تکذیب نقش دولت در سانسور «گاندو»

شباهت این شخصیت به جیسون رضاییان، روزنامه‌نگاری که به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود و همچنین بازی رابعه اسکویی در این مجموعه آن هم پس از چند سال حضور در خارج از کشور؛ تغییر خط قرمزهای مربوط به حجاب و به میان آمدن پای آقازاده‌ها به مسائل امنیتی حاشیه‌هایی را برای این سریال به وجود آورد. حتی دستگیری جاسوس در این سریال که برای مخاطبان یادآور بازداشت عبدالمالک ریگی بود هم حاشیه‌ساز شد و اعتراض  برانگیخت؛ چراکه دستگیری ریگی توسط جنگنده‌های ارتش انجام شده بود اما در این سریال به آن اشاره نشد. این حاشیه‌ها اما پایان ماجرا نبود. پنج‌شنبه هفته گذشته قسمت سیزدهم سریال «گاندو» روی آنتن رفت اما تکرارش در ساعت‌های دیگر سیما با مشکل روبه‌رو شد و به جایش قسمت دوازدهم بازپخش شد. همین کافی بود تا دوباره آتش حاشیه‌ها زبانه بکشد. جواد افشار، کارگردان مجموعه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» از مدیران ارشد سازمان صداوسیما و دولتی‌ها دعوت کرد سعه‌صدر داشته باشند که هم به نفع نظام و هم افراد و اشخاص  است.

او اشاره کرد که مجموعه «گاندو» یک مطالبه مردمی بحق است که اتفاقا شفاف‌سازی می‌کند نه به دلیل اینکه به کسی برچسب بزند و کسی را زیر سوال ببرد. ما می‌گوییم هر فرد و هر شخصی باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد و بنا نیست هیچ مقام ارشدی تاوان عملکرد فلان اقوام و فامیل خود را بدهد؛ یعنی اینکه قرار نیست خدایی ناکرده برادر و فرزند من یک جرم و فسادی کرده باشند و من تاوان آن را بدهم. اتفاقا اگر شفاف‌سازی انجام شود، اگر فردی از خانواده من چنین خلافی انجام دهد نه تنها این کار تایید نمی‌شود بلکه آن را محکوم هم کرده‌ایم. به خصوص وقتی پایِ جاسوسی و خیانت به وطن، به میان می‌آید. افشار با اشاره به اینکه هیچ‌گاه این سریال قصد برخورد با دولتی‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: باید برای نمایش آنچه واقعیت داشته است، اجازه داده شود. مطمئنا این اقدام در جهت منافع ملی خواهد بود. هیچ‌گاه سریال تلویزیونی «گاندو» لکه ننگ و سیاهی به کسی تحمیل نخواهد کرد و فقط شفاف‌سازی موجب این می‌شود که اتفاقا کسانی که ممکن است ناجوانمردانه مورد اتهام قرار گیرند تبرئه شوند.

هنوز به‌طور جدی حذف و سانسوری اتفاق نیفتاده و برخی از واژگان و دیالوگ‌ها را خواستند حذف شود؛ اتفاقا از ما خواستند اسم دولت به‌طورکل حذف شود. ما در ادامه داستان پاسخ‌های خوبی داریم برای این پلی که زده شده و در حمایت از دولتی‌ها صحنه‌های بسیار خوبی خلق کردیم. کارگردان مجموعه تلویزیونی «گاندو» با اشاره به سوء‌استفاده برخی از وابستگان دولتی‌‎ها افزود: اصلا ما قصد تضعیف نداریم و حتی قصد اتهام به شخصیت‌های دولتی را هم نداریم. اما اشاره کرده‌ایم که وابستگانی در پیرامون این عزیزان وجود دارند و از جایگاه‌شان - براساس رانتی که وجود دارد- سوء‌استفاده کرده و می‌کنند و این سوء‌استفاده آگاهانه و بعضا ناآگاهانه موجب ضرباتی به مجموعه سیستم دولتی شده است. چون اطلاع دقیقی ندارند چنین واکنشی نشان دادند. اما جالب است بدانند در ادامه داستان و مقاطعی، در برخی موارد از مواجهه دولت با این پدیده، حمایت بسیار زیادی هم داشتیم. در عین‌حال همگان باید بدانند هرکسی که واقعا به این مردم خیانت کرده و جاسوسی می‌کند به مردم و کشورش خیانت کرده و باید تاوان آن را پَس بدهد.

توییت حسینی و انکار آشنا

حرف‌های جواد افشار واکنش‌هایی را مبنی بر دخالت دولت در سانسور این مجموعه شکل داد. البته سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم هم در توییتی، ادعا کرد این سریال با دخالت مستقیم دولت سانسور شده اما در مقابل حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور از صداوسیما درخواست کرد اگر این مساله صحت دارد آن را اعلام و اگر نه آن را رسما تکذیب کند. همچنین کوروش کمره‌ای، مشاور مدیر شبکه 3 سیما در صفحه شخصی خود نوشته بود موضوع اصلی در قسمت ۱۳ گاندو دستگیری خواهرزاده یکی از مسوولان است، نه کلمه دولت! با تدبیری که اندیشیده شد و به‌‌رغم فشارها در گاندو به این موضوع پرداخته شد.

واکنش سخنگوی دولت به ادعاها

روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت اما علی ربیعی به ادعای سانسور بخش‌هایی از سریال «گاندو» به درخواست دولت واکنش نشان داد و تاکید کرد که هر چه علیه دولت ساخته‌اید پخش کنید. ربیعی گفت: نه به‌عنوان سخنگو بلکه به‌عنوان نماینده دولت از صداوسیما می‌خواهم هر چه ساخته‌اند را پخش کنند، آن‌قدر چیزهای زیادی در صداوسیما علیه دولت درست می‌شود که این چیزی در مقابل آن نیست. سخنگوی دولت افزود: «خودم بخش‌هایی از سریال را دیدم، هنرپیشه‌های خوبی در این سریال بازی می‌کنند؛ امیدوارم از جهت سناریو و ساخت هم بهتر در این فیلم کار شود. ولی اینکه ما بگوییم چیزی پخش نکنید، چنین چیزی از سوی دولت نبوده و من باز هم اعلام می‌کنم.»