روایت زمان خیری از نی نوازی در دوره قاجار
روشن است کیفیت تکنیکی در کارگان سنتی هر ساز در طول تاریخ پدید میآید که مختص آن ساز و برگرفته از امکانات و تکنیکهای اجرایی ویژه همان ساز است ولی امروزه ساز نی، جز سنت نایباسدالله، تداوم تکنیکهای قدیمیاش را از دست داده. تنها شیوه رسمی نینوازی که طی قرن اخیر امتداد سنتی خود را حفظ کرده و به روش سینهبهسینه از استاد به شاگرد در بستر موسیقی رسمی دستگاهی منتقل شده شیوه نایباسدالله اصفهانی است که با واسطه تا روزگار پیش از ما به حسن کسایی رسیده است...اما امتداد چنین سنتی درباره شخصی مثل صفدرخان یا دیگر نوازندگان کمترشناختهشده نی در دوره قاجار وجود ندارد. در وهله اول نخست سعی شد تا کلیه آثاری که از نینوازی دوره قاجار بهجامانده بود گرد هم آید. هدف اصلی این مجموعه بیش از آنکه صرفا نشر مجدد نواختههای پیشینیان یا اجرای مجدد نعلبهنعل از صفحات قاجاری باشد گوشآشناکردن کارگان بهجامانده از نینوازی دوره قاجار برای نوازندگان و هنرجویان امروزی است.»
ارسال نظر