رکوردشکنی در بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان

به باور کارشناسان گیشه سینِما فروش نهایی سینمای آمریکای شمالی در پایان سال ۲۰۱۸ چیزی فراتر از ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد شد. در هفته‌ای که رکورد فروش سالانه شکسته شد، سه فیلم «آکوامن»، «بازگشت مری پاپینز» و «تبدیل‌شوندگان: بامبل‌بی» به ترتیب با فروش ۶۷، ۲۲ و ۲۱ میلیون دلار پرفروش‌ترین آثار بودند.جیسون موموآ بازیگر نقش اصلی فیلم «آکوامن» به کارگردانی جیمن ون است. موموآ که با بازی در سریال «بازی تاج و تخت» ستاره شد در این فیلم کنار امبر هرد، ویلم دفو و پاتریک ویلسون جلوی دوربین رفته است. به گزارش خبرآنلاین، این فیلم از جمله آثار پرهزینه هالیوود به شمار می‌رود و ساخت آن ۲۰۰ میلیون دلار آب خورده است. با توجه به اینکه فروش فیلم پیش از آمریکا در دیگر نقاط جهان آغاز شده بود، تا کنون رقم فروش جهانی آن از ۴۸۲ میلیون دلار فراتر رفته است.«مری پاپینز» به سینِما بازگشت اما این بار به جای جولی اندروز در نقش اصلی باید به تماشای امیلی بلانت نشست.

کلاسیک «مری پاپینز» سال ۱۹۶۴ با بازی جولی اندروز و دیک‌ ون‌دایک روی پرده رفت و حال پس از چند دهه امیلی بلانت در فیلم جدید کنار لیل مانوئل‌میراندا خالق موزیکال مشهور «همیلتون» این فیلم خاطره‌انگیز را تکرار کرده است. «بازگشت مری پاپینز» هم فیلمی پرهزینه است و ساختش ۱۳۰ میلیون دلار خرج روی دست استودیو گذاشته است.جولی اندروز ستاره کلاسیک «مری پاپینز» در فیلم جدید حضور نیافت اما دیک ون‌دایک که در کلاسیک «مری پاپینز» بازی کرده در این فیلم جدید حضوری کوتاه جلوی دوربین داشت. فیلم «قاچاق‌بر» پنجمین فیلم پرفروش گیشه آمریکای شمالی در هفته گذشته بود که به فروش ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری در سه روز پایانی هفته دست یافت. کلینت ایستوود در این فیلم کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر نقش اصلی است.

ایستوود در ۸۸ سالگی نقش یک پیرمرد ۹۰ ساله را بازی می‌کند که از کهنه‌سربازان جنگ کره است اما زندگی دشواری دارد و در پی مشکلات مالی مجبور به قاچاق کوکائین می‌شود. هفته گذشته فیلم «جنگ سرد» اثر تحسین شده پاول پاولیکوفسکی که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را دریافت کرد به‌صورت محدود در سه سینِما روی پرده رفت و در هر سینما بیش از ۱۸ هزار دلار فروش داشت. این میزان از فروش برای یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان رقم چشمگیری است. البته پاولیکوفسکی یکبار با فیلم «ایدا» برنده جایزه اسکار شده و برای سینِما دوستان چهره آشنایی دارد. در این میان فیلم «مری ملکه اسکاتلند» با افزایش تعداد سینماهای محل اکران به ۷۹۵ سالن توانست به فروش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری دست پیدا کند و دهمین فیلم پرفروش هفته گذشته لقب بگیرد.

پرواز ۲۶ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی» در چین

بازار سینمای چین هم یکی از مهم‌ترین بازارهای سینمای جهان است. به گزارش خبرگزاری فارس، اکران افتتاحیه «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» با فروش ۲۶ میلیون دلاری در چین رکورد چهارمین فیلم انیمیشن هالیوودی در این کشور را به نام خود ثبت کرد. این فیلم همچنین رکورد بهترین اکران افتتاحیه یک فیلم انیمیشن خارجی را برای خود ثبت کرد. «مرد عنکبوتی» تنها در ۳ روز اول اکران ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش کرد. پیش از این فیلم، «آکوامن» جایگاه دوم را در هفته سوم اکران خود با ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بدست آورد. این فیلم با مجموع فروش ۲۳۳ میلیون دلار سودمندترین فیلم کمپانی برادران وارنر در این کشور محسوب می‌شود.

فیلم «Airpocalypse» (آلودگی شدید هوای آسیا) با فروش ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در جایگاه سوم باکس‌آفیس چین قرار گرفت.مکان چهارم به فیلم هنرهای رزمی «هیولای کنگ‌فو» با ۷ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار رسید.مکان پنجم باکس‌آفیس چین با فروش ۶ میلیون و ۳۰ هزار دلار به فیلم «استاد زی: میراث آیپ‌مَن(استاد بروس‌لی)» رسید.جایگاه ششم اما به فیلم «همسایه‌ام توتورو» ساخته «هایائو میازاکی» با ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار رسید. این فیلم در ۱۰ روز اکران در چین ۲۰ میلیون دلار فروش داشت. فیلم درام هندی «پدمن» با ۷۳۰ هزار دلار در مکان هفتم گیشه چین قرار گرفت. با وجود فصل تعطیلات، فیلم انیمیشن «گرینچ» نتوانست نظر مخاطبان چینی را جلب کند و این فیلم در رده هشتم گیشه جا گرفت.

این فیلم در مجموع ۱۰ روز اکران در این کشور ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار فروش داشته است. «مرد عنکبوتی» اگرچه این هفته پیشتاز گیشه چین بوده لیکن هنوز به جایگاه موفق انیمیشن‌های هالیوودی در سال‌های گذشته نرسیده است. تابستان سال گذشته فیلم «منِ نفرت‌انگیز۳» با اکران افتتاحیه ۶۴ میلیون دلاری و «پاندای کنگ‌فوکار۳» با ۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۶ همچنان رکورد اول و دوم اکران افتتاحیه را در اختیار دارند. «اراذل و اوباش هندوستان» با بازی «امیر خان» و «بنجی» درامی خانوادگی از نت‌فلیکس دو فیلم خارجی هستند که در واپسین روزهای سال‌جاری میلادی و پیش از سال نو میلادی در ۲۸ دسامبر در چین اکران خواهند شد.

32 (2)