موضع وزارت‌خارجه درباره «گاندو»

کشمکش‌ها درباره مسائل مطرح شده پیرامون این مجموعه میان افراد نزدیک به دولت و جناح مقابل در هفته‌های اخیر به اوج رسید. چندی پیش حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارنظر سیدمحمد حسینی درباره فشار دولت برای سانسور بخشی از سریال «گاندو» از صداوسیما درخواست کرد اگر این مساله صحت دارد آن را اعلام و اگر نه آن را رسما تکذیب کند. روز گذشته هم مشاور رئیس‌جمهور با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر دوباره درباره این مجموعه اظهار نظر کرد و در قالب پنج نکته نوشت: دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد. صدا و سیما هم پول ندارد که سریال بسازد. ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف نهاد دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند. با گاندو، گنده نمی‌شوید. ماهی از سر گنده گردد نی ز دم. مشاور رئیس‌جمهور علاوه بر این در توییت دیگری سوال‌هایی را مطرح کرد و نوشت آیا موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی که سرمایه‌گذار این مجموعه است، مستقل است یا وابسته به یک نهاد عمومی است؟ هیات امنا، هیات مدیره و مدیر عامل این موسسه چه کسانی هستند و توسط چه کسانی و چه ساز و کاری منصوب می‌شوند و به چه کسانی پاسخگو هستند؟ بودجه سالانه این موسسه چقدر است و چگونه تامین می‌شود؟

ساعت‌هایی پس از انتشار این توییت‌ها مجتبی امینی تهیه‌کننده سریال گاندو هم وارد میدان شد و در توییتر به سوال‌های کنایه‌آمیز درباره ماهیت و نحوه فعالیت موسسه شهید آوینی واکنش نشان داد و نوشت: جناب سرهنگ آشنا؛ همه می‌دانند موسسه‌ای مزین به نام سید شهیدان اهل قلم؛ سید مرتضی آوینی چیست و کجاست؟ اما همه نمی‌دانند یک روحانی ترک لباس کرده که از مدیران ارشد امنیتی سابق وزارت اطلاعات بوده در حوزه فرهنگ و هنر چه می‌کند و به دنبال چیست؟ این اما پایان ماجرا نبود.پس از توییت‌های جنجالی مشاور رئیس‌جمهور و تهیه‌کننده سریال نوبت به سخنگوی وزارت امور خارجه رسید تا به‌طور رسمی در نشست خبری خود به تصویر ارائه شده از این وزارتخانه واکنش نشان دهد. سیدعباس موسوی در پاسخ به سوالی درباره این مجموعه گفت: مانده‌ام که چه بگویم و عجیب است آنچه در این سریال از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست.

موسوی افزود: اسناد مذاکرات و مکاتبات وزارت خارجه در داخل و خارج موجود است و اگر می‌گفتند ما این اسناد را در اختیارشان قرار می‌دادیم که سریال واقعی‌تر باشد. این سریال از نظر جلوه‌های هنری بد نیست و من آن را نگاه می‌کنم ولی اگر رعایت تقوا در آن پررنگ‌تر بود سریال بهتری می‌شد. وی در مورد این اظهار نظر وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه تلویزیون نگاه نمی‌کند توضیح داد: آقای ظریف کلا وقت نگاه کردن به تلویزیون ندارند. ایشان عموما صبح خیلی زود بیدار می‌شوند و بعد از نماز و عبادت اخبار روز و مقالات منتشر‌شده در این زمینه را مطالعه می‌کنند و حدود ساعت ۷ صبح سر کار حاضر می‌شوند. بنابراین وقت نگاه کردن تلویزیون را ندارند. موسوی با خنده ادامه داد: نه آنچه را که تلویزیون خانه همسایه نشان می‌دهد نه آنچه که تلویزیون خانه خودشان نشان می‌دهد.