تاریخ سینما در ‌آستانه رکورد شکنی

این فیلم ابرقهرمانی در شروع اکرانش توانسته ۲/ ۱ میلیارد دلار بفروشد و در همین آغاز کار بالاترین فروش آغازین تاریخ سینما را به نام خود ثبت کند. تجربه فروش‌های فوق‌العاده در روزهای نخستین اکران فیلم‌ها نشان داده که استقبال عمومی از آنان در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است گسترش بیشتری نیز پیدا کند. با این مقدمه می‌توان پیش‌بینی کرد که رکورد آواتار نهایتا سه تا چهار هفته دیگر شکسته می‌شود و مارول جدید دیزنی فاتح رتبه اول فروش تاریخ سینما خواهد شد.  نکته جالب در بازار فروش فیلم‌ آن است که بازارهای تازه سینما به ویژه در آسیا و چین، پتانسیل بالایی را برای افزایش نجومی رقم‌های فروش ایجاد کرده است. این فیلم ادامه «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸) و همچنین «انتقام‌جویان» (۲۰۱۲) و «انتقام‌جویان: عصر اولتران» (۲۰۱۵) و بیست و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول است که برادران «روسو» آن را با فیلمنامه‌ای مشترک از «کریستوفر مارکوس» و «استیون مک‌فیلی» کارگردانی کرده‌اند. رکورد پیشین فروش آغازین سینمای جهان با ۶۴۰ میلیون دلار در اختیار «انتقام جویان: جنگ ابدیت» از همین مجموعه فیلم بود. انتقام‌جویان: پایان بازی، یک فیلم آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی به کارگردانی برادران روسو است که بر پایه شخصیت‌های گروه انتقام‌جویان از شرکت مارول کامیکس ساخته شده ‌است. این فیلم از سوی مارول استودیوز تهیه و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شده است. در واپسین مجموعه انتقام‌جویان، رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، دان چیدل و... بازی کرده‌اند.

آغاز امیدبخش

اولین تریلر این فیلم در تاریخ ۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ یعنی کمتر از شش ماه پیش منتشر شد. این تریلر بعد از ۲۴ ساعت ۲۸۹ میلیون بازدید داشت و به پر بازدیدترین تریلر تاریخ تبدیل شد. دومین تریلر نیز در ۱۴ مارس ۲۰۱۹ منتشر و با ۲۶۸ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت اول، پشت سر تریلر اول همین فیلم به دومین تریلر پربازدید تبدیل شد. این مقدمه اکران فیلم به خوبی گواهی می‌داد که قرار است یک فیلم رکوردشکن به بازار سینمای دنیا وارد شود.

جزئیات فروش

این فیلم پرفروش بیش از نیمی از رکورد ۲/ ۱ میلیارد دلاری‌اش را تنها در دو کشور آمریکا و چین به دست آورده است. در همه کشورهای دیگر جهان نیز کمتر از نیمی از رکورد فروشش ثبت شده و این نشان می‌دهد که بازارهای سینمایی جهان تحت تاثیر دو بازار بزرگ چین و آمریکا است. بازار چین که در سه سال اخیر رونق گرفته است، آرام آرام دارد سینمای آمریکا را نیز پشت سر می‌گذارد. این دو بازار در فروش فیلم رکوردشکن انتقام جویان: آخربازی، رکورد تقریبا مشابهی دارند. این فیلم آمریکایی در هفته نخست، در آمریکا ۳۵۰ میلیون دلار فروخته. در چین ۳۲۹ میلیون دلار. از همین نمونه می‌توان رقابت تنگاتنگ و نزدیک به هم این دو بازار بزرگ را دید.

رکوردشکنی در بازار آمریکا

فیلم نخستین بار در تاریخ ۲۲ آوریل امسال در لس‌آنجلس روی پرده رفت. فیلم اکران رسمی خود را به‌صورت گسترده از تاریخ ۲۶ آوریل به‌صورت آی‌مکس و سه‌بعدی آغاز کرد، با واکنش مثبت منتقدان همراه بود و در زمینه کارگردانی، تیم بازیگری، وجهه سرگرمی و وزن احساسی موجود در آن مورد ستایش قرار گرفت. «انتقام جویان: آخر بازی» در سینمای آمریکا نیز با ثبت فروش ۳۵۰ میلیون دلار، رکورددار فروش آغازین تمام ادوار شده و هم رکورد ۲۵۷ میلیون دلاری فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» را شکسته است. «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۸ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۲۰ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸ میلیون دلار) در رتبه‌های بعدی بالاترین فروش آغازین سینمای آمریکا تاکنون قرار دارند.

این فیلم سه ساعته با اکران در ۴۶۶۲ سالن سینمایی آمریکا و با گذر از انیمیشن «من نفرت‌انگیز ۳» (۴۵۲۹ سالن)، «دنیای ژوراسیک: قلمرو سقوط کرده» (۴۴۵۷ سالن)، «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۴۴۷۴ سالن) و «گرگ و میش: خسوف»، رکورد گسترده‌ترین اکران سینمایی در آمریکای شمالی را نیز به نام خود ثبت کرد. «انتقام جویان: آخر بازی» در هفته نخست اکران حداقل ۶۳ هزار نمایش داشت که ۱۰هزار نمایش بیشتر از فیلم «پلنگ سیاه» بود تا رکورددار تاریخ سینما برای بیشترین نمایش در یک هفته باشد. همچنین ۲۰ سینما از جمعه تا یکشنبه (۹۶ ساعت) به‌طور مداوم فعالیت کردند تا پاسخگوی حجم تقاضا برای تماشای این فیلم باشند. بالاترین متوسط فروش روزانه این فیلم در یک سالن با رسیدن به بیش از ۷۵ هزار دلار و پیشی گرفتن از فروش حدود ۶۰ هزار دلاری «جنگ ستارگان نیرو برمی‌خیزد»، با ثبت رکورد جدید همراه بود.

بازار چین

این محصول کمپانی ماروِل تنها در ۵ روز اکران در سینماهای چین به رقم ۳۲۹ میلیون دلار دست یافته است. روایت‌های رسانه‌ای استقبال چینی‌ها از این فیلم چنان است که این فیلم سالن‌های سینمای کشور چین را به سیطره خود در آورده که در تمام این ۵ روزی که از چهارشنبه آغاز شده، هیچ روزی از ۹۵ درصد کل فروش کشور پایین‌تر نیامده است. دراین مدت، اکران بالاترین فروش مربوط به روز پنج‌شنبه با ۸۳ میلیون دلار بود. چهارشنبه، اولین روز اکران «انتقام‌جویان» نیز ۷۹ میلیون دلار فروش داشت و این نشان می‌دهد که «انتقام‌جویان» جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان و هواداران این فیلم در چین دارد. دومین روز پرفروش فیلم شنبه با فروش ۸۲ میلیون دلار بود اما روز بعد از آن یکشنبه، فروشی ۲۹ میلیون دلاری داشت.

دیگر بازارها

جدیدترین فیلم از مجموعه «انتقام جویان» علاوه بر چین، در چند کشور دیگر نیز دست به رکوردزنی زد و در ۴۳ کشور شامل انگلستان، ایرلند، استرالیا، کره جنوبی، برزیل، مکزیک، آرژانتین و فرانسه پرفروش‌ترین فیلم اکران آغازین نام گرفت. این فیلم هم‌اکنون در رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در گیشه جهانی قرار دارد. مجموع فروش فیلم در این بازارها کمی بیش از ۵۲۰ میلیون دلار بوده است.