبهشت‌ماه به نمایش درآید که پخش آن تا این زمان به تعویق افتاد. در این مینی سریال بازیگرانی چون جهانگیر الماسی، نادر فلاح، بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب‌لو و رضا فیاضی بازی می‌کنند.  «ستایش ۳» به نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب از ابتدای مهرماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن می‌رود.

شروع داستان «ستایش»، سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ است و ادامه آن به سال‌های اخیر می‌رسد؛ فیلمنامه سری سوم این مجموعه در ۳۰ قسمت نوشته شده که نگارش آن بر عهده سعید مطلبی است. فصل سوم «ستایش» با دو فصل قبلی آن متفاوت و دارای ساختاری جدید است. این فصل از مجموعه افزون بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم به بازگویی روابط میان آنها می‌پردازد.  داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، نرگس محمدی، قربان نجفی، فریبا نادری، سینا شفیعی، فرهاد جم، کمند امیر سلیمانی، مهتاج نجومی و آتش تقی‌پور بازیگران این سریال هستند.